Jamamoto přestoupil na stranu Red Bullu
Bude udržovat vztahy s Hondou.
Masaši Jamamoto se nedokázal rozloučit se světem F1 a s vynikající pohonnou jednotkou, která loni Maxe Verstappena poháněla na cestě za mistrovským titulem. Přestože to tajil, už na začátku loňského roku se rozhodl opustit řady zaměstnanců japonské automobilky a přidat se k týmu Red Bull, který bude pokračovat ve výrobě pohonné jednotky pod vlastní střechou.
V žádném případě se ale s Hondou nemůže loučit ve zlém, u Red Bullu bude mít na starosti v první řadě právě vztahy s Hondou. Honda totiž do F1 už nebude zapojena pod vlastním jménem, ale Red Bull nadále počítá s její podporou, ať už to bude výměnou za protislužby nebo za peníze.
„Založili jsme novou společnost a tato společnost podepsala kontrakt s Red Bull Powertrains. Christian Horner a Helmut Marko chtěli mít moji podporu. Je to smlouva mezi společnostmi, takže je komplikované mluvit o detailech, ale budu součástí týmu Red Bull Powertrains, budu jim svojí prací pomáhat,“ vysvětluje Jamamoto, jenž tedy nepodepsal zaměstnaneckou smlouvu a svou práci bude dělat z pozice poradce.
„Rád pomůžu se záležitostmi týkajícími se kupříkladu pochopení japonské kultury, vylepšování vztahů s Hondou. V podstatě budu mostem mezi Red Bullem a Hondou. V této věci jsem se rozhodl již v březnu loňského roku. Motorsportovním ředitelem Hondy jsem byl od roku 2016 a mým prvním cílem bylo vyhrát SUPER GT, což se v roce 2018 skutečně podařilo (i s pomocí Jensona Buttona).
Další tři roky jsem se soustředil na F1 a od začátku jsem to viděl tak, že je to vrchol mé kariéry ve společnosti Honda. Tady jsem využil všechny nasbírané zkušenosti. Nejprve jsem chtěl vědět, jestli v prvním roce s Red Bullem dokážeme vyhrát velkou cenu. Ve druhém roce jsem chtěl vidět boj s Mercedesem, to ale nevyšlo. Ale ve třetím roce Verstappenovy jezdecké schopnosti a silný tým Red Bull umožnily zisk titulu.“
Jamamoto (po pravici Christiana Hornera) zůstává s týmem Red Bull ve F1. Foto: Red Bull
Připomeňme, že letošní pohonné jednotky ještě pro Red Bull vyvinula a vyrobí Honda, přestože už neponesou její logo.
„Osobně souhlasím, že Honda rozhodla o odchodu příliš brzy. Ale takové je rozhodnutí společnosti a já i chápu, že vidí svou budoucnost někde jinde. Beztak nám nezbývá nic jiného, než to rozhodnutí akceptovat. Také si dovedu představit, že jednoho dne se Honda do F1 opět vrátí. Samozřejmě je to smutné, ale o tomto rozhodnutí víme od října 2020, takže jsme věděli i to, že v roce 2021 už nebude na co čekat.
Změnili jsme přístup, rozhodnutí dělali z nového úhlu pohledu, protože vše, co jsme měli ve vývoji bylo třeba zužitkovat hned. Soustředili jsme se pouze na tento boj o titul a příběh skončil úspěchem. Dosáhli jsme cíle, dokonce ve stanoveném termínu. Nejprve jsme spojili síly s Toro Rosso a o rok později s Red Bullem. Tehdy jsme si dali cíl získat titul do tří let. Dokázali jsme to v roku 2021.“
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull