Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Jak Škoda Sport dobývala Le Mans

Jak Škoda Sport dobývala Le Mans

Pozapomenutá kapitola z historie našeho motorsportu

Právě před sedmdesáti lety, ve dnech 24. a 25. června 1950, se poprvé a zatím naposledy postavila na start legendární čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans značka Škoda.

Nízké a lehké dvoumístné speciály Škoda Sport s celohliníkovou pontonovou karoserií debutovaly na Velké ceně Československa v Brně v roce 1949. Po úspěšném vystoupení ve 24 hodinách ve Spa padlo rozhodnutí přihlásit jeden z nich do Le Mans.

Důvěru dostala tovární posádka Václav Bobek a Jaroslav Netušil, která disponovala vozem poháněným vodou chlazeným čtyřválcem o zdvihovém objemu 1089 cm3. Díky zvýšenému kompresnímu poměru 8,6:1, osazení karburátorem Solex 40 UAIP a dalším úpravám dával výkon 50 k (37kW) při 5200 ot./min. Na tehdy obvyklé závodní palivo, směs benzinu, etanolu a acetonu, dosahoval automobil rychlosti až 140 km/h při spotřebě jen asi 12 litrů na 100 kilometrů. 

Takto vypadá Škoda Sport z Le Mans dnes. Foto: Škoda Auto

Pro noční část vybavili mechanici Škodu Sport dvěma přídavnými světlomety. K dalším inovacím patřily měsíčkovité otvory v čelní masce pro přívod chladicího vzduchu k bubnovým brzdám předních kol, a hlavně prodloužení rozvoru na 2150 milimetrů kvůli zlepšení směrové stability. Plně natankované auto, opatřené nářadím a náhradními díly (jen ty se směly během závodu použít k opravám), vážilo 700 kilogramů. 

Škodovka na legendárním francouzském okruhu v představě akademického malíře Vladimíra Bidla. Foto: Škoda Auto

Klání se pro mladoboleslavskou dvojici od počátku vyvíjelo velmi nadějně. Brzy se probojovala na druhé místo ve třídě do 1100 cm3 a v tehdy zavedené klasifikaci podle koeficientu výkonnosti figurovala na páté příčce. Ovšem po 13 hodinách jízdy, ve 115. kole, praskla pojistka ojničního čepu, což znamenalo předčasný konec.

Případné účasti v dalších ročnících zabránila realita tehdejšího rozděleného světa.

Vůz nicméně stále existuje a po pečlivé renovaci je součástí soukromé sbírky. Letos se měl vydat na setkání historiků Le Mans Classic, vinou pandemie koronaviru však byla akce o rok odložena.

Zdroj: Škoda Auto