Z hlemýžďů byl nejrychlejší Verstappen
VC Turecka – 1. trénink
Nezasvěcený fanoušek nad časy v úvodu obnovené turecké velké ceny musel nevěřícně kroutit hlavou. Za nezvyklou pomalostí vozů však nestálo nepříznivé počasí, nýbrž příliš „zelená“ trať.
Na Istanbul svítilo sluničko, ale vzduch rozehřálo jen na patnáct stupňů a asfalt na osmnáct.
Tento víkend se již Hamilton může stát mistrem světa. Dojde k tomu za předpokladu, že získá nejvýše o sedm bodů méně než jeho jediný zbývající konkurent Bottas. V neděli mu tak stačí dojet za Finem druhý (jestliže ten neinkasuje bonus za nejrychlejší kolo).
Tribuny bohužel zůstaly prázdné. Pořadatelé sice původně počítali s až 100 000 diváků, jenže místní úřady byly vzhledem k pandemii koronaviru proti.
Od počátku se děly věci. Verstappen se ocitl mimo trať a hlásil, že povrch připomíná led. Leclerc najel na patník, velkou jeho část vzal s sebou a naopak přišel o kus předního křídla. Zapříčinil tím vyvěšení červených praporků. Pauza se protáhla na osm minut.
Čas měl v té chvíli zajetý jen Vettel – 2:01,14 na tvrdých pneumatikách. Záběry z kamery v kokpitu Bottasova vozu prozradily neradostnou skutečnost, že jezdec musí korigovat průjezd každou zatáčkou, a to ještě ne vždy s úplným zdarem. Okruh byl v posledních dnech kompletně vyasfaltován a podle všeho se stal extrémně kluzkým.
Mercedes v tréninku sice nijak zvlášť neuspěl, žádné závěry z toho však vyvozovat nelze. Foto: Mercedes
Bottas zaznamenal 1:44,94. Pro srovnání, stávající rekord dráhy, který drží Juan Pablo Montoya, je o dvacet sekund lepší…
Třetím statečným se stal Räikkönen, ovšem i on se s bídou dostal pod dvě minuty. Podobně dopadli i Verstappen a Sainz. Nabízená podívaná zatím měla s formulí 1 hodně málo společného.
Postupně přece jen u většiny jmen naskočily výkony, i když vesměs třetitřídní. Do čela se posunul Verstappen (1:42,75), za druhého Bottase se zařadili Leclerc, Vettel, Sainz a Albon. Nizozemec se vzápětí posunul na 1:41,74. Téměř všichni se nadále spoléhali na tvrdé gumy, měkké vyzkoušel pouze Russell, ovšem s nevalným výsledkem.
V poločase se do vedení znovu vrátil Bottas (1:40,80). Čas neměl zajetý jediný člověk – Hamilton. Absolvoval pouze dvě instalační kola a rozhodně to nevypadalo, že by měl chuť na další. V boxech stál rovněž Sainz, na jehož monopostu diagnostikovali „malý problém s elektronikou“.
Velmi pozvolna se zrychlovalo. Bottas se propracoval těsně pod 1:39 a poněkud se vzdálil svým pronásledovatelům, z nichž někteří opatrně testovali, zda již nastala vhodná doba pro aplikaci středního obutí.
Verstappen učinil další krok vpřed a zaknihoval 1:37,15. Přes Bottase se přehnala také obě ferrari. Sainz se vrátil, jenže v sedmé zatáčce selhal v mclarenu posilovač řízení a pilot vycestoval ven. Trénink pro něj skončil a navíc zapříčinil aktivaci režimu virtuálního safety caru.
Leclerkův výkon naznačil, že v Istanbulu by se mohlo Scuderii dařit. Foto: Ferrari
Nadšení v táboře Ferrari vzbudil stav čtvrt hodiny před koncem, protože na čelních příčkách se usadila dvojice Leclerc (1:35,50) a Vettel. Potvrzuje se, že autům z Maranella jde mizerná přilnavost k duhu.
Radost rudých bohužel netrvala dlouho, protože Albon zajel 1:35,31. Nejlepší z borců na středních gumách byl v té chvíli čtvrtý Gasly. Hamilton konečně odjel ostré kolo, jenže se zařadil až na dvanáctou příčku a znovu zamířil do domovského přístavu. Jeho kolega Bottas se bez dalších následků roztočil v deváté zatáčce.
Poslední slovo patřilo Verstappenovi. Ani jeho 1:35,07 ale není žádný zázrak a je jasné, že ve znamení pomalého umazávání vteřinek se odehraje i druhý trénink.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:35,077 | 29 | |
2. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:35,318 | + 0.241 | 27 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:35,507 | + 0.430 | 26 |
4. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:35,543 | + 0.466 | 26 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:35,620 | + 0.543 | 29 |
6. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:36,738 | + 1.661 | 27 |
7. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:37,216 | + 2.139 | 21 |
8. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:37,503 | + 2.426 | 21 |
9. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:37,629 | + 2.552 | 23 |
10. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:38,428 | + 3.351 | 23 |
11. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:38,508 | + 3.431 | 18 |
12. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:38,612 | + 3.535 | 22 |
13. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:39,484 | + 4.407 | 21 |
14. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:40,025 | + 4.948 | 25 |
15. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:40,225 | + 5.148 | 12 |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:41,035 | + 5.958 | 23 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:41,854 | + 6.777 | 21 |
18. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:45,156 | + 10.079 | 20 |
19. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:46,462 | + 11.385 | 12 |
20. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:49,256 | + 14.179 | 17 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull