První pokus o odvolání Astonu nevyšel
Zvažuje druhý pokus.
Tým Aston Martin neuspěl s odvoláním proti rozhodnutí komisařů Velké ceny Maďarska 2021. Naznačil však, že ani tohle ještě nemusí být definitivní konec příběhu. Úkolem Aston Martinu bylo přijít s důležitou novou skutečností, která nebyla v době rozhodnutí o udělení trestu komisařům známa, aby ti pak vzali své rozhodnutí zpět, nebo ho alespoň zmírnily. A Astonu se skutečně povedlo přijít s něčím, co FIA vzala v potaz.
Tým předložil analýzu záznamu více než 100 datových kanálů z vozu, z nichž každý se nějak týká palivového systému. Vyplývá z nich, že vůz Sebastiana Vettela měl poruchu. Vzduchová pumpa v nádrži neustále pracovala na maximální výkon a hnala nádrží velké množství vzduchu, spolu s kterým se během závodu dostalo z nádrži i velké množství paliva. Kvůli této chybě nezůstalo v nádrži po skončení závodu tolik paliva, kolik tam mělo být podle dat z průtokového senzoru umístěného u motoru. Kvůli tomu bylo možné z vozu odebrat pouze 0.3 litru paliva, přičemž pravidla týmu ukládají povinnost zajistit, aby tam zůstal minimálně litr.
FIA tento důkaz uznala za něco, co komisaři neměli v době rozhodnutí k dispozici. Avšak Aston Martinu to není nic platné, jelikož komisaři nový důkaz považují za nedůležitý.
"Při posuzování toho, zda pravidlo jednoho litru bylo nebo nebylo porušeno, není zvlášť důležité vědět, proč ve voze zůstal méně než litr paliva," píše se v tiskové zprávě FIA. "Mnoho věcí může způsobit, že po skončení závodu nebude v nádrži dostatek paliva. Je však výhradně povinností účastníka závodu zajistit dodržení pravidel. Ani argument, že nebyla získána výkonnostní výhoda, nemůže v této věci nic změnit. Aston Martinu by pomohlo jedině to, kdyby mohl nějakým způsobem dokázat, že ve voze byl více než litr paliva."
Osmnáct bodů bude na týmovém kontě hodně chybět. Foto: Aston Martin
Aston Martin se však nadále tváři ukřivděně a šéf týmu zmínil možnost dalšího odvolání. Včera rozhodovali opět komisaři, při druhém odvolání by už věc šla před Světovou radu motorsportu.
Shodou okolností si pamatujeme ne tak dávný případ, kdy tým avizoval úmysl odvolat se i podruhé, přičemž se také jednalo o vůz Sebastiana Vettela. Ferrari se v roce 2016 chtělo odvolat vůči trestu, který mu byl udělen v Mexiku za změnu směru jízdy při souboji v brzdní zóně a kvůli kterému přišel o body za umístění na stupních vítězů a klesl na páté místo. Ferrari si to však během pár dní rozmyslelo.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Aston Martin