Permanentní komisaři nebo stará pravidla?
Pro a proti Pirrovi
Mika Häkkinen už dávno nezávodí, ale o F1 se stále živě zajímá a působí i jako žurnalista a expert pro různá média. V potrestání Sebastiana Vettela ve VC Kanady vidí velkou chybu a navrhuje zavést permanentní sportovní komisaře, kteří by prý nedělali tolik chyb jako současná, často jednorázová sestava s jedním bývalým profesionálním závodníkem.
"Když se ohlédnu za mou kariérou ve F1, tak já s Michaelem Schumacherem jsme měli při závodění více svobody. Možná nebylo všude po okruhu tolik kamer. Podle dnešních pravidel bychom dostali spoustu pětisekundových trestů," napsal dvojnásobný šampion pro Unibet.
"FIA odvedla fantastickou práci při zvýšení bezpečnosti, zatímco komisaři mají těžkou práci a jsou pod obrovským tlakem. Nicméně jezdci, týmy, FIA a formule 1 musejí najít způsob, jak nechat závodníky závodit, být více realističtí a myslet na reputaci tohoto sportu. V neděli nebyl nikdo šťastný. Trest ukončil boj o vítězství a potrestáni byli všichni diváci.
Podle mě nejspíš nastal čas zvážit možnost jmenování tří permanentních sportovních komisařů, možná s jezdcem v roli čtvrtého člena nebo poradce. Nezpochybňuji schopnosti komisařů v Kanadě, ale F1 by mohla být lepší, kdyby v každé velké ceně dělali rozhodnutí titíž lidé."
Renomovaný žurnalista Joe Saward nevidí problém v komisařích, ale v pravidlech. Zastal se Emanuela Pirra, dělal v Kanadě jednoho z nich..
"Ze všech jezdců, které znám, se Emanuele nejvíce snaží něco vrátit F1. Vypomáhá při závodech F1 i jiných šampionátů, v komisích působících na národní i mezinárodní úrovni a je prezidentem Klubu jezdců velkých cen. Nic z toho nepotřebuje, ale chce to dělat. Takže když jsem slyšel některé komentátory F1, jak na něj útočí kvůli rozhodnutí potrestat Sebastiana Vettela, občas dost nevybíravě, tak mě to naštvalo.
Zná pravidla, na rozdíl od poloviny komentátorů, jejichž názory jsou založeny na tom, co bylo za jejich časů, a kteří ani neznají stávající pravidla. Důvodem, proč dnes máme taková pravidla, je že jezdci (a týmy) taková chtěli. Chtěli odstranit šedé zóny. Chtěli jasná pravidla a jasné tresty. Dostali to, co sami chtěli. Dnešní pravidla nenechávají prostor pro chybu nebo jinou interpretaci, ale ani na citlivé posouzení situace. Komisaři mají ruce svázané, posoudí nahlášenou situaci a udělí tabulkový trest, i když sami by to možná nazvali běžným závodním incidentem.
Vettel udělal chybu. Byla to drobnost, ale vyjel ven z trati a vrátil se na ni způsobem, který Hamiltona donutil k úhybnému manévru. Opuštění trati a následný nebezpečný návrat se trestají pěti až deseti sekundami, nebo se udělí trestný průjezd boxovou uličkou. Jelikož to byl malý výjezd, dostal nejnižší trest. To je celý příběh."