Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Problémem prý bylo příliš mnoho respektu

Problémem prý bylo příliš mnoho respektu

Hondu probudilo až Toro Rosso.

Honda už oficiálně není součástí mistrovství světa F1, ale před odchodem si udělala hromadu fotografií s Maxem Verstappenem, novým šampionem ze stáje Red Bull. Při návratu do sportu si Honda tyto obrázky představovala s jezdcem týmu McLaren, ale historií osvědčené partnerství tentokrát vydrželo pouhé tři roky. Tři těžké roky pro McLaren i pro Hondu. Je mnoho teorií, proč to nevyšlo a jednu z nich přidává Masaši Jamamoto, dnes již bývalý šéf programu Hondy ve F1.

V prvních letech jsme se díky McLarenu hodně naučili, ale jsem přesvědčen, že přemíra vzájemného respektu byla na škodu,“ řekl Jamamoto. „Komunikace nefungovala dost dobře a projekt bohužel nebyl úspěšný.

Jenson Button, který si ve vozech McLarenu s motory Honda vytrpěl své, si myslí, že by stačilo prostě více trpělivosti.

Od začátku jsem byl u toho a naskočit do hybridní éry pro ně opravdu nebylo jednoduché,“ řekl mistr světa z roku 2009, který předtím, ještě v éře motorů V8, závodil i za tovární tým Hondy. „Byly celé roky pozadu, měli mnoho problémů se spolehlivostí. Ale podle mě je škoda, že to McLaren nevydržel. V té době bylo velmi jednoduché ukázat prstem na nespolehlivý motor jako jediný zdroj problémů. V partnerství s Red Bullem jako by Hondu někdo pokropil živou vodou. Rád jsem viděl Hondu opět vítězit, vždyť předtím bylo jejím posledním vítězstvím naše vítězství z roku 2006.

Tým Hondy se v Abú Zabí rozloučil s F1. Foto: Honda

Zatímco historie si možná bude pamatovat stinty Hondy s McLarenem a s týmem Red Bull, lidé z projektu Hondy nikdy nezapomínají zmínit přínos týmu Toro Rosso, který byl jediným týmem Hondy v sezoně po rozchodu s britským týmem.

Poprvé jsem si řekl, že nevidím žádné světlo na konci tunelu,“ řekl Jamamoto o roce 2017. „Někteří členové představenstva se už ptali, proč máme pokračovat, proč prostě neodejdeme. Já už jsem v podstatě souhlasil. Nedokázal jsem si představit, že v dohledné době budeme schopni bojovat o titul. Opravdu žádné světlo na konci tunelu. Vlastně to byl Franz Tost, (šéf týmu Toro Rosso, dnes AlphaTauri) kdo první řekl, že Honda na to má.

Byl si promluvit s členy představenstva a řekl, že musíme pokračovat a dostaneme se z toho. S Franzem jsme mluvili ještě dříve než s Helmutem (Markem). Já jsem začal více mluvit nejen s managementem týmu, ale také s managementem jiných týmů a managementem F1. Myslím, že i to nám pomohlo po technické stránce, díky informacím a vyjednávání. Takže jsme přežili.

McLaren nám řekl, abychom se do politiky nemíchali, že my se raději máme soustředit pouze na náš motor. V éře s Red Bullem to bylo jiné, více jsme se zapojili. A byl to Franz v prvním roce s Toro Rosso, kdo řekl, že bychom měli více komunikovat s F1 a s FIA. Myslím, že i kdybychom pokračovali ve společném projektu s McLarenem, nakonec bychom stejně nebyli spokojeni my ani McLaren.

Zdroj: Motorsport, The Race, úvodní foto: Honda