Před VC Singapuru 2018
Patnáctá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
F1 opustila Evropu a po dvou nejrychlejších okruzích přijde na řadu jeden z pomalejších. Závod může ovlivnit třeba i několikeré vyjetí safety caru. A také kvalifikace. S výjimkou loňska vyhrál čtyři předchozí VC Singapuru jezdec z pole position.
Historie okruhu
Na městském okruhu Marina Bay v Singapuru se v roce 2008 uskutečnila historická premiéra F1: noční závod pod umělým osvětlením. Pod mrakodrapy nejvýznamnějšího asijského finančního centra se pod potemnělou oblohou rozzářila bílá stužka ve tvaru osmičky. Běžně používané silnice byly obehnané vysokým plotem a nasvícené z rampy lemující celou trať. Měla čtyřnásobnou intenzitu, než je běžná na fotbalových stadionech.
Instalovat takové osvětlení nebylo nic jednoduchého. Nesmělo totiž dojít k oslnění nikoho z účastníků, traťových komisařů či diváků. Kolem trati byly ve vzdálenosti 32 metrů instalovány deset metrů vysoké ocelové sloupy, z nichž každý nesl osm světelných elementů. Celkově to znamenalo 230 sloupů s 1600 světelnými projektory a 108 km kabelů!
Trať, která nese název Marina Bay Street Circuit, není klasickým městským okruhem jako třeba Monte Carlo. Víc se podobá někdejší trati ve Valencii, protože její podstatná část leží v okolí přístavu. K proslulým mrakodrapům se nedostane, protože by to ochromilo život celého města.
Úzká trať však má i svá úskalí. Hned při premiéře se stalo, čeho se všichni obávali: jedna havárie zhatila taktické plány mnoha jezdců a otočila jezdecké pole naruby. I favorité pak pod tlakem dělali velké chyby a diváci odcházeli z tribun nadšení. Piquet rozbil auto o svodidla a nečekaná koncovka vynesla k překvapivému prvenství Alonsa. Ještě překvapivější však byla dohra po necelém roce. Vyvolala aféru Crash Gate (Piquet havaroval na pokyn týmu), která vyústila v přísné tresty týmu Renault.
Dosavadních deset ročníků má jen čtyři vítěze. Závod bude s velkou pravděpodobností trvat celé dvě hodiny, takže se diváci mohou připravit na dlouhou podívanou. Bylo by velmi překvapivé, kdyby na trať nevyjel safety car.
Hra s čísly
Závod v Singapuru je sice považovaný za pomalý, ale mezi nejpomalejšími závody historie najdeme první VC Singapuru až na 104. místě. Lewis Hamilton loni vyhrál průměrnou rychlostí 142,780 km/h.
V roce 2010 vyhrál na okruhu Marina Bay Fernando Alonso před Sebastianem Vettelem o 293 tisícin vteřiny. Byl to 18. nejtěsnější dojezd prvních dvou jezdců v historii F1.
Trať v Singapuru má nejvíc zatáček ze všech okruhů v kalendáři MS F1 – celkem 23.
Zatímco traťový rekord drží z loňského roku Lewis Hamilton časem 1:45,008 (173,644 km/h), nejlepšího kvalifikačního času dosáhl rovněž loni Sebastian Vettel časem 1:39,491 (183,273 km/h).
VC Singapuru je časově nejdelší velká cena. Tři závody musely být v minulosti zkráceny z původních 61 kol kvůli překročení časového limitu. V roce 2012 se jelo 59 kol, 2014 to bylo 60 kol a 2017 jen 58 kol. Limit dvou hodin byl loni překročen o 3 minuty a 23 vteřin.
Nico Hülkenberg pojede 150. velkou cenu F1. Jeho dosud nejlepšími výsledky jsou čtvrtá místa z VC Belgie 2012, VC Jižní Koreje 2013 a VC Belgie 2016. Jednou získal pole position a dvakrát zajel nejrychlejší kolo v závodě. Ujel 38 580 km a získal 457 bodů.
Na okruhu se řadí nejčastěji ze všech tratí. Zatímco Mercedes uvádí, že jezdec přeřadí 70krát, podle Renaultu je to dokonce 84krát. Znamená to přibližně 15 000 řazení během víkendu! Je to víc než dvakrát tolik než minule v Monze.
Před závodem v Singapuru je letos zatím největší rozdíl mezi dvěma vedoucími jezdci průběžného pořadí (30 bodů). Je to desetkrát větší náskok než loni sedm závodů před koncem.
Sebastian Vettel je v Singapuru zatím nejúspěšnější – vybojoval čtyřikrát pole position i vítězství. V čele jezdil celkem 221 kol, v letech 2011, 2013 a 2015 dokonce od startu do cíle! V roce 2013 zde získal ceněný Grand Slam: pole position, vítězství od startu do cíle a nejrychlejší kolo.
Kimi Räikkönen se při svých osmi startech v Singapuru ještě nikdy nekvalifikoval do první řady na startu.
Daniel Ricciardo proměnil všechny čtyři dosavadní starty s vozem Red Bull v pódiové umístění, ale ještě ani jednou nevyhrál.
Vzpomínka na rok 2017
Hamilton přijížděl do metropole jihovýchodní Asie s náskokem tří bodů na Vettela a 41 na Bottase.
Zatímco tréninky patřily pilotům Red Bullu, pole position si vyjel Vettel před Verstappenem a Ricciardem. Šlo o Němcovo 49. prvenství v kvalifikaci.
Nic z něj však nevytěžil. Krátce před startem začalo pršet. První šestice přesto překvapivě zvolila pneumatiky do přechodných podmínek. Rozjezd nejlépe zvládl Räikkönen a zleva se tlačil do vedení. Před nájezdem do první zatáčky však došlo ke kontaktu s Verstappenem, který se dostal do presu mezi obě ferrari. Roztočený Räikkönen vzápětí narazil do Vettela, pak ještě jednou do Verstappena a oba do Alonsa. Vettel se s poškozeným ferrari dostal až za úvodní zatáčku, ale pak neovladatelný vůz narazil do svodidel. Následné vyšetřování ze strany sportovních komisařů vedlo k závěru, že šlo o závodní incident. Nikdo proto nebyl potrestán.
Sebastian Vettel se loni ve VC Singapuru moc nesvezl
Na trať vyjel safety car a jezdci za ním kroužili v pořadí Hamilton, Ricciardo, Hülkenberg, Pérez, Bottas, Palmer, Vandoorne, Ocon, Sainz a Magnussen. Na konci 4. kola se znovu odstartovalo. Hamilton okamžitě začal soupeřům ujíždět. Vyhovovalo mu, že déšť postupně ustával.
Skvěle se posunul kupředu Palmer. Předjel i Bottase a probojoval se z jedenácté na pátou pozici. Alonso v 9. kole s poškozeným vozem odstoupil. V 11. kole se Kvjat v 7. zatáčce čelně zabořil do bariéry a znovu aktivoval zpomalovací vůz. Při té příležitosti obuli čerstvé pneumatiky do přechodných podmínek Ricciardo, Pérez, Hülkenberg, Ocon, Magnussen a další.
Po restartu v 15. kole bylo pořadí Hamilton, Ricciardo, Bottas, Sainz, Hülkenberg, Pérez, Palmer, Stroll, Vandoorne, Massa. Magnussen ostře v zatáčce vybrzdil a vyvezl Massu a jejich souboje ještě využil Ocon k předjetí Massy.
Ve 25. kole se jako první pro hladké pneumatiky vydali Magnussen a Massa. Následovali je Stroll, Sainz a postupně se nechávali inspirovat i jezdci z popředí. Ve 29. kole si Ricciardo zajel pro ultraměkké gumy, aby se tím pokusil předstihnout vedoucího Hamiltona. Napodobili ho Bottas a Hülkenberg. Hamiltonova zastávka byla minimalizovaná a díky tomu si udržel pohodlné vedení kolem deseti vteřin. Zatímco mezi čelní trojicí byl velký rozestup, zápolili urputně Sainz s Pérezem o páté, Palmer s Vandoornem o sedmé a Ocon s Magnussenem o jedenácté místo.
Ve 38. kole dostal Ericsson smyk, roztočil se, narazil levým zadním kolem do svodidel a zůstal stát v protisměru. Potřetí byl povolán safety car a Hamiltonův velký náskok se rázem rozplynul. Za ním se postupně seřadili Ricciardo, Bottas, Sainz, Pérez, Palmer, Vandoorne, Stroll a Grosjean.
Když se ve 42. kole začalo konečně opět závodit, zbývalo do vypršení časového limitu pouhých 26 minut. Hamilton si okamžitě vytvořil náskok přes čtyři vteřiny. Jenže během dalších dvou kol se red bull znovu dotáhl za jeho záda.
Ricciardo, Hamilton a Bottas na pódiu po skončení VC Singapuru 2017
K největšímu souboji se čtvrt hodiny před koncem schylovalo mezi čtveřicí Stroll, Grosjean, Hülkenberg a Ocon, přetahující se o osmé místo. Nejprve ztroskotal Hülkenberg, který z technických důvodů odstavil vůz. Zakrátko ho následoval také Magnussen.
Závod byl kvůli překročení dvouhodinového časového limitu ukončen po 58 kolech (místo plánovaných 61 kol). Za vítězným Hamiltonem byli klasifikováni Ricciardo, Bottas, Sainz, Pérez, Palmer, Vandoorne, Stroll, Grosjean, Ocon, Massa a Wehrlein. Nikdo další nedokončil.
VC Singapuru
Okruh: Marina Bay Street Circuit
Místo: Singapur
- PRVNÍ VELKÁ CENA F12008
- POČET KOL61
- DÉLKA OKRUHU5065 m
- DÉLKA ZÁVODU308,828 km
- REKORD OKRUHU1:45,008 (2017)
- DRŽITEL REKORDULewis Hamilton
- Počet zatáček23
- Nadmořská výška17,7 – 23 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdvelmi vysoké
- Spotřeba palivavelmi malá
14. - 16. září 2018
- První tréninkPÁ 10:30 – 12:00
- Druhý tréninkPÁ 14:30 – 16:00
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 14:10 – 16:10
Charakteristika okruhu
Příležitostná trať Marina Bay Street Circuit byla postavena v ulicích Singapuru a vstoupila do historie pořádáním prvního nočního závodu v historii F1 v roce 2008. Negativně se velká cena zapsala aférou s ovlivněním výsledků týmem Renault v roce 2008. V těsném sousedství padoku VC Singapuru stojí obří kolo Singapore Flyer. Přišlo zhruba na 2,5 miliardy korun a je vysoké 165 metrů, což je přibližně výška 42patrové budovy. Jezdci se zde neaklimatizují na místní čas. Budíček, stravování i rytmus spánku – vše je v evropských časech. Je to zcela odlišná příprava od ostatních závodů.
Vítězové VC Singapuru
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2015 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2012 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari |
2009 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2008 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 36 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 49 %
Počet řazení za kolo: 70
Spotřeba paliva: nízká
Největší přetížení: 3,0 g v 3. zatáčce
Největší rychlost: 323 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 301,2 m
Poloha pole position: vlevo
Délka uličky před boxy: 403 m
Průjezd uličkou před boxy (60 km/h): 24,18 s
Počet zastávek v boxu: 33
Počet předjetí: 14
Počet předjetí s DRS: 2
Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 100 %
Pravděpodobnost deště: 4 %
Průměrná teplota vzduchu: 29,9 °C
Průměrná teplota asfaltu: 33,3 °C
Doba věnovaná brzdění : 23 %
Průměrné přetížení: 3,8 g
Náročnost na brzdy: 10