Příští rok se pojede šest sprintů
Nové vozy se budou testovat osm dní.
Včera se setkala Komise F1 a rozhodovala v důležitých otázkách týkajících se především sezony 2022.
Začneme předsezonním testováním. To bude podstatně delší, než jsme byli v posledních letech zvyklí. Na trať se poprvé dostane nová generace vozů s přísavným efektem, na kterou se čeká už tak dlouho. Od podlahy až po aerobox nové vozy musí týmy řádně otestovat, aby do začátku sezony eliminovaly alespoň největší chyby. K tomuto poslouží hlavně pět dní dlouhý test na španělském okruhu Barcelona-Catalunya, který začne 21. února.
Po prvním testu bude ještě následovat třídenní test na Bahrajnském mezinárodním okruhu. Ten začne až 10. března, skončí 12. března a již 20. března se na stejném okruhu začne sezona. Většinu poznatků z tohoto druhého testu tedy týmy využijí až v pozdějším průběhu sezony, ale na druhé straně budou vozy, které se postaví na start VC Bahrajnu, už dobře otestované. Připomeňme, že tento rok předsezonní testy trvaly pouze tři dny. Jelikož dosud bylo v Sportovních pravidlech F1 napsáno, že předsezonní test může trvat maximálně tři dny a musí skončit nejméně 10 dní před začátkem sezony, členové Komise F1 museli odsouhlasit změny.
V kalendáři velkých cen se oficiálně nic nezměnilo, ale prý se musí počítat s tím, že Čína zůstane kvůli pandemii nadále uzavřena před světem a potřetí v řadě odřekne uspořádání své velké ceny F1. Pokud by se situace příští rok výrazně zlepšila, může se přesunout do pozice náhradníka, přičemž pravděpodobný by byl podzimní termín. Alternativou má být okruh Imola, který tedy již nekonkuruje francouzskému Paul Ricard. O Turecku není zatím nikde zmínka. Mělo být náhradníkem Singapuru, jenže kdyby se v obchodní metropoli jihovýchodní Asie opět nejelo, nejspíš by byl termín nabídnut nejprve Číně.
Letošní sezona skončí 12. prosince, ale příští rok se poslední závod pojede již 20. listopadu. Důvodem je, že 21. listopadu začíná Mistrovství světa ve fotbale 2022, které by F1 okrádalo o část pozornosti. Roční přestávku si dá VC Kataru, neboť právě Katar bude hostit světovou fotbalovou špičku.
Formule 1 se do Číny dostala naposledy v roce 2019 a tak brzy se tam asi nevrátí. Foto: Toro Rosso
Schůze nebyla věnována pouze kalendáři. Mluvilo se i o osudu sprinterské kvalifikace. Oficiální verzí je, že "velké množství účastníků se vyjádřilo pozitivně k sprinterskému konceptu", což je formulace nejspíš naznačující, že zdaleka ne všichni jsou spokojeni se vším. I tak by ale příští rok mělo být až šest sprinterských sobot. Definitivní rozhodnutí nepadne dříve, než skončí víkend VC Brazílie, který bude letos posledním víkendem se sprinterskou kvalifikací.
Přítomní se také dohodli, že se v budoucnu pokusí dohodnout na pravidlech, která umožní předejít takovým zklamáním, jakým byl letošní pokus o VC Belgie, který kvůli dešti a špatnému načasování skončil trapasem bez závodění. Také se má najít způsob, jak stlačit oficiálně čtyřdenní víkend (jelikož se počítá i čtvrtek jako den povinně věnovaný médiím) na tři dny.
Přítomní byli v krátkosti informováni o pokroku při psaní pravidel týkajících se změn v Technických pravidlech F1 týkajících se pohonných jednotek. Ta sice vstoupí v platnost až na začátku roku 2025, ale už teď rozhodují o zájmu automobilek, které by příští rok měly nastartovat vývojové programy.
Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Red Bull