Mercedes bere kompletní první řadu, nejrychlejší Bottas
Velká cena Mexico City - kvalifikace
Ve 14:00 místního času se jezdci vydali do kvalifikace na Velkou cenu Mexico City. Teplota trati činila krátce před startem 44 stupňů. Vzduch měl 21 stupňů.
Výsledky volných tréninků stavěly do role největšího favorita na zisk pole position stáj Red Bull. První trénink sice patřil Bottasovi (1:18,341), ve druhém tréninku se ale do čela dostal Verstappen (1:17,301) a závěrečné tréninkové jízdy před kvalifikací patřily domácímu Pérezovi (1:17,301). Mercedes skončil ve druhém i třetím tréninku s velkou ztrátou na Red Bull. Zatímco ve druhém tréninku zaostal druhý Bottas za Verstappenem o 424 tisícin sekundy, ve třetím tréninku činila ztráta třetího Hamiltona na Péreze 651 tisícin sekundy.
Hned pět jezdců vědělo ještě před začátkem kvalifikace, že z prvního místa v neděli určitě neodstartují. Byli jimi Stroll, Cunoda, Russell, Norris a Ocon. Zatímco Russell si s sebou nesl do kvalifikace penalizaci pěti míst za výměnu převodovky, ostatní čtyři jezdci budou v neděli odsunuti na chvost kvůli nasazení nových komponent pohonné jednotky.
Rušno bylo mezi třetím tréninkem a kvalifikací u Williamsu. Na Russellově voze se totiž objevil problém s pohonnou jednotkou a ta tak musela být vyměněna. Krátce před začátkem první části kvalifikace se na jeho voze stále pracovalo.
Zatímco Russell si musel s výjezdem na dráhu počkat, Latifi byl mezi prvními, kdo se v úvodní části na dráze objevil. Spolu s ním vyjeli hned v úvodu také Räikkönen, Schumacher a Mazepin. V dalších momentech vyjížděly i další monoposty. Mezi nimi byl mimo jiné i Russell.
Jako první zaznamenal čas Räikkönen. Brzy se přidávali i další jezdci a pořadí se tak míchalo. Po sedmi minutách ale došlo k vyvěšení červených vlajek. Stroll totiž na výjezdu z poslední zatáčky ztratil kontrolu nad svým vozem a havaroval. Do vysílačky potvrdil, že je v pořádku.
Během přerušení mělo na svém kontě zajetý čas sedm pilotů. První byl Leclerc, druhý Vettel, třetí Sainz, čtvrtý Giovinazzi, pátý Räikkönen, šestý havarující Stroll a sedmý Mazepin. Zbytek startovního pole zatím měřené kolo nestihl zaznamenat. Většina startovního pole nasadila pro své první pokusy nejměkčí směs pneumatik. Výjimkami byli pouze jezdci Williamsu Latifi a Russell, kteří měli na svých vozech střední směs.
Kvůli opravám bariéry se přerušení protáhlo na 27 minut. Během červených vlajek se pracovalo na zadních křídlech obou monopostů stáje Red Bull. Podle rakouského týmu šlo ale pouze o preventivní práce. Žádné praskliny nebyly objeveny.
Během přerušení se dostal do hledáčku sportovních komisařů Räikkönen. Fin během červených vlajek přejel bílou čáru v momentě, kdy už byl za nájezdem do boxů. Poté se nakonec rozhodl do boxové uličky nezajíždět, znovu přejel bílou čáru a zůstal na trati.
Po restartu se vydaly na trať všechny vozy s výjimkou jezdců Alpine Alonsa s Oconem a pochopitelně kromě Strolla. Tentokrát už všichni piloti nazuli nejměkčí směs pneumatik. Krátce po výjezdu z boxů postihly problémy Sainze. Španěl jel velmi pomalu a hlásil, že nemá žádný výkon. Nakonec se ale dokázal znovu rozjet.
Pět minut před koncem už měli na kontě čas všichni jezdci kromě pilotů Alpine, kteří už ale také kroužili po trati. Vedl Verstappen před Pérezem a Bottasem. Hamilton byl pátý. Na nepostupujících pozicích figurovali kromě Strolla, Alonsa a Ocona také šestnáctý Mazepin a sedmnáctý Russell. Schumacher se nacházel na poslední postupové patnácté pozici.
Jezdci stáje Alpine se ale brzy z nepostupových vod dostali. Nejprve se posunul na desáté místo Ocon. O pár vteřin později zajel třináctý čas Alonso. Na šestnáctou pozici se propadl Latifi. V danou chvíli nepostupovali ani sedmnáctý Schumacher, osmnáctý Mazepin, devatenáctý Russell a dvacátý Stroll.
Latifi, Schumacher i Mazepin sice při svém posledním pokusu zrychlili, na postup to ale ani u jednoho z nich nestačilo. Russell ale dopadl lépe a posunul se na postupové pozice, čímž poslal na první nepostupující šestnáctou příčku Vettela. I Němec se ale nakonec dokázal zachránit a poslal na šestnácté místo jiného bývalého šampiona - Alonsa. Zatímco Španěl tak skončil šestnáctý, Latifi sedmnáctý, Schumacher osmnáctý a Mazepin devatenáctý. Dvacátou příčku obsadil pochopitelně Stroll. Nejrychlejší čas zajel Bottas před Leclercem a Verstappenem.
V závěru první části kvalifikace došlo k roztržce mezi piloty Haasu. Mazepin si stěžoval, že před ním jedoucí Schumacher je příliš pomalý a dotázal se svého inženýra, jestli ho může předjet. Ten mu ale přikázal zůstat za německým pilotem, což se Mazepinovi nelíbilo. Po skončení první části bylo oznámeno, že po kvalifikaci budou vyšetřováni Russell s Latifim kvůli podezření z přejetí bílé čáry při výjezdu z boxů.
Pro první pokusy ve druhé části nazula většina jezdců střední směs pneumatik. Pouze Ocon a Cunoda, na které čekal odsun na chvost startovního pole, vyjeli na měkkých gumách. Po prvních pokusech se zařadil na první příčku Verstappen. Druhý Hamilton ztrácel pouze šestnáct tisícin sekundy. Na třetí místo se podařilo díky měkké směsi pneumatik vyšvihnout Cunodovi. Na nepostupových pozicích figurovali jedenáctý Räikkönen, dvanáctý Giovinazzi, třináctý Ocon, čtrnáctý Russell a patnáctý Vettel.
Pro druhé pokusy nazuli nejměkčí směs kromě Cunody také Russell a Verstappen. Ocon se přidal k většině a přezul na střední sadu. Vettelovi se ani při druhém pokusu nepodařilo dostat do první desítky. Němec povyskočil pouze na jedenácté místo. Ani Giovinazzimu druhý pokus nevyšel. Ital šel do hodin při nájezdu na stadion a vylétl ven z dráhy. Dokázal se ale znovu rozjet. Ani Räikkönen, Ocon a Russell se nezachránili. Zatímco Vettel skončil jedenáctý, Räikkönen dvanáctý, Russell třináctý, Giovinazzi čtrnáctý a Ocon patnáctý.
Vítězem druhé části se nakonec stal Hamilton před Verstappenem a Cunodou. Dále postoupili i Bottas, Gasly, Leclerc, Pérez, Ricciardo, Sainz a Norris. Kromě Cunody zajeli všichni svá nejrychlejší kola na střední směsi a budou tak na ní muset i startovat do závodu. Cunoda bude muset začínat na měkké sadě. Tato povinnost se týká všech z první desítky včetně Cunody a Norrise, kteří budou kvůli penalizacím začínat z chvostu.
Pro první pokusy ve třetí části nazuli všichni měkkou směs pneumatik. I navzdory předkvalifikačním prognózám dopadlo "úvodní kolo" nejlépe pro Mercedes. První místo patřilo Bottasovi a druhé se ztrátou 145 tisícin Hamiltonovi. Verstappen byl se ztrátou 350 tisícin třetí a Pérez čtvrtý. Mexičan ztrácel na Bottase 467 tisícin. Pátý byl Gasly, šestý Leclerc, sedmý Ricciardo, osmý Sainz, devátý Cunoda a desátý Norris. Poslední jmenovaný při svém pokusu vyjel z trati v první zatáčce a na Bottase ztrácel před dvacet sekund.
Red Bull sice vstupoval do kvalifikace jako favorit, nakonec ale nebude v první řadě stát ani jeden z jeho vozů. Foto: Red Bull
Při druhých pokusech se jezdcům Red Bullu nepodařilo Mercedesu oplatit porážku z prvních pokusů. Pérez udělal při svém pokusu chybu a vycestoval ven z trati, kde se jen tak tak vyhnul Cunodovi, který byl tou dobou také mimo trať. Verstappen se nezlepšil. Ani Bottas s Hamiltonem sice nezrychlili, udrželi se ale na prvních dvou příčkách. Verstappen zůstal třetí a Pérez čtvrtý. Pátý skončil Gasly, šestý Sainz, sedmý Ricciardo, osmý Leclerc, devátý Cunoda a desátý Norris.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:16,727 | 1:16,864 | 1:15,875 | 23 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:17,207 | 1:16,474 | 1:16,020 | 22 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:16,788 | 1:16,483 | 1:16,225 | 18 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:17,003 | 1:17,055 | 1:16,342 | 18 |
5. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:16,908 | 1:16,955 | 1:16,456 | 22 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:17,517 | 1:17,248 | 1:16,761 | 23 |
7. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:17,719 | 1:17,092 | 1:16,763 | 17 |
8. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:16,748 | 1:17,034 | 1:16,837 | 22 |
9. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:17,330 | 1:16,701 | 1:17,158 | 19 |
10. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:17,569 | 1:17,473 | 1:36,830 | 19 |
11. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:17,502 | 1:17,746 | 16 | |
12. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:17,606 | 1:17,958 | 18 | |
13. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:17,958 | 1:18,172 | 13 | |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:17,897 | 1:18,290 | 15 | |
15. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:18,126 | 1:18,405 | 13 | |
16. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:18,452 | 7 | ||
17. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:18,756 | 8 | ||
18. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:18,858 | 9 | ||
19. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:19,303 | 9 | ||
20. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:20,873 | 3 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes