Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Formule 1 bude mít nulovou uhlíkovou stopu

Formule 1 bude mít nulovou uhlíkovou stopu

Výrobci motorů mají nový strategický cíl

Formule 1 si právě dala nový velký strategický cíl, za kterým půjde příštích 10 let, tedy do roku 2030. Cílem je ekologie, přesněji uhlíková stopa, která by se měla, v jistém smyslu, zcela vytratit, aby tato disciplína přestala přispívat ke globálnímu oteplování a naopak vyvinula technologie pro lepší, udržitelnou budoucnost.

Sportovní stránky F1 by se měl dotknout hlavně vývoj hybridních pohonných jednotek. F1 používá hybridy od roku 2014, přičemž jezdci na závod musí stačit 110 kilogramů paliva. I to výrobce motivovalo vyvinout efektivnější motory, jejichž tepelná účinnost se prý již pohybuje na přibližně 50 procentech. Cíl na dalších 10 let je ještě ambicióznější, ačkoli hybridní technologie zůstávají.

"Věříme, že F1 bude nadále průkopníkem automobilového průmyslu a ve spolupráci s energetickým a automobilovým sektorem připraví první spalovací motor s naprosto nulovou uhlíkovou stopou, což světu výrazně pomůže v boji proti emisím," oznámil slavnostně výkonný ředitel formule 1 Chase Carey.

Můžeme se domnívat, že Carey počítá s pokrokem v oblasti umělých paliv, při jejichž výrobě se spotřebuje alespoň tolik uhlíku, kolik pak unikne přes výfukové potrubí. Společnosti jako Shell, Petronas, BP a ExxonMobil, účastnící se F1, by mohly vývoj popohnat kupředu.

Zatímco motory 20 vozů závodících dvě hodiny párkrát ročně jsou z pohledu globální ekologie zanedbatelné, stovky milionů investovaných do nových technologií a jejich testování v praxi už ne. K praktickému šetření životního prostředí budou tlačeni promotéři závodů. Minimálně podniky na stálých závodních okruzích si mají vystačit s energií z obnovitelných zdrojů. Také se udělají opatření pro zefektivnění logistiky a cestování.

Právě letecké přesuny cirkusu F1 kolem celého světa jsou tím, co je na tomto sportu nejméně ekologické. Jeden mezikontinentální let nechá prázdnou dvousettisícovou nádrž přepravního letadla. Je k dispozici statistika, podle které až 45 % ze 256,551 tun CO2 vyprodukovaných ročně F1, jde na účet právě logistiky, plus dalších téměř 28 procent je v kolonce služební cesty. Dále je tam přes 19 % z fungování továren týmů, přes 7 % jde na vrub samotných velkých cen a pouze 0,7 % vypustí pohonné jednotky vozů F1.