Cristiano da Matta vítězí v Portlandu
Champ Cars GP of Portland - průběh a výsledky závodu
Champ Cars GP of Portland
105 kol, 206,220 mil
slunečno, 24° C
1 žlutá fáze, celkem 5 kol
nejrychlejší kolo: Sebastien Bourdais, 59.923 sec, nový rekord okruhu
Cristiano da Matta zvítězil v Portlandu skvělým způsobem. Dnes mu vyšlo úplně vše, včetně lehce riskantní sázky na poněkud jinou palivovou strategii než měli ostatní. Týmu PKV Kevina Kalkhovena, Dana Petita a Jimmyho Vassera tak nadělil historicky první, zcela zasloužené vítězství, týmovému generálnímu manažerovi Jimovi McGee pak jubilejní devadesáté. Na Cristiana tentokráte nestačili ani Bourdais, který skončil druhý a Tracy, kterému nakonec patřila třetí příčka.
Pro dnešní závod v Portlandu připravila firma Bridgestone dvě směsi, a tak týmy mohly zvolit rozdílnou strategii v nasazení základní a měkčí směsi. Díky označení měkčích pneumatik červeným pruhem si mohli rozdílné strategie vychutnat i diváci. Většina pilotů dala pro úvodní část závodu přednost měkčím pneumatikám.
Wilson na startu nezaváhal a ujal se okamžitě vedení. Tracy a Bourdais si však dokázali polepšit o jedno místo a tak se pro první kola vytvořilo pořadí Wilson, Tracy, Allmendinger, Bourdais a Tagliani. Velmi dobře si v úvodní fázi závodu vedli i nováčci Ranger a Bremmer, kterým patřila šestá respektive osmá příčka.
Naděje Alexe Taglianiho skončily pro mechanickou poruchu velmi brzy. Po skvělých výsledcích ve zdejších jarních testech a vynikající kvalifikaci celý tým zřejmě věřil v úspěch. Porucha jinak velmi spolehlivého motoru Cosworth však znamenala konec.
Cristiano da Matta se na měkčích pneumatikách trápil a tým se rozhodl k velmi brzké zastávce v boxech již ve 14. kole. Jak se později ukázalo, tento okamžik rozhodl v podstatě závod. Chování vozu na tvrdších pneumatikách se výrazně zlepšilo a da Matta dokázal brzy zajíždět stejné časy jako špička pole, kterou v té době tvořili Wilson a Tracy. Ve středu pole se dokázal Dominguez prosadit před Rangera.
Zastávky ostatních jezdců zahájil v 29. kole Allmendinger, o dvě kola později ho následoval zbytek pole. Servia a Bremmer si to na výjezdu z boxů rozdali jako piloti dragsterů, přičemž Španěl byl úspěšnější. Zastávka se nepovedla Rangerovi, který klesl o několik pozic.
Pořadí po prvních zastávkách tedy bylo: Wilson, Tracy, Bourdais, Dominguez, Allmendinger a da Matta, který už v této fázi závodu vydělal na včasném přechodu na tvrdší pneumatiky a posunul se vpřed o několik pozic.
Ve 44. kole zajel da Matta podruhé pro palivo a pneumatiky. O dvě kola později selhala převodovka v monopostu vedoucího Wilsona a těžce zklamaný Brit musel do boxů po svých. Vytouženého vítězství se tedy ani v Portlandu nedočkal. Protože však byl jeho vůz odstaven na nebezpečném místě, následovala žlutá fáze, kterou využili všichni pro zastávku v boxech. Všichni až na da Mattu, který měl již nádrže naplněny.
Pokud někdo očekával, že po restartu bude da Matta brzdit Tracyho a Bourdaise, čekalo ho překvapení. Cristiano ukázal všem záda a začal s přece jen lehčím vozem zbytku pole rychle ujíždět. Postupně si vybudoval náskok až 14 sekund a jeho akcie v závodu začaly prudce stoupat. Za da Mattou se vytvořila skupinka vedená Tracym, kterého v 73. kole čistě předjel Bourdais. Následoval Dominguez, Allmendinger, Servia a Vasser. S odstupem je následovala skupina nováčků, ve které bojovali Ranger, Bremmer, Glock a Wirdheim. Glock měl s viditelně špatně ovladatelným vozem několikrát problémy ve Festival Curbs, ale držel se statečně.
V 75. kole zajel da Matta k poslední zastávce v boxech, zatímco Bourdais zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým, ve zjevné snaze najet na Brazilce co největší náskok. Da Matta se vrátil na okruh za svým stájovým kolegou Vasserem a mohl jen sledovat, jak jeho ztráta na Bourdaise narůstá. V 80. kole skončil závod rovněž pro Oriola Serviu, který odpadl pro technickou poruchu, u týmu NHR vcelku nevídanou.
Rozhodující okamžik nastal v 81. kole, kdy do boxů zabočil vedoucí Bourdais. Na da Mattu měl náskok téměř 20 sekund, ale nestačilo to. Do závodu se vrátil na druhém místě se ztrátou kolem devíti sekund. Otázka zněla, zda dokáže da Matta odolat drtivému útoku loňského šampiona, o kterém nikdo nepochyboval, že přijde. Cristiano se však se situací vyrovnal se ctí šampiona. Klidnou, přesnou jízdou dokázal udržet náskok na přijatelné úrovni a přestože v některých kolech zajížděl Bourdais časy rychlejší až o půl sekundy, své první místo uhájil až do konce.
Za Bourdaisem dojela dvojice jezdců týmu Forsythe v pořadí Tracy a Dominguez, následovaná Allmendingerem.
Bez povšimnutí by neměl zůstat ani výkon Michaela Valiante, který ve svém teprve druhém závodě Champ Cars (prvním byla GP Mexiko City v loňském roce s týmem Derricka Walkera) zajel ve voze týmu Dale Coyna velmi dobře.
Champ Cars mají rozjetou skvělou sezónu, čtyři vítěze ve čtyřech závodech a podívaná na skutečný závod byla dnes po frašce zvané GP USA přímo hojivou náplastí.
p. |
Jezdec | Tým |
Čas |
1. |
C.da Matta | PKV Racing |
1:51:51.404 |
2. |
S.Bourdais | Newman/Haas Racing |
10.128 |
3. |
P.Tracy | Forsythe Racing |
17.570 |
4. |
M.Dominguez | Forsythe Racing |
18.640 |
5. |
A.J.Allmendinger | Team RuSPORT |
26.708 |
6. |
J.Vasser | PKV Racing |
33.477 |
7. |
A.Ranger | Mi-Jack Conquest |
40.345 |
8. |
R.Bremmer | HVM Inc. |
1 kolo |
9. |
B.Wirdheim | HVM Inc. |
1 kolo |
10. |
T.Glock | Rocketsports Racing |
1 kolo |
11. |
M.Valiante | Dale Coyne Racing |
1 kolo |
12. |
N.Philippe | Mi-Jack Conquest |
1 kolo |
13. |
R.Sperafico | Dale Coyne Racing |
1 kolo |
14. |
M.Marshall | Team Australia |
2 kola |
15. |
R.Hunter-Reay | Rocketsports Racing |
2 kola |
16. |
O.Servia | Newman/Haas Racing |
porucha |
17. |
J.Wilson | Team RuSPORT |
porucha |
18. |
A.Tagliani | Team Australia |
porucha |
Všechny časy neoficiální