Kolik stál titul v sezoně 2018?
Nebyl drahý, tým Mercedes byl v zisku
Mercedes prý ve F1 utrácí přes tři sta milionů liber ročně. To není pravda.
Německá automobilka ve skutečnosti dělá na vrcholu motorsportu mnohem rozumnější byznys, jak i letos ukázalo účetnictví týmu Mercedes AMG Petronas, týkající se minulého kalendářního roku.
Je pravdou, že tým měl na jedinou sezonu k dispozici 338,4 milionu britských liber (v přepočtu současným kurzem cca 416 milionů amerických dolarů, 380 milionů eur, 9,8 miliardy českých korun). To je o 1.2 milionu liber více, než v sezoně 2017. Rozpočet však nenaplnil pouze mateřský Daimler.
Těch 338 milionů jsou kombinované výnosy od sponzorů, majitelů formule 1 a mateřské společnosti Daimler AG, vlastnící značku Mercedes. A účetnictví ukázalo, že Daimler v rámci marketingového příspěvku týmu poslal 64,3 milionu, o čtyři miliony více než v roce 2017.
Tým však obratem poslal 25,3 milionu jako platbu za motory jiné dceřiné firmě Daimleru, společnosti Mercedes AMG High Performance Powertrains. Mercedes totiž navenek vystupuje jako jeden tovární tým, jenže továrny na vozy F1 a na pohonné jednotky F1 fungují jako dvě dceřiné společnosti s oddělenými rozpočty.
Ve výsledku tak Daimler týmu Mercedes přispěl 40 miliony liber. To pro automobilku není tak moc. Další peníze pravděpodobně tečou od automobilky do motorového HPP, které by s prostředky od továrního týmu a dvou dalších zákazníků nejspíš nevystačilo. V tomto případě si ale Daimler může účtovat náklady na výzkum a vývoj hybridních technologií.
Jako protihodnotu za platbu týmu si může značka Mercedes započítat 24% podíl na celkovém vysílacím čase F1 v sezoně 2018. To jsou hodiny a hodiny reklamy před miliony a miliony fanoušků. Podle indexu AER (Advertising Value Equivalent) měl tento čas pro Mercedes a partnery jeho týmu hodnotu tří miliard liber.
Má se za to, že úspěchy týmu takto nemalou měrou přispěly k posílení hodnoty značky Mercedes, která podle žebříčku Interbrand od roku 2013 stoupla z 32 na 48,6 milionu dolarů v roce 2018 a byla zařazena na osmé místo. Hned za Toyotu, která je první v kategorii automobilek.
Statistiky také ukazují, že Mercedes se ani v nejmenším nepřipravoval na zavedení rozpočtového stropu, byť nakonec zaúčtoval zisk. Jeho náklady loni dosáhly 311.4 milionu liber, což je o 1.7 milionu více než v roce 2017. Přesto zůstal zisk před zdaněním, a to ve výši 13.3 milionu. Pro srovnání, Williams loni utratil 115 milionů.
Znepokojivé jsou údaje o zaměstnancích. V roce 2016 týmu ještě stačilo "pouze" 849 zaměstnanců, v roce 2017 jich už bylo 912 a loni 968. Na dvou stříbrných vozech závodících ve velkých cenách tedy již skutečně pracuje tisícihlavá armáda, a to bez započtení zaměstnanců HPP a dalších dodavatelských společností. Tým pouze na platech utratil 93,7 milionu liber.
Rozpočtový strop, jenž by měl být zaveden v roku 2021, má být ve výši 175 milionů dolarů ročně. Odhaduje se, že s výjimkami, jakými jsou platy jezdců a marketing, pak špičkový tým dokáže smysluplně utratit přibližně 250 milionů dolarů, což je přibližně 203 milionů liber.