Jak Carey změnil F1?
Fanoušků přibylo a tradičních okruhů neubylo
Počínaje tímto měsícem má společnost Formula 1 nového generálního ředitele Stefana Domenicaliho, který je fanouškům známý jako bývalý šéf Scuderie Ferrari. Od ledna 2017 do prosince 2020 byl nejvyšším bossem F1 Američan Chase Carey, jenž předtím neměl s motorsportem nic společného a nahradil velkého Bernieho Ecclestonea. Pojďme se podívat na čtyři pozitivní změny, kterých se formuli pod jeho vedením podařilo dosáhnout a díky kterým si ho budeme pamatovat.
Okruhy
Zde se Careyho plány vyplnily asi nejméně. VC Vietnamu se nikdy nejela, o VC Miami se stále pouze mluví, že by mohla být a závod někde v Los Angeles nebo Las Vegas je v nedohlednu. Ale zatímco s přidáváním městských závodů to nedopadlo, nové smlouvy dostaly tradiční evropské tratě Silverstone, Monza a Spa-Francorchamps a také oblíbená japonská Suzuka, australský Albert Park, kanadský okruh Gillese Villeneuvea a nečekaně i brazilský Interlagos.
Zandvoort čeká na konec pandemie. Foto: Circuit Zandvoort
VC Německa se nepovedlo zachránit, Barcelona se drží zuby nehty, ale do kalendáře přibyl renovovaný a vylepšený Zandvoort. A také se Careymu během epidemie Covid-19 podařilo zaplnit prázdná místa v kalendáři závody na okruzích Mugello, Nürburgring, Portimão, Imola a Istanbul, když Ecclestone v létě řekl, že on by beznadějnou sezonu na jeho místě už odpískal.
Fanoušci
Carey přebral šampionát se zmenšující se a stárnoucí fanouškovskou základnou, otočil kormidlem, vyhnul se útesům a zadal nový kurz. Ecclestone sociální média odmítal jako kratochvíli pro děti, ze které žádné prachy nekoukají. Za Liberty Media se účty týmů v těchto médiích zaplnily videi a dostaly se na oči mladých i starších. V roce 2017 počet followerů F1 stoupl o téměř 55 % na 11,2 milionu a v roce 2019 jich už bylo 24,9 milionu.
Především v USA má úspěch dokumentární série Netflixu Drive to Survive. Byla spuštěna digitální služba F1TV, přestože tu stále trápí technické problémy a možná bude nahrazena spoluprací s některým z gigantů působících v tomto odvětví.
Pravidla
Carey se jejich zavedení do praxe nedočkal, ale pod jeho vedením Ross Brawn s týmem expertů sepsal nové technické předpisy, které dají příští rok vzniknout nové generaci vozů využívajících přísavný efekt. Ale možná ještě větší změnou do budoucna bude pravidlo o rozpočtovém stropu pro týmy. O jeho potřebě se mluvilo od 90. let minulého století a mnozí tvrdili, že jej není možné ve F1. A už vůbec ne na tak nízké úrovni jako 145 milionů amerických dolarů (byť s řadou výjimek) a ještě s výhledem na další snižování.
Concordská dohoda
Carey dokázal všechny týmy přesvědčit, aby podepsaly novou smlouvu s F1. Na rozdíl od předchozí, tato týmy nezavazuje zůstat v šampionátu až do konce její platnosti, ale jelikož byla postavena finanční bariéra pro vstup dalších nových stájí, cena místa ve F1 vzrostla. Pokud se některý z majitelů dostane do finančních problémů, neměl by mít problém tým prodat, jako v případě Williamsu. Peníze z příjmů F1, které jsou distribuovány na základě Concordské dohody, budou děleny spravedlivěji, jelikož ubylo peněz vyplácených bokem konkrétním týmům pouze za jejich jméno a účast.
Carey měl být prezidentem společnosti, Ecclestonemu přislíbil setrvání na místě ředitele. Obehrál ho. Foto: Formule 1
Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Formula 1