Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Wolff se dostal na seznam miliardářů

Wolff se dostal na seznam miliardářů

Jak se mu to povedlo?

Zatímco velkým cenám už zase kralují vozy týmu Red Bull vedeným Christianem Hornerem, mezi nejbohatšími šéfy a řediteli týmů je v naprosto bezkonkurenční pozici Toto Wolff. Navzdory trápení jeho týmu na závodních drahách.

Toto Wolff je miliardář! Jak už to s miliardáři bývá, nemá všechny ty peníze někde na bankovním účtu, ale jeho majetek má hodnotu 1.6 miliardy dolarů (1.3 miliardy liber, 1.5 miliardy eur, v korunách je miliardářem dávno). Na seznamu nejbohatších šéfů týmů je druhý Zak Brown s odhadovanou hodnotou majetku 120 milionů dolarů a Horner je až třetí s 50 miliony. Šéfové na následujících příčkách mají jen pět a méně milionů, což už ve srovnání se šéfem Mercedesu nestojí ani za tu zmínku.

Wolff ani není na seznamu miliardářů poprvé, o uši se tam dostal již v roce 2022, kdy mu byl odhad majetku zaokrouhlen na rovnou miliardu. Během roku jeho majetek vzrostl o 60 procent. A abychom už pojmenovali slona v místnosti, je za tím nárůst hodnoty týmu Mercedes F1. A to navzdory tomu, že Mercedes loni nevyhrál ani jeden závod. Ona šla nahoru hodnota všech týmů. Je za tím několik faktorů. Před pár lety byla podepsána nová Concordská dohoda, která klade překážky vstupu jedenáctého a dalších týmů. Každý z 10 stávajících týmů se tedy podpisem smlouvy stal vzácným majetkem. A také byl zaveden rozpočtový strop, který brání týmům efektivně utrácet peníze nad určitou úroveň a stáje F1 se díky tomu staly ziskovými. Připočítejme, že F1 úspěšně přežila a má za sebou pandemické roky a že popularita seriálu šla nahoru, a to i na bohatém americkém trhu. A případ Andrettiho (ne)vstupu ukazuje, že dostat se do F1 je nyní opravdu těžké. Být majitelem týmu F1 je teď prostě super.

A Toto Wolff je spolumajitelem týmu, který nese jméno Mercedes. Vlastní celou jednu třetinu. A tržní hodnota druhého týmu loňského šampionátu byla loni odhadnuta na 4.7 miliardy dolarů. Německá automobilka vlastní třetinu, velká společnost INEOS také třetinu. A s nimi je spolumajitelem Wolff jako soukromá osoba.

Ve srovnání s Wolffem je Hamilton chudý. Foto: Mercedes

Wolff přitom nepochází z bohaté rodiny. Od mladého věku ho nadchl motorsport, ale měl také nos na sponzory a investiční příležitosti. Jedna velká příležitost se mu naskytla, když byl nějaký čas v USA, kde byl svědkem rozmachu dot-com. Po návratu do Rakouska zjistil, že nejnavštěvovanější stránkou v jeho domovině je SMS.AT s náctiletým majitelem. Dostal polovinu firmy jen za to, že dal dohromady investory a mladíkovi zapůjčil své Porsche. Na odkoupení druhé poloviny stačilo investorům vedeným Wolffem 20 milionů eur. Zanedlouho byznys prodali za 275 milionů a Wolff měl na koláči slušný podíl. To mu dalo svobodu investovat do dalších startupů a založit si manažerskou firmu pro mladé jezdce, které dodalo prestiž, že si přizval na palubu dvojnásobného mistra světa s týmem McLaren-Mercedes, Miku Häkkinena.

Přes spoluvlastnictví společnosti HWA s napojením na závodní aktivity Mercedesu v DTM (díky čemuž se seznámil se současnou paní Wolffovou) postoupil rovnou do F1, kde koupil malý 16% podíl v trápícím se týmu a v době, kdy byla Formule 1 ztrátový byznys. Wolff, jako člen představenstva, měl pomoci dát dohromady finance. To byl jeho obor, závodní přilbu už dávno pověsil na hřebík. V té době se z Mercedesu stal majitel týmu F1. Brawn mu v roce 2009 prodal svůj mistrovský tým, který na začátku téhož roku koupil od Hondy za jednu britskou libru. Mercedesu jej prý prodal s o to větším ziskem, že nebyl zcela upřímný ohledně potřeby investování do týmu, což Wolff skrze své německy mluvící kontakty později ozřejmil přímo předsedovi automobilky.

I proto se tým Mercedes v prvních letech trápil, i proto došlo k restrukturalizaci, kde se Wolff nenechal zaměstnat za plat a bonusy, ale za 38 milionů dolarů mu byl prodán 36procentní podíl v týmu. Přišel jako ředitel, Brawn zůstal šéfem týmu, který ale pro tyto dva nebyl dost velký. Brawn z týmu odešel na konci roku 2013, Mercedes začal vítězit hned na začátku roku 2014, s vozem navrženým pod Brawnovým vedením a s vynikající pohonnou jednotkou, na kterou Wolff neměl žádný vliv. O 10 let později nemá třetina ztrátového týmu ve stagnujícím sportu hodnotu v desítkách milionů, třetina ziskového týmu v rostoucím sportu má hodnotu 1.6 miliardy dolarů.

Zdroj: Forbes, The New Yorker, úvodní foto: Mercedes