Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

..... a růže pro vítěze

..... a růže pro vítěze

Champ Car GP of Portland - před závodem

Champ Cars se po krátkém oválu v Milwaukee vracejí na další klasickou trať seriálu, tentokráte přírodní okruh v Portlandu ve státě Oregon. Portland International Raceway je zároveň prvním přírodním okruhem v letošním ročníku.
 
Místo, kde se scházejí fandové špičkové americké formulové série od roku 1984, má pohnutý osud. Kdysi za druhé světové války zde stálo město, zbudované v rekordní době pro dělníky pracující v loděnicích na nedalekém pobřeží Spojených Států. V roce 1948 však byla celá oblast zasažena devastující povodní, které město doslova srovnala se zemí. Pozemky ležely z větší části zcela ladem až do doby, kdy skupina mladíků z Portlandu začala používat opuštěné silnice bývalého města jako provizorní závodní okruh. A odtud byl jen krůček k vybudování permanentní závodní trati, na které se nejdůležitější závod sezóny jezdí tradičně jako součást místního Festivalu růží. První takový závod se zde jel v roce 1961.
 
Formule seriálu CART do Portlandu poprvé zavítaly v roce 1984, kdy na zrekonstruovaném okruhu zvítězil Al Unser Jr. Okruh v Portlandu se pak stal dějištěm mnoha formulových bitev, ale výsledkově zde jsou nejúspěšnější skuteční velikáni amerického formulového sportu. Al Unser zde zvítězil třikrát, otec a syn Mario a Michael Andretti dokonce dokázali zvítězit celkem pětkrát. Mezi vícenásobné vítěze se zařadil i Alex Zanardi, který zde zvítězil v letech 1996 a 1998.
 
V posledních letech však celkový pokles zájmu o formulové závody ve Státech zasáhl i PIR. Tím spíše, že infrastruktura okruhu i povrch trati mají svá nejlepší léta již za sebou. Situaci nepomohl ani loňský krátký flirt městských politiků se „seriózní“ nabídkou Tony George z konkurenční IRL. Nakonec se však série Champ Cars v loňském roce na okruh v Portlandu vrátila a zdá se, že dlouhodobá smlouva o pořádání závodů Champ Cars může být i blýskáním na lepší časy pro PIR.
 
Byl vypracován dlouhodobý program revitalizace infrastruktury areálu a již v letošním roce byla realizována úprava tratě v prostoru proslulé vlásenky Festival Curbs.
 
Vítěz posledního závodu v Milwaukee Paul Tracy: "Portland je velmi dobrá trať , která klade důraz na to, aby pilot vedl vůz po skutečně ideální linii, Se změnami, které byly provedeny ve Festival Curbs, se stane průjezd první zatáčkou ještě zajímavější. Bude možné jet rychleji a plynuleji a díky vyasfaltování únikových zón budou možná piloti podle mého názoru víc riskovat. Portland je pro mne zakletá trať, ještě jsem zde nikdy nezvítězil, ale tím spíš  se letos pokusím navázat na své vítězství z Milwaukee."
 
Portland International Raceway:
 
Délka trati:            délka 1,964 míle, 10 zatáček
 
Loňský vítěz:            Sebastien Bourdais (Newman/Haas Racing)
Loňské pole position:            Sebastien Bourdais            0:59.229
 
Rekord tratě:
Nejrychlejší kolo:            24.6.2000        Helio Castroneves            0:57.738
 
Časový program (SEČ):
 
Pátek 17.června
19:15 – volný trénink 1
23:00 – volný trénink 2
23:25 – kvalifikace 1
 
Sobota 9. dubna
19:30 – volný trénink 3
23:00 – volný trénink 4
23:25 – kvalifikace 2
 
Neděle 10. dubna
18:00 – Warm up
22:00 – Start Champ Car GP of Portland
 
Přímý přenos na televizním programu Eurosport začíná podle současného programu v 22:00 SEČ.
 
Zajímavosti k PIR:
 
  • PIR se stalo pro sérii CART místem historicky nejkratšího rozdílu mezi prvním a druhým jezdcem v cíli. V roce 1997 porazil Mark Blundell Gila de Ferrana o 0.027 sekundy
  • Naposledy se podařilo absolvovat závod bez žluté fáze v roce 1991. Naopak největší počet žlutých fází (9) přinesl deštivý rok 2001
  • Největší počet vítězství v Portlandu mají na svém kontě Al Unser Jr. a Michael Andretti