Před VC Singapuru 2019
Patnáctá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1
Po dvou závodech na rychlých tratích ve Spa a v Monze jezdci vyrazí na městský okruh v Singapuru. Předpokládá se, že navrch by zase měl mít Mercedes, ale Ferrari by rádo navázalo na dva Leclerkovy tiumfy.
Noční závod v Singapuru je stále unikátem a jeho atmosféra umocňuje běžné zážitky. Fanoušci jistě znovu zaplní tribuny do posledního místa. Pro vývoj závodu bude klíčové, jak jezdci zkrotí tradiční agresivitu a odolají nástrahám svodidel.
Průběžné pořadí má po 14 závodech podobu: Lewis Hamilton 284 bodů, Valtteri Bottas 221, Max Verstappen 185, Charles Leclerc 182, Sebastian Vettel 169, Pierre Gasly 65, Carlos Sainz 58, Daniel Ricciardo 34, Alexander Albon 34, Daniil Kvjat 33, Nico Hülkenberg 31, Kimi Räikkönen 31, Sergio Pérez 27, Lando Norris 25, Lance Stroll 19, Kevin Magnussen 18...
Pořadí v Poháru konstruktérů vede Mercedes (505) před Ferrari (351), na dalších místech jsou Red Bull (266), McLaren (83), Renault (65), Toro Rosso (51), Racing Point (46), Alfa Romeo (34), Haas (26) a Williams (1).
Historie okruhu
Na městském okruhu Marina Bay v Singapuru se v roce 2008 uskutečnila historická premiéra F1: noční závod pod umělým osvětlením. Pod mrakodrapy nejvýznamnějšího asijského finančního centra se pod potemnělou oblohou rozzářila bílá stužka ve tvaru osmičky. Běžně používané silnice byly obehnané vysokým plotem a nasvícené z rampy lemující celou trať. Měla čtyřnásobnou intenzitu, než je běžná na fotbalových stadionech.
Instalovat takové osvětlení nebylo nic jednoduchého. Nesmělo totiž dojít k oslnění nikoho z účastníků, traťových komisařů či diváků. Kolem trati byly ve vzdálenosti 32 metrů instalovány deset metrů vysoké ocelové sloupy, z nichž každý nesl osm světelných elementů. Celkově to znamenalo 230 sloupů s 1600 světelnými projektory a 108 kilometrů kabelů!
V roce 2008 zažila F1 první noční závod v historii
Trať, která nese název Marina Bay Street Circuit, není klasickým městským okruhem jako třeba Monte Carlo. Víc se podobá někdejší Valencii, protože její podstatná část leží v okolí přístavu. K proslulým mrakodrapům se nedostane, protože by to ochromilo život celého města.
Úzká trať však měla i svá úskalí. Hned při premiéře se stalo, čeho se všichni obávali: jedna havárie zhatila taktické plány mnoha jezdců a otočila jezdecké pole naruby. I favorité pak pod tlakem dělali velké chyby a diváci odcházeli z tribun nadšení. Piquet rozbil auto o svodidla a nečekaná koncovka vynesla k překvapivému prvenství Alonsa. Ještě překvapivější však byla dohra po necelém roce. Vyvolala aféru Crash Gate (Piquet havaroval na pokyn týmu), která vyústila v přísné tresty pro stáj Renault.
Dosavadních jedenáct ročníků má jen čtyři vítěze. Lewis Hamilton a Sebastian Vettel zvítězili čtyřikrát, Fernando Alonso dvakrát a Nico Rosberg jednou. Traťový rekord drží z minulého ročníku Kevin Magnussen časem 1:41,905 (178,861 km/h), nejrychlejšího času v kvalifikaci dosáhl rovněž před rokem Lewis Hamilton výkonem 1:36,015 (189,833 km/h).
Závod bude s velkou pravděpodobností trvat celé dvě hodiny, takže se diváci mohou připravit na dlouhou podívanou. Bylo by velmi překvapivé, kdyby na trať nevyjel safety car.
Vzpomínka na rok 2018
Hamilton přijel do metropole jihovýchodní Asie s třicetibodovým náskokem na Vettela. V Poháru konstruktérů měl Mercedes na Ferrari náskok 25 bodů.
Pole position si vybojoval Hamilton. Vedle něj stál v první řadě Verstappen. Vettel dosáhl v kvalifikaci až třetího času.
Po startu došlo velmi brzy k první havárii, když Ocon po mírném šťouchnutí od Péreze skončil ve zdi. Šlo ale nakonec o jediný výpadek v celé velké ceně. Krátce poté Vettel po několikanásobném útoku předjel Verstappena a vzápětí byl vyslán na trať zpomalovací vůz.
Na konci 4. kola se znovu začalo závodit. Na trati byl ale klid, dlouhý had jel i po deseti kolech spořádaně v pořadí Hamilton, Vettel, Verstappen, Bottas, Räikkönen, Ricciardo (v šesti vteřinách), Pérez, Grosjean, Alonso, Sainz, Hülkenberg, Gasly, Leclerc, Ericsson, Magnussen, Hartley, Vandoorne, Stroll a Sirotkin.
Hamilton sice několikrát lehce posunul hodnotu nejrychlejšího kola v závodě, ale jeho náskok se stále pohyboval jen kolem jedné vteřiny. Ve 13. kole inženýrům takticky nahlásil, že pneumatiky jsou na konci své životnosti, a vzápětí zrychlil. Odstup navýšil na víc než tři vteřiny a celé pole se začalo natahovat.
Ze špičky jako první vyměnil pneumatiky v 15. kole Vettel. Zaplatil za to poklesem na 7. místo mezi Péreze a Grosjeana. Hamilton odpověděl dalším nejrychlejším kolem a zastávkou, která byla jen o dvě desetiny vteřiny pomalejší. Náskok si udržel. Do boxů se vydali i další jezdci. Bottas i Verstappen zvolil měkké obutí a Verstappen se dokonce vrátil na dráhu před Vettela.
V závodě vedl Räikkönen před Ricciardem. Oba už na nejměkčích pneumatikách zvládli dvojnásobek vzdálenosti předpokládané experty Pirelli. Dokonce byli chvílemi rychlejší než soupeři na nových gumách.
Ve 23. kole si Räikkönen zajel k mechanikům pro měkkou směs. Vedoucí Ricciardo dosahoval stále výborných časů. Nejrychlejším jezdcem na trati však byl v té době Räikkönen.
Ve 28. kole si Leclerc připravil předjetí Gaslyho, který už měl na starých pneumatikách velké problémy s dobrzďováním před zatáčkami. Ricciardo popřel všechny teorie a vydržel na nejměkčí sadě dlouhých 28 kol. Po výměně klesl tam, kde začínal – na 6. místo.
V poločase bylo pořadí Hamilton, Verstappen, Vettel, Bottas, Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Sainz, Leclerc, Ericsson, Vandoorne, Stroll, Sirotkin, Pérez, Hülkenberg, Grosjean, Hartley, Gasly a Magnussen.
Loňský stupeň vítězů a na něm zleva Max Verstappen, Lewis Hamilton a Sebastian Vettel
Ve 35. kole se Pérez konečně dostal před Sirotkina, ale místo toho, aby se mu vzdálil, dal mu bodyček a poškodil si auto. Začalo se přitvrzovat, jiskry létaly z řežby mezi Magnussenem a Hartleyem, i když šlo až o 17. místo.
Duel Sirotkina s Grosjeanem vytvořil špunt, který zdržel Hamiltona. Využil toho Verstappen, dotáhl se a dokonce zaútočil. Hamilton nicméně pozici obhájil.
Až ve 40. kole měnil pneumatiky Alonso a po návratu si udržel 7. místo. Pérez byl za svůj úder do Sirotkina potrestán průjezdem uličkou před boxy a propadl se na úplný chvost. Grosjean obdržel penalizaci pět sekund za ignorování modrých praporků, Sirotkin za vytlačení Hartleye.
K souboji se schylovalo na čtvrtém až šestém místě, protože trojice Bottas, Räikkönen a Ricciardo se sjela na rozdíly do dvou vteřin. Ricciardo vytvořil nový traťový rekord. Zanedlouho ho ale překonal Magnussen.
Ani závěr nepřinesl žádné drama. Rozestupy byly konstantní a všichni pochopili, že není šance na předjíždění. Za vítězným Hamiltonem si pro body dokroužili Verstappen, Vettel, Bottas, Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Sainz, Leclerc a Hülkenberg.
VC Singapuru
Okruh: Marina Bay Street Circuit
Místo: Singapur
- PRVNÍ VELKÁ CENA F12008
- POČET KOL61
- DÉLKA OKRUHU5065 m
- DÉLKA ZÁVODU308,828 km
- REKORD OKRUHU1:41,905 (2018)
- DRŽITEL REKORDUKevin Magnussen
- Počet zatáček23
- Nadmořská výška17,7 – 23 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdvelmi vysoké
- Spotřeba palivavelmi malá
20. - 22. září 2019
- První tréninkPÁ 10:30 – 12:00
- Druhý tréninkPÁ 14:30 – 16:00
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 14:10 – 16:10
Vítězové VC Singapuru
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2015 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2012 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari |
2009 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2008 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari |
Vybrané údaje z ročníku 2018
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 163,974 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 402,3 m
- Jízda na plný plyn (čas)1) 47 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 59 %
- Počet řazení za kolo2) 76
- Největší přetížení1) 4,1 G ve 22. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci4) 322,2 km/h (Vettel)
- Max. rychlost v závodě4) 324,2 km/h (Magnussen)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci4) 1:36,015 (Hamilton)
- Nejrychlejší kolo v závodě4) 1:41,905 (Magnussen)
- Ideální čas na kolo2) 1:35,849
S1: 26,207, S2: 26,520, S3: 26,006 - Vítězná strategie3) 1 zastávka v 15. kole (Hamilton)
- Počet předjetí1) 7
- Počet předjetí s DRS1) 5
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 46 (Hamilton)
- Nejdelší úsek na ultraměkkých pneu3) 47 (Vettel)
- Nejdelší úsek na hyperměkkých pneu3) 27 (Ricciardo)
- Průměrná spotřeba2) 1,80 kg/kolo
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 60 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 24,138 s
- Počet zastávek v boxech 25
- Počet vítězství z pole position 8x z 11 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru1) 100 %
- Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 4 %
- Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 30,2 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 34,6 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) FIA