Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rváč a provokatér miloval turbo éru

Rváč a provokatér miloval turbo éru

Legendy: Nélson Piquet

Jako mimořádný přirozený talent vynikal vytříbenou technikou jízdy. Mimo trať si užíval života plnými doušky a svými prohlášeními provokoval soupeře. Sedmnáctého srpna slaví Nélson Piquet už svoje 67. narozeniny.

Nélson Piquet Souto Maior se narodil v Rio de Janeiru a vyrůstal v hlavním městě Brasílii, kde byl jeho otec ministrem zemědělství. Ve 14 letech se za odměnu po vítězství v tenisu svezl s motokárou a to změnilo jeho pohled na svět. Po střední škole v kalifornském San Francisku nastoupil do dílny Alexe Díase Ribeira (později pilota F1) a postavil si u něho závodní prototyp na bázi VW.

Už ve své druhé sezoně se stal mistrem Brazílie a k tomu přidal dva tituly v motokárách. Rodina o tom neměla ani ponětí, protože používal pseudonym Piket, vytvořený zkomolením dívčího jména matky Clotilde Piquetové. Otec jej vyslal na studia techniky do USA, ale hned po návratu se už jako Nélson Piquet stal v roce 1976 brazilským šampiónem ve formuli Super Vee.

Byl nejvyšší čas, aby se 24letý závodník vydal do světa. V Evropě si jej roku 1977 ještě nikdo moc nevšímal, i když skončil třetí v ME formule 3. O rok později vyhrál jedno britské mistrovství F3 a v dalším skončil druhý za Derekem Warwickem, přičemž vytvořil rekord sedmi vítězství v řadě.

První titul v roce 1981: "Turbo a kvalifikační pneumatiky jsem miloval!"

To už rychlého Brazilce zaregistrovali i šéfové formule 1. V Silverstone testoval mclaren a ve VC Německa debutoval s vozem Ensign (později přiznal, že porucha motoru byla vysvobozením, protože jej jízda fyzicky naprosto vyčerpala). Pro další tři závody dostal k dispozici mclaren týmu BS a na poslední velkou cenu jej angažoval Bernie Ecclestone pro svou stáj Brabham.

Bernie mu nabídl tříletý kontrakt v roli partnera Nikiho Laudy. Nélson přijal, ač dostal i na tu dobu jen směšný plat. Od tehdy dvojnásobného mistra světa se rychle učil a brzy jej předčil. Jenže rok 1979 nebyl pro brabhamy s motory Alfa Romeo úspěšný. Před koncem sezony Lauda ukončil kariéru (poprvé). Nélson se stal týmovou jedničkou a Bernie Ecclestone se rozhodl vrátit k osvědčenému motoru Ford Cosworth.

Sezona 1980 měla být procházkou pro Alana Jonese a jeho Williams FW07. V Long Beach Nélson poprvé vyhrál a Australanovi pak roli favorita hodně komplikoval. Prohrál, až když Jones v soubojích uplatnil svou tvrdost. 

S Williamsem-Honda v roce 1987 sázel více na taktiku než na rychlost

O rok později se Nélson utkal o titul s druhým jezdcem Williamsu Carlosem Reutemannem. Tentokrát už do hry zapojil i své provokace. Snad i proto v rozhodujícím závodě na parkovišti hotelu Caesar Palace v Las Vegas vynervovaný „Lole“ skončil v poli poražených. Piquet sice v cíli zkolaboval, ovšem už jako mistr světa.

Rok 1982 byl ve znamení zkoušek turbomotoru BMW. Technický ředitel Brabhamu Gordon Murray se rozhodl vyzkoušet zastávku v depu, aby vůz mohl jet rychleji s menší zátěží benzinu a měkčími pneumatikami. Na Hockenheimringu bylo vše v depu připraveno a Nélson v polovině závodu suverénně vedl. Když v šikaně dojel o kolo Elisea Salazara, Chilan mu zkřížil dráhu a došlo ke kolizi. Nélson se před televizními kamerami do Salazara pustil údery rukou i nohou. Znovu jej napadl po závodě na parkovišti.

Jak už to bývá, dnes jsou oba Jihoameričané přáteli. Teprve po deseti letech se Nélson dozvěděl, že mnichovský čtyřválec by během krátké doby explodoval a Salazar vlastně automobilku zachránil od blamáže před domácími diváky!

S Lotusem už místo úspěchů spíše sbíral velké peníze

Ztracený rok se zhodnotil v následující sezoně. O titulu znovu rozhodoval poslední závod v JAR. Nélson se před ním pustil do Alaina Prosta, kterému nemohl zapomenout, jak jej v Zandvoortu poslal mimo trať. Vynervovaný Francouz prohrál a Nélson se stal podruhé mistrem světa.

Byla to doba, která Nélsonovi nejvíc vyhovovala: „Wing-cary s úžasnou přilnavostí, turbomotory s výkonem 1500 k a kvalifikační pneumatiky tak na dvě kola. To jsem miloval. Přitom neexistovaly žádné únikové zóny a řízení vyžadovalo naprostou přesnost!

Byla to i doba, kdy se tým Brabham často pohyboval za hranicí pravidel. Asi to nebyla špatná škola, protože Nélsonovým šéfmechanikem byl Charlie Whiting a tým vedl Herbie Blash. Oba později v roli zástupců FIA dohlíželi na dodržování předpisů ve F1!

Příští dva roky byly motory BMW nespolehlivé a nevyšel ani experiment s pneumatikami Pirelli. Nélson proto přijal nabídku Williamsu. Jeho FW11 s motorem Honda měl naprostou technickou převahu, jenže na jaře roku 1986 po dopravní nehodě ochrnul Frank Williams.

Než se vrátil, rozhořel se v týmu bezohledný souboj mezi Piquetem a Nigelem Mansellem. O titulu se zase rozhodovalo až v posledním závodě. V něm si s Nélsonem vyrovnal účet Alain Prost a získal titul pro McLaren.

Souboje Piqueta s Mansellem pokračovaly i následující rok. Tentokrát Nélson vše udržel pod kontrolou a vybojoval třetí titul. A to i přesto, že v Imole po defektu pneumatiky při tréninku havaroval a utrpěl těžký otřes mozku. „Následujících šest měsíců jsem nemohl spát víc než dvě hodiny. Bylo to hodně špatné. Nikdy už jsem pak nebyl tak rychlý,“ přiznal později. 

S nejstarším synem Nélsinhem, který se více než výsledky proslavil velkou aférou

Dvě sezony pak vydělával velké peníze díky Camelu, Hondě a Lotusu, ale výsledky tomu neodpovídaly. Proto si Flavio Briatore u Benettonu prosadil, že jej v letech 1990-91 bude platit jen prémiemi za získané body („Nakonec mi musel vyplatit víc, než jsem měl u Lotusu!“).

I poslední, 23. vítězství ve F1, bylo satisfakcí. V Montréalu vedoucí Mansell při mávání divákům neudržel otáčky motoru a tím přišel o vítězství pár set metrů před cílem.

S příchodem Michaela Schumachera k Benettonu Nélson pochopil, že je čas skončit. Odešel do USA, ale v Indianapolisu těžce havaroval. S následky tehdejšího zranění nohou se potýká dodnes.

Pak sice ještě občas závodil, ale především nastartoval úspěšný projekt satelitního sledování pohybu nákladních automobilů po Jižní Americe Autotrac.