Do mexického víkendu vstoupil nejrychlejším časem Bottas, Leclerc a Pérez v problémech
Velká cena Mexico City - 1. trénink
Formule 1 pokračuje tento víkend ve svém letošním "severoamerickém turné". Dva týdny po Velké ceně USA se šampionát přesouvá do Mexika na Autodrom bratří Rodríguezů. První víkendovou jízdou byl úvodní volný trénink, který odstartoval v pátek od 11:30 místního času. Jezdce a týmy přivítalo slunečné počasí. Vzduch měl 17 stupňů a asfalt 37 stupňů. Podobně příznivé počasí se očekává i ve zbytku víkendu.
Ihned po začátku tréninku se trať začala plnit monoposty. V úvodních minutách se piloti museli vypořádat mim jiné i s velkým množstvím prachu. Po pěti minutách vedl Bottas (1:21,327) před Hamiltonem (1:21,549) a Norrisem (1:22,718). Všichni zaznamenali své nejlepší časy na nejměkčí směsi pneumatik. V garáži stále zůstávali Latifi, Vettel, Gasly, Stroll a Russell. Viděli jsme i potíže. Leclerc musel ve dvanácté zatáčce (tedy v nájezdu na stadion) korigovat svůj vůz a vydal se ven z dráhy.
Zanedlouho se Leclerc dostal do potíží znovu - a tentokrát už do větších. Monačan se totiž v předposlední zatáčce roztočil a narazil zadní částí svého vozu do bariéry. Vzápětí zamířil s poškozeným předním křídlem do boxů. Do stejného problému jako Leclerc se ale dostal i Pérez. Domácí jezdec se rovněž roztočil v předposlední zatáčce a jeho monopost si to namířil do bariéry. I u pilota Red Bullu došlo k poškození zadního křídla a zamířil k mechanikům. Po těchto dvou incidentech byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.
Virtuální zpomalovací vůz ale netrval dlouho. Čtyřicet pět minut před koncem už v Mexiku opět vlály zelené vlajky. Na prvním místě výsledkové listiny se nacházel Bottas před Pérezem a Hamiltonem. Brzy ale o sobě dal vědět Gasly a posunul se s časem 1:20,316 do čela. Na svém kontě už měli alespoň jeden čas všichni piloti. Hamilton nedobrzdil do první zatáčky a musel se projet přes trávu. Nedlouho poté musel ostře brzdit do první zatáčky i Hamiltonův parťák Bottas. Fin se ale na dráze udržel. Později ovšem vycestoval ven ve dvanácté zatáčce.
Po polovině tréninku vedl Hamilton. Druhá pozice patřila Verstappenovi. Vysoko figuroval Cunoda, kterému patřila třetí pozice. Bottasovi patřila čtvrtá pozice. Až na desátém místě se nacházel Pérez. Je ale třeba dodat, že piloti Red Bullu odjeli celou první polovinu tréninku na nejtvrdší směsi pneumatik. Kromě nich do té doby nenazuli nejměkčí směs ani Ricciardo, Vettel, Russell, Sainz, Leclerc, Räikkönen, Giovinazzi a Latifi. Pérez a Leclerc navíc stále zůstávali v garáži, kde se na jejich vozech pracovalo po incidentech z úvodu.
Necelých dvacet šest minut před koncem se na první místo posunul Sainz, který přezul na měkké pneumatiky. Čerstvou sadu této specifikace ale nazul i Bottas a vzápětí Španěla na první příčce vystřídal. Mezitím se objevila informace, že Cunoda a Stroll nasadili pro mexický víkend nové části pohonné jednotky a budou tak muset v neděli vyrážet z chvostu.
Ani Bottas ale nezůstal první dlouho. Pokořil ho totiž Verstappen a odsunul tak Fina na druhou pozici. Třetí příčka patřila Hamiltonovi. Po dvacet šest minut trvající opravě zadního křídla se vrátil zpátky na trať Pérez. U Ferrari se na Leclercově voze stále pracovalo. Nedlouho po Pérezovi ale vyjel i Monačan na dráhu.
U McLarenu si chtěli s oběma jezdci nacvičit jízdu ve větrném pytli. Norris ale odmítl. "Chci se soustředit na své vlastní kolo," řekl Brit do vysílačky. Viděli jsme další výlet mimo trať v první zatáčce. Tentokrát do ní nedobrzdil Räikkönen. Bottas se mezitím vrátil na první místo. Verstappena překonal o 123 tisícin sekundy.
Zatímco Bottas s Verstappenem postávali v boxech, Hamilton se třináct minut před koncem zlepšil. Zajel čas 1:18,417, což ho dostalo na druhé místo před Verstappena. Za svým týmovým kolegou Bottasem zaostával o 76 tisícin sekundy.
Čtyři minuty před koncem měl Leclerc opět namále. V poslední zatáčce totiž musel krotit svůj monopost. Tentokrát se vše ale obešlo bez kontaktu s bariérou. Na čelních příčkách už se ve zbytku tréninku pořadí nezměnilo. První tak zůstal Bottas před Hamiltonem a Verstappenem.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:18,341 | 28 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:18,417 | + 0.076 | 24 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:18,464 | + 0.123 | 28 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:18,610 | + 0.269 | 20 |
5. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:18,985 | + 0.644 | 23 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:19,463 | + 1.122 | 26 |
7. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:19,656 | + 1.315 | 26 |
8. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:19,667 | + 1.326 | 20 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:19,759 | + 1.418 | 20 |
10. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:19,858 | + 1.517 | 27 |
11. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:20,011 | + 1.670 | 30 |
12. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:20,026 | + 1.685 | 26 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:20,030 | + 1.689 | 27 |
14. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:20,273 | + 1.932 | 25 |
15. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:20,301 | + 1.960 | 26 |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:20,344 | + 2.003 | 27 |
17. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:20,517 | + 2.176 | 23 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:21,580 | + 3.239 | 23 |
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:22,144 | + 3.803 | 27 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:22,819 | + 4.478 | 24 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes