Jak to bylo s Bottasovou kvalifikační rychlostí?
Hamilton více myslel na závod.
Valtteri Bottas po kvalifikaci na VC Portugalska nedokázal vysvětlit, jak se mu podařilo porazit Lewise Hamiltona pouze dva týdny poté, co skončil v kvalifikaci v Imole až na osmém místě. Prý se mu prostě povedlo výborně zahřát pneumatiky, než kolo začal. Vysvětlení nabízí technický expert Matthew Somerfield, který Bottasovu pole position spojuje s jeho horším tempem v samotném závodě, hlavně na středně tvrdých pneumatikách. Jezdci Mercedesu měli v pátek k dispozici dvě mírně odlišné verze zadního křídla a od soboty se vydali odlišnými cestami.
"Vizuálně je hlavní rozdíl v použití jednoho nebo dvou (centrálních) sloupků. Důležitost jejich odlišných strukturálních a aerodynamických vlastností se mění v závislosti od okruhu. Nevíme, zda Mercedes rozhodl o rozdělení strategie, aby pokryl Verstappena, nebo se každý jezdec rozhodl sám za sebe,“ píše Somerfield.
„Hamilton měl dva sloupky. Tato konfigurace dává méně přítlaku, ale má i menší aerodynamický odpor. To znamená, že Brit měl potenciální výhodu na rovinkách, ale musel se více snažit v zatáčkách. V kvalifikaci se to projevilo v posledním sektoru, kde Bottas využil stabilnější zadek svého vozu. Avšak Hamiltonovi jeho nastavení nejen usnadnilo předjíždění (na konci rovinek), ale pomáhalo mu i s udržováním pneumatik v ideálním pracovním okně. Bottasovo nastavení mu v kvalifikaci umožnilo rychleji zahřát pneumatiky. V závodě má však rychle stoupající teplota pneumatiky nepříznivý efekt na běhoun a jeho přilnavost."
Jeden sloupek Bottasův...
... a dva sloupky Hamiltonovy. Foto: Mercedes
Zajímavé je i to, že Hamilton po VC Portugalska odvolal svá slova o chybném výběru pneumatik ze strany Pirelli. Italského výrobce po pátku kritizoval, že do Portugalska poslal příliš tvrdé směsi, ale nakonec se v závodě i jemu nejlépe jezdilo na C1, tedy zcela nejtvrdších pneumatikách z nabídky Pirelli.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Mercedes