Hamiltona dovezly střední gumy do čela startu
VC Portugalska - kvalifikace
S netradičním využitím středních pneumatik v závěrečné části kvalifikace si dojel Hamilton pro pole position do zítřejší VC Portugalska. Vedle sebe bude mít parťáka Bottase, za sebou Verstappena a dech nabírajícího Leclerka.
Oteplilo se jen nepatrně na 21 stupňů, asfalt se zahřál na 34 stupňů.
Kvalifikace začala s půlhodinovým zpožděním. Závěrečný trénink byl totiž předčasně ukončen kvůli uvolněnému krytu kanálu, na nějž následně najelo Vettelovo ferrari. Ředitelství závodu proto nařídilo jejich kompletní kontrolu po celém okruhu.
Na prvním místě dlouho svítil Pérezův čas 1:18,04, ale to jen proto, že si mercedesy a red bully dávaly načas. Potom se do čela posunul Verstappen (1:17,70), Mexičan ho ale znovu o osm setin překonal. Přetahovanou rázně utnul až Bottas (1:17,06), těsně následován Hamiltonem (+0,05), jenž byl předtím nucen přerušit svůj úvodní pokus. Na špici se na okamžik znovu vrátil Verstappen a nakonec se zde zabydlel Hamilton (1:16,82).
Tím se situace na těchto pozicích vyjasnila a pozornost se přenesla na chvost pole, kde o přežití zápolila nijak zvlášť překvapivá pětice Grosjean, Räikkönen, Russell, Magnussen a Latifi. Grosjean se dvakrát na chviličku dostal za vodu, pokaždé se ale musel vrátit zpět. Více se dařilo Russellovi, který na poslední chvíli předvedl velmi solidní kolo a vystrnadil z patnácté příčky Räikkönena. Kromě Icemana končili rovněž Giovinazzi, Grosjean, Magnussen a Latifi.
Leclerkovi se zřejmě definitivně podařilo dotáhnout špičku, i když na to byl za Ferrari sám. Foto: Ferrari
Do prostřední fáze se na střední směsi odvážili Hamilton, Bottas, Leclerc a Vettel, což byl další důkaz vzrůstající sebedůvěry Ferrari. Referenční čas 1:17,12 znovu ustanovil Pérez, ale Bottas dokázal být rychlejší o více než půl sekundy (1:16,46). Druhý se držel Hamilton (+0,35), který se podle všeho momentálně nenacházel v ideální pohodě, a třetí Verstappen (+0,63), stěžující si jako mnozí jiní na mizernou přilnavost. O svůj další osud se museli strachovat Ocon, Stroll, Kvjat, Vettel a Russell.
Exmistr světa přesto nepřezul na měkké gumy, což se de facto rovnalo rezignaci na snahu o další postup. Podobně zareagoval také Leclerc, jdoucí na samotnou hranici únosného rizika, zatímco mercedesy se pro všechny případy „sichrovaly“.
Výše jmenovaných pět kandidátů existence ji nedokázalo obhájit a tak se do závěrečného rozstřelu probojovali Bottas, Hamilton, Verstappen, Pérez, Sainz, Norris, Gasly, Leclerc, Albon a Ricciardo.
Pérez jednoznačně zastínil rekonvalescenta Strolla. Foto: Racing Point
Vstupní runda vyzněla pro tentokrát ne zcela bezchybného Bottase (1:16,98), majícího minimální náskok na Hamiltona (1:17,03). Jenže pouhých sedm setin za obhájcem titulu se držel Verstappen. Nepatrný rozdíl existoval rovněž mezi čtvrtým Leclerkem a pátým Pérezem.
Před druhými pokusy šli k údivu mnohých Bottas a Hamilton do středních pneumatik! Už před nimi takto experimentoval Albon, avšak s nevelkým úspěchem. To Fin hned poskočil na 1:16,75 a Hamilton dokonce na 1:16,65. V jeho případě taktický záměr zvládnout na jedné sadě dvě ostrá kola vyšel na jedničku. Za této konstelace nezbylo Verstappenovi, než se soustředit na obranu před dotírajícím Leclerkem.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:16,828 | 1:16,824 | 1:16,652 | 21 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:16,945 | 1:16,466 | 1:16,754 | 17 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:16,879 | 1:17,038 | 1:16,904 | 23 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:17,421 | 1:17,367 | 1:17,090 | 23 |
5. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:17,370 | 1:17,129 | 1:17,223 | 21 |
6. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:17,435 | 1:17,411 | 1:17,437 | 29 |
7. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:17,627 | 1:17,183 | 1:17,520 | 24 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:17,547 | 1:17,321 | 1:17,525 | 24 |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:17,209 | 1:17,367 | 1:17,803 | 26 |
10. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:17,621 | 1:17,481 | 17 | |
11. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:17,775 | 1:17,614 | 18 | |
12. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:17,667 | 1:17,626 | 22 | |
13. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:17,841 | 1:17,728 | 22 | |
14. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:17,931 | 1:17,788 | 17 | |
15. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:17,446 | 1:17,919 | 20 | |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:18,201 | 12 | ||
17. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:18,323 | 12 | ||
18. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:18,364 | 12 | ||
19. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:18,508 | 10 | ||
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:18,777 | 11 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes