Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Expres Leclerc pořádnou ránou odstřelil plány Ferrari

Expres Leclerc pořádnou ránou odstřelil plány Ferrari

VC Ázerbájdžánu – kvalifikace

Předlouhá kvalifikace byla několikrát přerušená, kvůli haváriím Kubici a Leclerka se musela dvakrát opravovat bariéra. V dramatickém závěru si nakonec vybojoval pole position Bottas, i když do posledního kola najížděl jako vodič Hamiltona. Favorizované Ferrari se musí spokojit s jedním vozem ve druhé a s druhým v páté řadě.

Všechny tři tréninky vyhrál Leclerc a jako největší favorit nastupoval i do kvalifikace. Podmínky byly podobné jako ve třetím tréninku – teplota vzduchu 16 °C, asfaltu 36 °C, obávaný vítr dul pouze rychlostí 0,8 m/s.

Hamilton hned při prvním pokusu musel využít únikovou zónu, zatímco jeho kolega Bottas se ujal vedení. Ovšem časy se ještě neblížily těm, které měly znamenat jistotu postupu do druhé fáze. Deset minut před koncem první části už vedl Leclerc před Bottasem a Vettelem. Ricciardo pokračoval v trendu z tréninků a dál ničil pneumatiky.

Stroll lehce narazil do zdi, ale pokračoval v jízdě, Hülkenberg vyjel hluboko do bezpečnostní zóny. Čas se krátil a stále neměl postup jistý. Na první místo se nečekaně vyšvihl Gasly, jako by se zbavil psychické zátěže a konečně předváděl výkon hodný očekávání. Jistě z toho měl radost jeho nejvyšší šéf Helmut Marko, který v sobotu slavil 76. narozeniny. Dvě minuty před koncem limitu byly stále ze hry renaulty a také Grosjean.

V samém závěru první fáze doslova vydřel postup Ricciardo, který projel cílem a vyřadil Strolla těsně před vyvěšením červených vlajek. Nejpomalejší Kubica se totiž zabořil hluboko do bariéry. Smůla Williamsu a pořádné škody na autech se přenesly z pátku do soboty…

Po první fázi byli z kvalifikace vyřazeni Stroll, Grosjean, Hülkenberg, Russell a Kubica. Nikdo z jezdců nepoužil jinou než měkkou směs pneumatik. Naopak nejrychlejší byl Gasly výkonem 1:41,335, za ním skončili Leclerc +0,091, Hamilton +0,279, Verstappen +0,392, Sainz +0,601, Bottas +0,691, Vettel +0,707…

Přestávka se protáhla kvůli úklidu tratě od trosek Kubicova williamsu. Oprava bariéry se však protáhla na více než 15 minut. Jezdci vystoupili z vozů a čekali až do 17:50 hodin místního času. Velké zpoždění zchladilo trať na 31 °C, ale nikoli nasazení jezdců. Na trať se však dlouho nikdo nehrnul.

Pouze Ferrari obulo oběma jezdcům střední směs pneumatik, ostatní vyrazili na měkké. V polovině druhé části kvalifikace všechno pokazil Leclerc. Zbytečně havaroval ve stejném místě jako Kubica a rozbil auto i bariéru. Červené vlajky zastavily ostatní jezdce a přibrzdily ambice Ferrari. Na nehodu totiž doplatil i kolega Vettel, protože mu zkomplikovala šanci na postup do třetí fáze na střední směsi pneumatik. Ovšem sám Vettel měl ve stejné zatáčce problémy také a lehce škrtl levým zadním kolem…

Charles Leclerc se dopustil jezdecké chyby a Ferrari nevyužilo své nadvlády z tréninků

Zbývalo ještě 7:41 minuty ze druhé části a průběžné pořadí bylo Verstappen, Bottas, Hamilton, Pérez, Leclerc, Räikkönen, Kvjat, Sainz, Norris, Magnussen a mimo postupová místa Albon, Vettel, Ricciardo, Giovinazzi. Gasly do druhé části nenastoupil. Trať se znovu dlouze uklízela a stratégové Ferrari si kladli otázky: Měl by Vettel znovu vyjet na střední směsi a riskovat případné vyřazení? Nebo raději zapomenout na původní taktiku, obout měkkou směs a jet na jistotu? Vyhrála sázka na jistotu.

Hodina vymezená pro kvalifikaci dávno uplynula a napětí se stupňovalo. Souboj s časem pokračoval až v 18:24 hodin místního času. Teplota asfaltu dál klesala až na 28 °C a to už byl velký rozdíl proti začátku kvalifikace.

Vettel se bez většího vypětí do první desítky protáhl, podařilo se to také Giovinazzimu. Naopak vyřazeni byli Sainz, Ricciardo, Albon, Magnussen a Gasly. Kvjat i Albon ještě svá auta trochu otloukli o zeď, ale k větší havárii už nedošlo. Pořadí ve druhé části bylo Verstappen 1:41,388, Bottas +0,112, Hamilton +0,192, Pérez +0,482, Vettel +0,501, Leclerc +0,607, Räikkönen +0,694, Norris +0,696, Kvjat +0,833, Giovinazzi +0,993.

Zatímco před kvalifikací by jen málokdo očekával, že uspěje někdo jiný než jezdci Ferrari, před finále by na otřeseného koníka z Maranella vsadil málokdo. Zato akcie Mercedesu stouply v pravou chvíli. První vyrazil na trať Verstappen. Jeho sebevědomí dostalo potřebný impuls. Měl chuť a zajel 1:41,447. Jenže mercedesy byly podstatně rychlejší. A Vettel se vklínil mezi Hamiltona a Bottase. Překvapivě vysokou rychlost si stále udržoval pátý Pérez.

Zbývaly ještě druhé pokusy. Verstappen o pár setin vteřiny překonal Vettela a prodral se do první řady. Ale jen nakrátko. V posledním kole kvalifikace se nejprve Vettel dostal před Verstappena a vzápětí Bottas nečekaně překonal oba soupeře i s kolegou Hamiltonem! Vyhrál o 59 tisícin vteřiny a získal své osmé pole position.

Za silnými týmy se seřadili od pátého místa Pérez, Kvjat, Norris, Giovinazzi a Räikkönen. Leclerc vše smutně sledoval z boxu Ferrari a patří mu desátá příčka. Pozoruhodné je, že Giovinazzi porazil mnohem zkušenějšího kolegu Räikkönena.

Gasly byl dodatečně kvůli porušení technických předpisů z kvalifikace vyloučen. Bez ohledu na to bude do závodu startovat z uličky před boxy za prohřešek ve druhém tréninku. Giovinazzi bude odsunut na startovním roštu o deset míst za výměnu části elektronického systému jeho alfy romeo.

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:42,026 1:41,500 1:40,495 20
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:41,614 1:41,580 1:40,554 21
3. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:42,042 1:41,889 1:40,797 23
4. Max Verstappen Red Bull Honda 1:41,727 1:41,388 1:41,069 15
5. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:42,249 1:41,870 1:41,593 17
6. Daniil Kvjat Toro Rosso Honda 1:42,324 1:42,221 1:41,681 23
7. Lando Norris McLaren Renault 1:42,371 1:42,084 1:41,886 23
8. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:42,140 1:42,381 1:42,424 21
DQ Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:42,059 1:42,082 1:43,068 21
9. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:41,426 1:41,995   11
10. Carlos Sainz McLaren Renault 1:41,936 1:42,398   17
11. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:42,486 1:42,477   15
12. Alexander Albon Toro Rosso Honda 1:42,154 1:42,494   18
13. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:42,382 1:42,699   16
DQ Pierre Gasly Red Bull Honda 1:41,335     5
14. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:42,630     8
15. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:43,407     10
16. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:43,427     8
17. George Russell Williams Mercedes 1:45,062     9
18. Robert Kubica Williams Mercedes 1:45,455     8