Renault měl ilegální systém od roku 2015
Racing Point na něj prý narazil náhodou
Oba jezdci Renaultu přišli o své body získané ve Velké ceně Japonska kvůli tomu, že FIA uznala část softwaru v jejich vozech za ilegální. Na stopu ji navedl Racing Point, který si prý toho všiml pouze shodou okolností.
"Všechno to začalo v Silverstone. Náš vůz měl jisté problémy se systémem nastavování brzdné síly. Došlo k selhání, kvůli kterému po restartu za bezpečnostním vozem Čeko (Sergio Pérez) naboural do (Nika) Hülkenberga," vysvětluje šéf týmu Racing Point Otmar Szafnauer.
"Tehdy jsme začali uvažovat, že potřebujeme robustnější systém. Jako všichni ostatní, i my se v takovém případě nejprve podíváme, co vlastně oni udělali lépe než my. Takto jsme zjistili, že Renault má něco, co bychom také chtěli mít. Napsali jsme FIA, abychom se ujistili, že si takovou věc smíme vyvinout, jenže přišla záporná odpověď."
Racing Point předpokládal, že Renault má systém, který jezdci umožňuje absolvovat celé kolo, aniž by manuálně na volantu upravoval rozložení brzdné síly mezi přední a zadní nápravu. V Japonsku proto Francouze obvinil z porušení rovnou tří článků technických pravidel F1. Jenže sportovní komisaři zjistili, že Racing Point je na omylu a software Renaultu všem těmto pravidlům vyhovuje. Je však pravdou, že nějak jezdcům pomáhá. Nedozvěděli jsme se detaily, ale komisaři systém zakázali pouze na základě sportovních pravidel F1, kde se píše, že jezdec musí vůz řídit sám a bez pomoci.
"Nepopíráme, že je to forma pomoci jezdci. Ne, aby byl rychlejší, ale aby měl za volantem méně práce. Není přesná hranice, co je ještě v pořádku, a co už je pomoc jezdci s řízením vozu. Komisaři rozhodli, že toto nebude dovoleno. Dobře, ale bylo to od nich kruté," postěžoval se Cyril Abiteboul, šéf týmu Renault, který nejspíš ztratil i poslední naději, že s McLarenem ještě bude bojovat o čtvrté místo v Poháru konstruktérů, zatímco před sedmým Racing Pointem má náskok pouze deseti bodů.
Abiteboul se vyhnul otázce, jak dlouho jeho tým tento systém používá. Pouze řekl, že to není letošní novinka. Novináře však v Mexiku napadlo zeptat se Romaina Grosjeana, zda tento systém náhodou nevyužil, když v roce 2015 ve Spa získal nečekané pódiové umístění. Jeho tým Lotus byl tehdy na pokraji bankrotu a o pár měsíců později byl prodán Renaultu.
"Dá se to tak říct. Ano. Později jsem požádal o zreplikování a nebylo mi vyhověno. Ale dost to pomohlo," zněla překvapivá odpověď.