Perfektní jízda dostala Verstappena bod za Norrise

VC Japonska – závod
Úřadující šampion letos poprvé na nejvyšším stupni. Verstappen neudělal v Suzuce po startu z pole position jedinou chybu a dojel si pro premiérový triumf v sezoně. Na stupně vítězů ho doprovodili piloti McLarenu Norris a Piastri. Rozdíl mezi Norrisem a Verstappenem na prvních dvou místech průběžného pořadí momentálně činí jediný bod.
Na jezdce čekaly v neděli jiné podmínky než v předchozích dvou dnech. V noci totiž v Japonsku pršelo. To znamenalo, že před startem závodu byla trať opět „zelená“. V úvodu na ní sice stále byla k vidění mokrá místa, suché pneumatiky přesto představovaly jasnou volbu pro všechny.
Po startu sice Norrris pokukoval po předjetí Verstappena, čtyřnásobný šampion si ale situaci zkušeně pohlídal a vedl. Bylo znát, že vzhledem k podmínkám jsou jezdci opatrní a předjížděcích manévrů jsme před zastávkami v boxech viděli jenom minimum. Verstappenův náskok postupně stoupal, až se ustálil kolem dvou vteřin.
Do té doby poklidný závod se dočkal zpestření na konci 21. kola. V tu dobu totiž zamířili do boxů Verstappen a Norris současně. McLaren se snažil využít příležitost na maximum a dostat Norrise na první místo. Tato snaha ale málem skončila průšvihem. Britský tým vyslal lídra šampionátu ze svého stání do cesty Verstappenovi, čímž si koledoval o trest za nebezpečné vypuštění. Norris se na konci boxové uličky zařadil po bok Verstappena. Nizozemec jakožto vůz vpředu nekompromisně držel stopu a Norris kvůli tomu musel jet až na trávu.
Norris se do vysílačky rozčiloval, že ho pilot Red Bullu vytlačil. Verstappen měl podle očekávání úplně odlišný názor. Podle Nizozemce vyjel Norris mimo trať vlastní vinou a dokonce zpochybňoval, že dodržel pravidla. Z jeho pohledu totiž Brit vypnul omezovač rychlosti příliš brzy. Sportovní komisaři se situací zabývali, nakonec ji ale nechali bez trestu.

Tento moment se ukázal jako rozhodující. Norris se sice po zastávkách dlouho držel za Verstappenem v rozestupu menším než sekunda a půl, nikdy ale svého soupeře nepustil do pozice, ze které by mohl útočit. Norris se naopak brzy musel začít koukat spíše do zpětných zrcátek, kde číhal na příležitost Piastri. Dokonce se dožadoval toho, aby ho Norris pustil. Australan totiž věřil, že má tempo na to, aby předjel i Verstappena. Této prosbě ale McLaren nevyhověl. Možná i proto, že tato výměna pozic by Norrise připravila o vedení v šampionátu.
Verstappen si tak dojel pro své 64. vítězství v kariéře. Norris dojel do cíle jako druhý a Piastri skončil třetí. Výsledky Velké ceny Japonska sice znamenají, že Norris zůstává lídrem šampionátu, Verstappen na něj ale v tuto chvíli ztrácí jediný bod.
Do historie se zapsal Antonelli. Italský mladík udržel po bezchybném výkonu šesté místo a dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu. Osmnáctiletý jezdec se ale během zastávek v boxech ocitl několik kol na čele, čímž se stal nejmladším pilotem, který kdy vedl velkou cenu F1. Z nováčků bodovali také osmý Hadjar a desátý Bearman.
Cunoda nezažil před domácími fanoušky povedenou premiéru u Red Bullu. Po startu ze 14. pozice sice zvládl předjet Lawsona a během zastávek přeskočil i Gaslyho, na lepší než nebodované 12. místo to ale nedotáhl.
Albon opět zastínil u Williamsu Sainze. Thajec sice nebyl spokojen s řazením a také se rozčiloval nad strategií svého týmu, přesto získal dva body za 9. pozici. Sainz obsadil až 14. místo poté, co spolu s Lawsonem nejdéle čekal na zastávku. Měkké pneumatiky mu ale v závěru pomohly alespoň předjíždět. Lawson jejich potenciál využít nedokázal a dojel až sedmnáctý. Ani po přesunu k Racing Bulls se tak jeho sezona neotáčí k lepšímu.

Do cíle závodu dokázalo dojet všech 20 pilotů. Přestože Suzuka patří se spoustou štěrkových zón k okruhům ze staré školy, neviděli jsme během závodu žádný vážnější incident ani výjezd zpomalovacího vozu. Pilotům ale dělala problémy závěrečná šikana, kde jsme viděli spoustu výletů mimo trať. V posledním kole zde vyjel ven i Norris.
p. | jezdec | tým | motor | odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 53 | 25 | |
2. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +1,423 | 53 | 18 |
3. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +2,129 | 53 | 15 |
4. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +16,097 | 53 | 12 |
5. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +17,362 | 53 | 10 |
6. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +18,671 | 53 | 8 |
7. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +29,182 | 53 | 6 |
8. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +37,134 | 53 | 4 |
9. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +40,367 | 53 | 2 |
10. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +54,529 | 53 | 1 |
11. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +57,333 | 53 | 0 |
12. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +58,401 | 53 | 0 |
13. | ![]() |
![]() |
Renault | +1:02,122 | 53 | 0 |
14. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +1:14,129 | 53 | 0 |
15. | ![]() |
![]() |
Renault | +1:21,314 | 53 | 0 |
16. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +1:21,957 | 53 | 0 |
17. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +1:22,734 | 53 | 0 |
18. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +1:23,438 | 53 | 0 |
19. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +1:23,897 | 53 | 0 |
20. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +1 kolo | 52 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Norris 62, 2. Verstappen 61, 3. Piastri 49, 4. Russell 45, 5. Antonelli 30, 6. Leclerc 20, 7. Albon 18, 8. Hamilton 15, 9. Ocon 10, 10. Stroll 10, 11. Hülkenberg 6, 12. Bearman 5, 13. Hadjar 4, 14. Cunoda 3, 15. Sainz 1.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. McLaren 111, 2. Mercedes 75, 3. Red Bull 61, 4. Ferrari 35, 5. Williams 19, 6. Haas 15, 7. Aston Martin 10, 8. Racing Bulls 7, 9. Sauber 6.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Getty Images/Red Bull Content Pool