Toyota vyhrála v Le Mans i bez Alonsa
Double překazilo Japoncům porouchané turbo
Toyotě se startovním číslem 8 se podařilo v 88. ročníku čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans dokonat vítězný hattrick. V její jezdecké sestavě tentokrát dvojnásobného mistra světa F1 Fernanda Alonsa vystřídal Brendon Hartley. Novozélanďan vyhrál na Circuit de la Sarthe podruhé (poprvé v roce 2017 s Porsche), jeho parťáci Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima si zopakovali triumfy z let 2018 a 2019.
Závod se kvůli pandemii koronaviru jel v netradičním zářijovém termínu a s vyloučením veřejnosti, což se bohužel na jeho atmosféře výrazně podepsalo.
Početná smečka aut na dráze, ale na tribunách ani noha - smutná realita letošního Le Mans. Foto: Toyota
Nezměněna však zůstala drtivá převaha Toyoty. V nejprestižnější a letos končící kategorii LMP1 se ostatně sešlo pouhých pět vozů. Japonci přesto double neslavili. Jejich druhý prototyp posádky Kamuj Kobajaši, Mike Conway a José-María López (startovní číslo 7) postihla po dvanácti hodinách, kdy se nacházel v čele, porucha turbodmychadla. Oprava, spojená s výměnou částí výfuku, zabrala třicet minut.
Všechny zastávky toyoty s číslem 8 byly čistě rutinní, a to rozhodlo o jejím vítězství. Foto: Toyota
Tím se nejen rozhodl boj o prvenství, ale současně na druhou příčku proklouzl Rebellion Bruna Senny, Gustava Menezese a Normana Nata (startovní číslo 1) a na třetí sesterský vůz Romaina Dumase, Nathanaëla Berthona a Louise Delétraze (startovní číslo 2). Naděje na nečekané dvojité pódiové umístění pro papírového outsidera žila až do samotného závěru, kdy „dvojku“ ochromila stávkující spojka.
V kategorii LMP2 uspěl hned při svém premiérovém startu United Autosports, dirigovaný šéfem týmu McLaren ve F1 Zakem Brownem. Zasloužila se o to trojice Phil Hanson, Filipe Albuqurque a Paul di Resta.
United Autosports porazil početnou a silnou konkurenci v kategorii LMP2. Foto: United Autosports
Mezi profesionálními gétéčky (LMGTEPro) se rozhodovalo mezi Aston Martinem a Ferrari. Porsche od počátku zaostávalo především kvůli chybějící rychlosti na výjezdu ze zatáček. Tovární stáj britského výrobce se definitivně prosadila drtivým nástupem v nedělním dopoledni, kdy Maxime Martin, Alex Lynn a Harry Tincknell ujeli trojlístku Alessandro Pier Guidi, James Calado a Daniel Serra.
Gétéčkám profesionálním i amatérským (na snímku) vládl Aston Martin. Foto: Aston Martin
Aston Martin se radoval i v kategorii LMGTEAm, i když favorizovaná sestava Paul Dalla Lanna, Augusto Farfus a Ross Gunn kvůli pochroumanému zavěšení kol nakonec neuspěla. Zaskočili však za ni Salih Yoluc, Charlie Eastwood a Jonny Adam.
Výsledky:
1. Toyota Gazoo Racing (Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima, Brendon Hartley/ToyotaS050-Hybrid) 387 kol, 2. Rebellion Racing (Gustavo Menezes, Norman Nato, Bruno Senna/Rebellion R13 – Gibson) 382 kol, 3. Toyota Gazoo Racing (Mike Conway, Kamuj Kobajaši, José María López/Toyota TS050 – Hybrid) 381 kol, 4. Rebellion Racing (Nathanaël Berthon, Louis Delétraz, Romain Dumas/Rebellion R13 – Gibson) 381 kol, 5. United Autosports (Filipe Albuquerque, Paul di Resta, Philip Hanson/ Oreca 07 – Gibson) 370 kol, vítěz kategorie LMP2, 6. Jota (Anthony Davidson, Antonio Felix da Costa, Roberto Gonzalez/Oreca 07 – Gibson) 370 kol, 7. Panis Racing (Julien Canal, Nicolas Jamin, Matthieu Vaxiviere/Oreca 07 – Gibson) 368 kol, 8. Signatech Alpine Elf (Thomas Laurent, André Negrao, Pierre Ragues/Alpine A470 – Gibson) 367 kol, 9. G-Drive Racing (Mikkel Jensen, Roman Rusinov, Jean-Éric Vergne/Aurus 01 – Gibson) 367 kol, 10. Idec Sport (Richard Bradley, Paul-Loup Chatin, Paul Lafargue/Oreca 07 – Gibson) 366 kol...20. Aston Martin Racing (Alexander Lynn, Maxime Martin, Harry Tincknell/Aston Martin Vantage AMR) 346 kol, vítěz kategorie LMGTEPro...24. TF Sport (Jonathan Adam, Charlie Eastwood, Salih Yoluc/Aston Martin Vantage AMR) 339 kol, vítěz kategorie LMGTEAm.
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Toyota