Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Cíle F1 a Hondy jsou stejné, přiznal Jamamoto

Cíle F1 a Hondy jsou stejné, přiznal Jamamoto

Přesto odchází z F1, zůstává v IndyCar

Ředitel programu Hondy ve F1 Masaši Jamamoto v Německu opět vysvětloval rozhodnutí automobilky stáhnout se z této série. Oficiální verze nadále zní, že o peníze nejde, ale o dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050, k čemuž jsou nezbytní nejlepší inženýři.

"Bylo to těžké rozhodnutí, ale nemohli jsme se vyhnout potřebě začít pracovat na projektu uhlíkové neutrality," prohlásil Jamamoto. "Uvažovali jsme o možnosti, že budeme mít oba projekty, že zůstaneme ve F1 a zároveň se vrhneme do uhlíkové neutrality. Nicméně bylo rozhodnuto, že inženýři budou přesunuti na projekt pohonné jednotky budoucnosti a naneštěstí se ukázalo, že pro nás není možné zároveň pokračovat ve F1."

Honda však téměř ve stejnou dobu oznámila, že zůstává v IndyCar, kam bude dodávat novou hybridní pohonnou jednotku, a web RaceFans se Jamamota na tuto nesrovnalost bez obalu zeptal.

"Náš projekt v IndyCar je pod HPD, což je nezávislá součást americké divize Hondy. Na projektu F1 pracuje mnoho našich lidí z oddělení výzkumu a vývoje v Japonsku a ty teď budeme potřebovat na nové záměry," zdůvodnil rozhodnutí.

HPD je zkratka pro Honda Performance Development, dceřinou společnost American Honda, což je zase dcera Hondy Motor Company. HPD je specializovaná na motorsport, kromě IndyCar má zkušenosti také ze sérií IMSA, ALMS nebo WEC a sídlí v Kalifornii. Projekt ve F1 zaměstnává inženýry v anglickém Milton Keynesu, ale i kmenové pracovníky v japonské Sakuře.

Honda bude potřebovat své japonské inženýry jinde a zůstává jí pouze 30 let času. Foto: Honda

Další dobrou otázkou je, proč F1 nezapadá do plánu automobilky dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050, když má stejný cíl vytyčený na rok 2030. Po roce 2030 by měla Honda ještě dvě desetiletí na implementování poznatků z F1. Do té doby by si vychovala další generaci inženýrů. Jamamoto přiznal, že formule 1 "kráčí stejným směrem", jenže... "Jelikož Honda a její automobilové výrobky mají zákazníky po celém světě, stejně jako motocykly a další produkty, potřebuje inženýry přesunout ve větším předstihu."

Honda kromě automobilů a motocyklů vyrábí například i vodní pumpy, motory pro čluny, zahradní techniku, roboty a letadla.

Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Honda