Kryl záda Laudovi a Jonesovi, svoje neuchránil
Legendy: Gianclaudio „Clay“ Regazzoni
Jezdec pocházející ze švýcarského Tessina byl dlouhá léta neodmyslitelně spojován s rudými vozy z Maranella. Pak získal první vítězství pro tým Williams a po těžkém úrazu zůstal až do své smrti stále aktivní v motoristickém sportu.
Závodnické začátky Gianclaudia Giuseppe Regazzoniho (5. 9. 1939 – 15. 12. 2006) dlouho nenaznačovaly větší ambice. Jako jezdec formule 3 na sebe upozornil především havárií v Monaku, kdy jeho monopost podjel pod svodidly a zarazil se až o ochranný oblouk. Jak a kdy dokázal skrčit hlavu, nevěděl ani on sám.
Vítězství v Mezinárodním poháru národních týmů, kterého v roce 1967 dosáhl na Hockenheimringu, bylo jeho jediným významnějším úspěchem. O rok později jeho pokusy ve F2 skončily tragicky, když v Zandvoortu zavinil kolizi s Chrisem Lambertem a Angličan po několika dnech podlehl zranění. Přitom už v předchozím závodě v Monze byl Rega vyloučen pro nebezpečnou jízdu.
Gianclaudio Regazzoni si pro svou bojovnost vysloužil přezdívku Clay
Pro jiného by to byl impuls, aby se poohlédl po smysluplnější činnosti. Ne tak pro muže, který si pro svou bojovnost vysloužil přezdívku Clay. Ač za sebou neměl žádné úspěchy, zaujal Enza Ferrariho a dostal šanci s vozem Dino ve formuli 2. I když na konci sezony 1969 byl výčet jeho úspěchů opět nulový, byl spolu s Ignaziem Giuntim vybrán jako uchazeč o místo druhého jezdce pro formuli 1.
Počínaje Velkou cenou Belgie se oba mladíci střídali v kokpitu druhého ferrari po boku Jackyho Ickxe. Začal Giunti – čtvrtým místem ve Spa. Rega odpověděl stejným umístěním v Zandvoortu. Když pak ve Francii Giunti vyšel naprázdno, zatímco Clay byl v Brands Hatchi opět čtvrtý, bylo rozhodnuto ve Švýcarův prospěch. Ten se odvděčil vedením na Hockenheimringu, druhým místem v Rakousku a posléze vítězstvím v Monze. Jako teprve třetí jezdec historie (po Baghettim a Stewartovi) vyhrál hned ve své první sezoně závod MS. Přidal ještě další dvě druhá místa a premiérovou sezonu skončil na celkově třetí příčce v mistrovství světa, ač vynechal pět závodů!
Úspěchy ve F1 mu dodaly sebevědomí, takže s vozem Tecno současně vybojoval i titul mistra Evropy ve F2. V rozhodujícím závodě ovšem znovu vyvolal bouřlivé diskuse o svém způsobu jízdy. Na Hockenheimringu v poslední zatáčce bezhlavě zaútočil na Dietera Questera a způsobil nebezpečnou kolizi. Quester přesto vyhrál a Rega si druhým místem pojistil zisk titulu.
Po sérii úspěchů ve druhé polovině roku 1970 nastupoval Clay Regazzoni v roli jednoho z favoritů pro rok 1971. Jenže nové ferrari přineslo řadu problémů a očekávané výsledky se kromě vítězství ve volném Závodě mistrů nedostavily. Clay si také připsal sérii havárií s novým sportovním prototypem, ale získal si srdce britských fanoušků, když při závodě 1000 km v Brands Hatchi absolvoval stíhací jízdu bez uvolněného hledí přilby.
Ani sezonu 1972 nemohl Rega zařadit mezi ty úspěšné a přibyl mu další vroubek, když na Nürburgringu v souboji o druhé místo poslal mimo trať Jackieho Stewarta. Za peníze Marlbora proto odešel k B. R. M., ale i to se brzy ukázalo jako omyl. Navíc v Kyalami přežil těžkou havárii jen díky odvaze Mikeho Hailwooda, který jej vyprostil z hořícího vozu.
Po roční odmlce se Clay vrátil k Ferrari, kde se novým manažerem Scuderie stal mladičký Luca Montezemolo. Ten od B. R. M. přivedl i Rakušana Nikiho Laudu. Návrat do Maranella vlil Regazzonimu nový elán do žil. Společně s Laudou uskutečnili nejnáročnější testovací program, který do té doby F1 viděla. Clay absolvoval většinu testů, ale nakonec to byl Lauda, který dokázal lépe spolupracovat s techniky a byl většinou i rychlejší. Jenže Regazzoniho zkušenosti a tentokrát už bezchybné výkony platily zprvu více. Po vítězství na Nürburgringu se stal aspirantem na zisk mistrovského titulu. Bohužel v závěru sezony už Scuderia nepracovala tak hladce jako v její polovině a v rozhodujícím závodě triumfoval Emerson Fittipaldi.
V roce 1975 už měl Lauda jednoznačně navrch. Clay si spravil chuť druhým vítězstvím v Monze. Roku 1976 vyhrál při premiéře závodu v ulicích Long Beach, ale pak způsobil hromadnou kolizi na startu v Brands Hatchi. Když po těžké havárii Laudy na Nürburgringu nedokázal odrazit nápor Jamese Hunta, nebylo překvapením, že musel na konci roku Scuderii opustit.
Řešení nalezl v malém týmu Ensign Morrise Nunna a v pokusu při závodě 500 mil v Indianapolisu s mclarenem týmu Theodore. Pak přestoupil k americkému Shadowu, jenže zdecimovaný tým už bojoval jen o přežití a Regazzoniho kariéra ve F1 se zdála být u konce.
V závěru roku 1978 jej překvapivě pozval Frank Williams, aby se stal partnerem Alana Jonese. S novým vozem FW07 se Rega znovu zařadil mezi uchazeče o přední umístění. Nejprve vybojoval senzační druhé místo v Monaku a posléze v Silverstone získal pro Williams vůbec první vítězství ve velké ceně. Měl na dosah prvenství i v následující VC Německa. Tam měl vedoucí Jones defekt pneumatiky, ale Frank Williams dal Regazzonimu pokyn, aby jej nepředjížděl. Paradoxní bylo, že Regazzoni měl v té chvíli ještě naději vybojovat mistrovský titul, zatímco Jones už ne.
Clay měl i ve 40 letech chuť pokračovat ve F1. Proto se znovu dohodl s Morrisem Nunnem a vrátil se k Ensignu. Na své oblíbené trati v Long Beach na konci rovinky Shoreline Drive jel čtvrtý, když mu praskl pedál brzdy. Dále pokračující ulice městského okruhu byla nesmyslně přehrazena betonovým blokem s krátkou bariérou z pneumatik. K dovršení smůly v cestě neovladatelnému ensignu stál odstavený brabham Ricarda Zunina, takže Rega neměl šanci cokoliv udělat. Tvrdý náraz způsobil zlomeninu obratle.
Clay Regazzoni zůstal po nehodě s ochrnutou spodní polovinou těla. Ač upoután na invalidní vozík, „Nezničitelný Rega“ se k automobilovému sportu stále vracel, a to nejen jako komentátor. Se speciálně upravenou tatrou například startoval v Rallye Paříž-Dakar. V roce 1996 dokonce získal licenci k závodům MS sportovních prototypů, i když ji nakonec nevyužil. Ještě v roce 2003 Rega nastoupil v závodě vozů Toyota Yaris.
Gianclaudio Giuseppe Regazzoni zahynul při dopravní nehodě 15. prosince 2006 ve věku 67 let.
rok | vůz | týmoví kolegové | závody | body | umístění |
---|---|---|---|---|---|
1970 | Ferrari | Jacky Ickx, Ignazio Giunti | 8 | 33 | 3. |
1971 | Ferrari | Jacky Ickx, Mario Andretti | 11 | 13 | 7. |
1972 | Ferrari | Jacky Ickx, Mario Andretti, Arturo Merzario | 10 | 15 | 7. |
1973 | BRM | Jean-Pierre Beltoise, Niki Lauda | 14 | 2 | 17. |
1974 | Ferrari | Niki Lauda | 15 | 52 | 2. |
1975 | Ferrari | Niki Lauda | 14 | 25 | 5. |
1976 | Ferrari | Niki Lauda, Carlos Reutemann | 15 | 31 | 5. |
1977 | Ensign | Jacky Ickx | 15 | 5 | 17. |
1978 | Shadow | Hans-Joachim Stuck | 11 | 4 | 16. |
1979 | Williams | Alan Jones | 15 | 29 (32) | 5. |
1980 | Ensign | 4 | 0 |