Prema ovládla domácí hřiště, Švarcman se přiblížil k titulu
Monza – 1. závod
V chaotické páteční kvalifikaci, která byla z bezpečnostních důvodů předčasně ukončena 4 minuty před koncem kvůli nadměrně hustému provozu na rovince před zatáčkou Parabolica, zaznamenal nejrychlejší čas Lundgaard před trojicí vozů stáje Prema. Druhý totiž skončil Armstrong, třetí vedoucí muž šampionátu Švarcman a čtvrtý Rusův nejbližší pronásledovatel v průběžném pořadí Daruvala.
Podoba startovního roštu ale nakonec byla ve srovnání s reálnými výsledky kvalifikace výrazně odlišná. Hned 16 závodníků totiž obdrželo penalizace za příliš pomalou jízdu. Odsunem o tři místa bylo potrestáno trio stáje ART Grand Prix Lundgaard, Beckmann a Fewtrell, pětimístnou penalizaci vyfasovali Lawson, Drugovich, Sargeant a Kari a hned o 10 míst dozadu putovali na startovním roštu Armstrong, Daruvala, Švarcman, Viscaal, Huges a Natori. Speciální kategorii pak představoval Pulcini, jenž kromě pětimístného trestu za pomalou jízdu obdržel penalizaci odsunu o další tři pozice za zdržování De Francesca.
To vytvořilo zcela novou podobu startovního roštu. Díky trestu nejbližších soupeřů se ovšem v jeho čele i nadále udržel Lundgaard. Vedle něj se posunul Zendeli a třetí místo připadlo Verschoorovi. Jezdci Premy vyráželi do závodu až z konce první desítky. Armstrong startoval 7., Švarcman 8. a Daruvala 10.
Smršti penalizací sice ještě první startovní příčka dánského závodníka odolala, úvodní metry již změnu na čele přinesly. Nejlépe odstartoval Zendeli a byl to on, komu po úvodní šikaně patřilo první místo. Vydařený vstup do závodu zažil také Verschoor, jenž se na rovince dokázal posunout před Lundgaarda a brousil si zuby i na Zendeliho. Do úvodní šikany se ovšem neposkládal ideálně a krom toho, že si musel nechat zajít chuť na Němcovo první místo, propadl se i za vítěze kvalifikace.
Polem se během prvního kola úspěšně prokousával také penalizovaný Amrstrong. Novozélanďan totiž povyskočil ze 7. místa na 4., které uzmul v Parabolice Fewtrellovi.
Zakrátko jsme byli svědky prvního většího incidentu, který přinesla úvodní zatáčka druhého kola a zapleteni do něj byli Kari, Carrara a Fernandez. Zatímco první dva jmenované stál účinkování v závodě, když finský závodník později zajel do boxů a ze čtvrté pozice startující Carrara odstavil svůj vůz ihned. Ani Fernandez ovšem nevyvázl bez ztráty kytičky, neboť byl shledán jako viník kolize a musel si odpykat penalizaci průjezdem boxy.
Ve Variante della Rogia pak pokračoval Armstrongův postup pořadím. Tentokrát se jeho další kořistí stal Verschoor a pilot Premy již po dvou kolech držel ve svých rukou třetí příčku. Vpřed se posouval i jeho týmový kolega Švarcman, který si smlsnul na pátém Fewtrellovi.
Keyvan Andres předvedl během závodu pěknou divočinu
Žádné nudy jsme ovšem nebyli svědky ani na úplném čele. Tam se totiž hodně potil Zendeli, kterého se Lundgaard držel jako klíště a ve třetím kole se ve Variante Ascari dokonce na první místo vrátil. Zendeli ovšem neměl v úmyslu skládat zbraně a na rovince před Parabolicou mu předjetí oplatil. Radovat ale mohl jenom krátce, neboť v poslední zatáčce došlo mezi ním a Dánem ke kontaktu, který oběma zničil závod. Zatímco Zendeli za něj zaplatil defektem a v nadcházejícím okruhu svůj vůz odstavil, Lundgaard měl poškozené přední přítlačné křídlo a poté se postupně propadl až na 5. místo, než se v 6. kole rozhodl zamířit ke svým mechanikům a poškozenou část svého vozu vyměnit. To ale pro něj pochopitelně znamenalo pád až na konec.
Zmatků z konce třetího kola dokázali využít Verschoor, který se posunul do čela, s Armstrongem, jenž tak najednou kroužil již na 2. pozici. Tento stav ale netrval dlouho. Junior Ferrari totiž mířil ještě výše a ve Variante della Rogia se stal novým lídrem závodu poté, co Nizozemce odsunul na druhou pozici.
Za nimi již kroužily zbývající dva vozy Prema. Třetí místo totiž patřilo Švarcmanovi a čtvrté Daruvalovi. Ind ovšem zažil v 6. kole opět ve Varinatě della Rogia horkou chvilku, když najel dvěma koly na trávu a musel šikanu projet rovně. Měl ale štěstí a tato chyba jej nestála žádnou pozici.
Naopak Švarcman se mohl v 8. kole radovat z Verschoorova skalpu a Prema tak najednou figurovala během svého domácího podniku na prvních dvou příčkách.
Rusovi navíc za chvíli bylo umožněno smazat také náskok týmového kolegy Švarcmana. Tuto příležitost mu poskytl výjezd zpomalovacího vozu, který trať poctil svou návštěvou po incidentu Andrese a Vipse, při němž třetí muž průběžného pořadí do pilota HWA zezadu najel a ulomil si kolo.
Krátce po startu sobotního závodu F3 v Monze
Závodit se v chrámu rychlosti začalo znovu ve 12. kole a hned po restartu se Premě podařilo dobýt i poslední pódiovou příčku. S Verschoorem se totiž dokázal vypořádat i Daruvala. Souboje indického závodníka s pilotem MP Motorsportu navíc dokázal využít i Tsunoda, který se posunul na 4. místo.
V souboji o první příčku mezitím Švarcman dokázal zužitkovávat příležitosti, kterou mu nabídl pobyt zpomalovacího vozu na závodní dráze, a držel se vedoucího Armstronga. V 16. kole pak svého týmového kolegu konečně pokořil a zdálo se, že i navzdory startu z 10. místa si připíše třetí letošní triumf.
Zajímavé věci se děly ale také ve spodnějších patrech výsledkové listiny. Deledu totiž potkal podobný problém jako ve včerejším prvním volném tréninku F1 Gaslyho a po hodinách zůstal jeho vůz zaseknutý za obrubníkem v první šikaně. Stejně jako včera pilot Toro Rosso byl ale i Ital schopen se z této nesnáze dostat a vrátil se zpět do závodu. Problémy potkaly také Beckmanna. Německého závodníka totiž postihl defekt pneumatiky a později v boxech rozšířil seznam odstoupivších.
Stále otevřená ovšem zůstávala situace na čele. Švarcmanovi se totiž nedařilo Armstrongovi poodjet a přibližoval se navíc i Daruvala. K žádné změně mezi první trojicí ale nakonec nedošlo, neboť po hrůzostrašně vypadajícím momentu z poslední zatáčky 18. kola se na trať podruhé vydal zpomalovací vůz. Při průjezdu Parabolicou se totiž vznesl do vzduchu monopost Peroniho, který po několika saltech skončil až v ochranné bariéře. Jezdec ale naštěstí dokázal vystoupit nezraněn.
Závodní režim již znovu obnoven nebyl a Švarcman si tak před svými týmovými kolegy Armstrongem a Daruvalou dojel pro první triumf od sprintu v Le Castelletu a navýšil své celkové vedení na 35 bodů. Čtvrtý skončil Tsunoda, pátý Verschoor, šestý Piquet, sedmý Huges, osmým místem si zajistil do zítřejšího závodu start z pole position Lawson, alesoň dvěma body za deváté místo potěšil Scherer a bodovanou desítku uzavřel Sargeant.
Po skončení závodu však byly uděleny penalilzace a Armstrong o stupeň vítězů přišel.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Robert Švarcman | Prema Powerteam | Mecachrome | 42:46,627 | 22 | 25 |
2. | Jehan Daruvala | Prema Powerteam | Mecachrome | 42:48,018 | 22 | 18 |
3. | Juko Cunoda | Jenzer | Mecachrome | 42:48,550 | 22 | 15 |
4. | Richard Verschoor | MP Motorsport | Mecachrome | 42:48,999 | 22 | 12 |
5. | Pedro Piquet | Trident | Mecachrome | 42:50,144 | 22 | 10 |
6. | Jake Hughes | HWA Racelab | Mecachrome | 42:51,184 | 22 | 8 |
7. | Liam Lawson | MP Motorsport | Mecachrome | 42:51,797 | 22 | 6 |
8. | Fabio Scherer | Sauber Junior Team | Mecachrome | 42:52,464 | 22 | 4 |
9. | Logan Sargeant | Carlin | Mecachrome | 42:53,457 | 22 | 2 |
10. | Leonardo Pulcini | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 42:54,100 | 22 | 1 |
11. | Tepej Natori | Carlin | Mecachrome | 42:55,247 | 22 | 0 |
12. | Devlin DeFrancesco | Trident | Mecachrome | 42:55,562 | 22 | 0 |
13. | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | Mecachrome | 42:56,551 | 22 | 0 |
14. | Max Fewtrell | ART Grand Prix | Mecachrome | 42:57,578 | 22 | 0 |
15. | Raoul Hyman | Sauber Junior Team | Mecachrome | 42:58,355 | 22 | 0 |
16. | Felipe Drugovich | Carlin | Mecachrome | 42:58,833 | 22 | 0 |
17. | Bent Viscaal | HWA Racelab | Mecachrome | 42:59,825 | 22 | 0 |
18. | Sebastian Fernandez | Campos | Mecachrome | 43:02,150 | 22 | 0 |
19. | Keyvan Andres | HWA Racelab | Mecachrome | 43:04,477 | 22 | 0 |
20. | Simo Laaksonen | MP Motorsport | Mecachrome | 43:05,994 | 22 | 0 |
21. | Marcus Armstrong | Prema Powerteam | Mecachrome | 43:07,226 | 22 | 0 |
22. | Andreas Estner | Jenzer | Mecachrome | 43:07,775 | 22 | 0 |
23. | Alessio Deledda | Campos | Mecachrome | 43:08,694 | 22 | 0 |
Alex Peroni | Campos | Mecachrome | 31:05,850 | 17 | 0 | |
David Beckmann | ART Grand Prix | Mecachrome | 29:07,927 | 15 | 0 | |
Jüri Vips | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 12:07,395 | 7 | 0 | |
Niko Kari | Trident | Mecachrome | 7:28,680 | 3 | 0 | |
Lirim Zendeli | Sauber Junior Team | Mecachrome | 5:10,067 | 3 | 0 | |
Je Jifei | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 2:30,826 | 1 | 0 | |
Giorgio Carrara | Jenzer | Mecachrome | 1:49,255 | 1 | 0 |