Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Z hlemýžďů byl nejrychlejší Verstappen

Z hlemýžďů byl nejrychlejší Verstappen

VC Turecka – 1. trénink

Nezasvěcený fanoušek nad časy v úvodu obnovené turecké velké ceny musel nevěřícně kroutit hlavou. Za nezvyklou pomalostí vozů však nestálo nepříznivé počasí, nýbrž příliš „zelená“ trať.

Na Istanbul svítilo sluničko, ale vzduch rozehřálo jen na patnáct stupňů a asfalt na osmnáct.

Tento víkend se již Hamilton může stát mistrem světa. Dojde k tomu za předpokladu, že získá nejvýše o sedm bodů méně než jeho jediný zbývající konkurent Bottas. V neděli mu tak stačí dojet za Finem druhý (jestliže ten neinkasuje bonus za nejrychlejší kolo).

Tribuny bohužel zůstaly prázdné. Pořadatelé sice původně počítali s až 100 000 diváků, jenže místní úřady byly vzhledem k pandemii koronaviru proti.

Od počátku se děly věci. Verstappen se ocitl mimo trať a hlásil, že povrch připomíná led. Leclerc najel na patník, velkou jeho část vzal s sebou a naopak přišel o kus předního křídla. Zapříčinil tím vyvěšení červených praporků. Pauza se protáhla na osm minut.

Čas měl v té chvíli zajetý jen Vettel – 2:01,14 na tvrdých pneumatikách. Záběry z kamery v kokpitu Bottasova vozu prozradily neradostnou skutečnost, že jezdec musí korigovat průjezd každou zatáčkou, a to ještě ne vždy s úplným zdarem. Okruh byl v posledních dnech kompletně vyasfaltován a podle všeho se stal extrémně kluzkým.

Mercedes v tréninku sice nijak zvlášť neuspěl, žádné závěry z toho však vyvozovat nelze. Foto: Mercedes

Bottas zaznamenal 1:44,94. Pro srovnání, stávající rekord dráhy, který drží Juan Pablo Montoya, je o dvacet sekund lepší…

Třetím statečným se stal Räikkönen, ovšem i on se s bídou dostal pod dvě minuty. Podobně dopadli i Verstappen a Sainz. Nabízená podívaná zatím měla s formulí 1 hodně málo společného.

Postupně přece jen u většiny jmen naskočily výkony, i když vesměs třetitřídní. Do čela se posunul Verstappen (1:42,75), za druhého Bottase se zařadili Leclerc, Vettel, Sainz a Albon. Nizozemec se vzápětí posunul na 1:41,74. Téměř všichni se nadále spoléhali na tvrdé gumy, měkké vyzkoušel pouze Russell, ovšem s nevalným výsledkem.

V poločase se do vedení znovu vrátil Bottas (1:40,80). Čas neměl zajetý jediný člověk – Hamilton. Absolvoval pouze dvě instalační kola a rozhodně to nevypadalo, že by měl chuť na další. V boxech stál rovněž Sainz, na jehož monopostu diagnostikovali „malý problém s elektronikou“.

Velmi pozvolna se zrychlovalo. Bottas se propracoval těsně pod 1:39 a poněkud se vzdálil svým pronásledovatelům, z nichž někteří opatrně testovali, zda již nastala vhodná doba pro aplikaci středního obutí.

Verstappen učinil další krok vpřed a zaknihoval 1:37,15. Přes Bottase se přehnala také obě ferrari. Sainz se vrátil, jenže v sedmé zatáčce selhal v mclarenu posilovač řízení a pilot vycestoval ven. Trénink pro něj skončil a navíc zapříčinil aktivaci režimu virtuálního safety caru. 

Leclerkův výkon naznačil, že v Istanbulu by se mohlo Scuderii dařit. Foto: Ferrari

Nadšení v táboře Ferrari vzbudil stav čtvrt hodiny před koncem, protože na čelních příčkách se usadila dvojice Leclerc (1:35,50) a Vettel. Potvrzuje se, že autům z Maranella jde mizerná přilnavost k duhu.

Radost rudých bohužel netrvala dlouho, protože Albon zajel 1:35,31. Nejlepší z borců na středních gumách byl v té chvíli čtvrtý Gasly. Hamilton konečně odjel ostré kolo, jenže se zařadil až na dvanáctou příčku a znovu zamířil do domovského přístavu. Jeho kolega Bottas se bez dalších následků roztočil v deváté zatáčce.

Poslední slovo patřilo Verstappenovi. Ani jeho 1:35,07 ale není žádný zázrak a je jasné, že ve znamení pomalého umazávání vteřinek se odehraje i druhý trénink.

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Max Verstappen Red Bull Honda 1:35,077   29
2. Alexander Albon Red Bull Honda 1:35,318 + 0.241 27
3. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:35,507 + 0.430 26
4. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:35,543 + 0.466 26
5. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:35,620 + 0.543 29
6. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda 1:36,738 + 1.661 27
7. Lando Norris McLaren Renault 1:37,216 + 2.139 21
8. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:37,503 + 2.426 21
9. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:37,629 + 2.552 23
10. Esteban Ocon Renault Renault 1:38,428 + 3.351 23
11. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:38,508 + 3.431 18
12. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:38,612 + 3.535 22
13. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:39,484 + 4.407 21
14. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:40,025 + 4.948 25
15. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:40,225 + 5.148 12
16. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:41,035 + 5.958 23
17. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:41,854 + 6.777 21
18. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:45,156 + 10.079 20
19. Carlos Sainz McLaren Renault 1:46,462 + 11.385 12
20. George Russell Williams Mercedes 1:49,256 + 14.179 17

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull