Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Nová skupina zabojuje proti protestům

Nová skupina zabojuje proti protestům

Týmy se budou moci na FIA více spolehnout

Protest Red Bullu vůči systému DAS ve voze Mercedesu obnovil diskusi o způsobu, kterým F1 dává zelenou novým technickým řešením. Ta většinou spadají do šedé zóny komplikovaných technických pravidel. Avšak prezident FIA Jean Todt prozradil, že zareagoval už minulý měsíc.

O tom, zda vůz bude připuštěn do závodu nebo z něj bude zpětně vyloučen, vždy rozhodují sportovní komisaři konkrétního závodu. Obzvlášť velká zodpovědnost leží na jejich bedrech na začátku sezony, kdy týmy podávají protesty kvůli novým nápadům konkurence. Ti, kteří s nápady přicházejí, své šance zlepšují komunikací s FIA a získáním kladného stanoviska od některého z technických expertů v jejích službách. To je pak pro komisaře dobrý argument, ale stále mohou rozhodnout jinak.

Úprava pravidel ponechává veškerou moc v rukou komisařů, ale zřizuje komisi expertů, na kterou se týmy mohou v technických otázkách obracet. Základní myšlenkou je, že komisaři budou mít více důvěry v názor skupiny profesionálů a pro týmy bude mít o to menší smysl podávat protesty a znejišťovat fanoušky.

"Rozhodnutí komisařů se odvíjejí od interpretace pravidel našimi experty," vysvětluje Todt. "Ti se tak dostávají pod velký tlak. Proto jsme se rozhodli, že pro citlivé otázky sestavíme výbor složený ze tří expertů, kteří potvrdí nebo zamítnou posuzovanou interpretaci. Nebude to už pouze názor jednoho člověka. Vznikne skupina tří odborníků, kteří mohou ještě požádat o názor experty na elektroniku a na motory, pokud to budou potřebovat."

Evergreenem F1 je otázka, zda je lepší mít rotující komisaře nebo by bylo lepší sestavit skupinu profesionálů, která by se účastnila všech velkých cen. Pak by ale tým nebo jezdec mohli mít pocit, že je vůči němu některý z komisařů zaujatý a ničí mu sezonu.

Todt prý podporuje kompromis, jenž už nějaký čas funguje. Ročně se na místě komisaře nevystřídá tolik lidí jako před lety. Vznikly malé skupinky, které jsou povolány několikrát za rok. Komisaři jsou školeni a je prověřována jejich odborná připravenost.

Protest Red Bullu vůči volantu Mercedesu byl neúspěšný. Ještě se čeká na možný protest vůči "růžovému mercedesu" stáje Racing Point. Foto: Mercedes

Zdroj: FORMULE.CZ