Verstappen získává druhé vítězství v řadě, před Hamiltonem vede už o 19 bodů
Velká cena Mexico City - závod
První místo si pro start Velké ceny Mexico City vyjel v sobotní kvalifikaci Bottas. Jeho soupeři se na roštu seřadili v pořadí Hamilton, Verstappen, Pérez, Gasly, Sainz, Ricciardo, Leclerc, Vettel, Räikkönen, Giovinazzi, Alonso, Latifi, Schumacher, Mazepin, Russell, Cunoda, Norris, Ocon a Stroll.
Cunoda sice skončil v kvalifikaci devátý, Norris desátý, Russell třináctý a Ocon patnáctý, byli ale odsunuti kvůli penalizacím. Russell dostal pět míst za výměnu převodovky. Ocon, Cunoda a Norris nasadili nové části pohonné jednotky, což znamenalo pád na chvost. Trest v podobě odsunu na konec roštu dostal za nasazení nových částí pohonné jednotky i Stroll. Kanaďan ale stejně skončil v kvalifikaci poslední, neboť v první části boural. Po nehodě došlo na jeho voze ještě k výměně převodovky.
Téměř celé startovní pole nazulo pro start závodu střední směs pneumatik. Výjimkami byli pouze Cunoda a Ocon, kteří se rozhodli začít na měkké specifikaci. Cunoda ani neměl jinou možnost, neboť na této směsi zajel svůj nejrychlejší čas ve druhé části a postoupil na ní do závěrečné třetí části. Očekávalo se, že piloti budou během závodu stavět jen jednou. Jako nejrychlejší strategii označilo Pirelli tu se startem na střední směsi a s přezutím na nejtvrdší specifikaci mezi 22. a 32. kolem.
Již při nájezdovém kole na rošt se objevily potíže u Hamiltona. Brit hlásil do vysílačky ztrátu výkonu. Brzy se ale vše vrátilo do pořádku. Ředitelství závodu vydalo půlhodinu před startem informaci, že v prvním kole dostanou jezdci výjimku a pokud v úvodní zatáčce vycestují ven z trati, nebudou muset pokračovat po trávě až do třetí zatáčky. Měli ovšem povinnost vrátit se zpět bezpečným způsobem a rovněž nesměli získat svým výjezdem výhodu. Trať měla těsně před startem 46,3 stupňů, asfalt 20,2 stupňů.
Bottas se sice po startu zprvu držel na prvním místě, v závěru rovinky se ale na jeho úroveň dostali Hamilton s Verstappenem. Verstappen sice byl na vnější straně, vyplatilo se mu ale jít později na brzdy a dostal se do čela. Hamilton se posunul na druhé místo. Bottas se propadl na třetí místo a na výjezdu z první zatáčky navíc obdržel ránu od Ricciarda, po které se roztočil. Ke kolizi došlo v postartovní tlačenici také k incidentu, do kterého byli zapleteni Ocon, Schumacher a Cunoda. Na trať vyjel zpomalovací vůz.
Bottas s Ricciardem zajeli na konci prvního kola do boxů. Oba nazuli tvrdou směs. Ricciardo se v boxech zdržel kvůli problémům s nasazením pneumatiky. Vzhledem k pobytu zpomalovacího vozu na trati ho to ale nemuselo příliš mrzet. Cunoda a Schumacher už v závodě nepokračovali. Ocon přežil postartovní incident s nimi bez potíží.
Mexické vystoupení Micka Schumachera trvalo jen krátce. Foto: Haas
Na prvním místě jezdil Verstappen. Následovali Hamilton a Pérez. Čtvrtý byl Gasly, pátý Leclerc, na šesté místo povyskočil Giovinazzi, sedmá příčka patřila Sainzovi, osmá Vettelovi, devátá Russellovi a desátá Räikkönenovi. Ricciardo byl sedmnáctý a Bottas na posledním osmnáctém místě.
K restartu závodu došlo v pátém kole. Verstappen udržel první místo před Hamiltonem a Pérezem. V první desítce došlo k jedné změně. Sainz krátce po restartu překonal Giovinazziho a posunul se na šesté místo. Problémy měl Stroll, který nedobrzdil do čtvrté zatáčky a měl co dělat, aby nesestřelil před sebou jedoucího Norrise. Později kamera zachytila Strolla v ostrém souboji s druhým pilotem McLarenu Ricciardem, po kterém oba vycestovali z dráhy.
Verstappenovi se dařilo na čele ujíždět. V devátém kole už jeho náskok na Hamiltona překročil tři sekundy. "Je rychlý," komentoval situaci pilot Mercedesu. Pérez byl o zhruba dvě a půl sekundy za Hamiltonem. Räikkönen se posunul na devátou příčku před Russella. Pilot Williamsu navíc brzy musel bránit i desátou pozici. Brousil si na ní zuby další bývalý mistr světa - Alonso. A v úvodu desátého kola se Španělovi skutečně podařilo na poslední bodovanou příčku dostat.
Nezvykle brzy jsme byli svědky prvních plánovaných zastávek. Nejprve zamířil k mechanikům Latifi, poté Stroll a pak Mazepin. Zdálo se, že tito piloti mají v plánu absolvovat závod na dvouzastávkové strategii. Všichni nazuli tvrdou směs. K této trojici se zanedlouho přidal i Ocon, který také přešel na tvrdou směs.
Problémy s pneumatikami měl i Hamilton. "Opravdu hodně se opotřebovávají," stěžoval si. Jeho ztráta na Verstappena narostla na více než šest sekund. V boxech se mezitím objevili i Russell a Giovinazzi. Ricciardo s Bottasem stále jezdili blízko za sebou. Oba se díky zastávkám soupeřů posunuli nahoru. Ricciardo byl jedenáctý a Bottas dvanáctý.
Pérez dostal informaci, že Red Bull u něj uvažuje o přechodu na "plán B". Nebylo přesně jasné, co jím je myšleno. Mexičanova ztráta na Hamiltona se stále pohybovala okolo dvou sekund. Verstappen už vedl před pilotem Mercedesu s náskokem sedmi vteřin.
Verstappenův náskok narůstal i v dalších kolech a ve 27. kole už vedl Nizozemec před Hamiltonem o osm a půl sekundy. Pérez stáhl svou ztrátu na pilota Mercedesu pod dvě sekundy a byl povzbuzován z boxové zídky svým inženýrem. "Checo, pojď to stáhnout," slyšel ve vysílačce. Bottas byl stále dvanáctý a pořád nemohl najít recept na Ricciarda.
Hamiltonova ztráta na Verstappena narůstala a na konci 29. kola zamířil k mechanikům. Nazul tvrdou směs a na dráhu se vrátil jako pátý - těsně za Leclerca. To Britovi vzhledem k faktu, že bojoval na dálku s Pérezem, moc nepomáhalo. Leclerc byl ale vzápětí povolán do boxů a na konci kola k mechanikům skutečně zajel. Hamilton tak měl před sebou opět volno.
Na konci 31. kola navštívil mechaniky i Gasly a Hamilton se tak mohl posunout na třetí místo. Rozdíl mezi ním a Pérezem byl v tu chvíli menší než osmnáct sekund. Hamiltonovi se dařilo Mexičana stahovat. Navíc zajel nejrychlejší kolo závodu.
Ve 33. kole zastavil také Verstappen. Jeho návštěva u mechaniků se obešla bez problémů. Nizozemec se vrátil zpět na druhé příčce a pustil do čela svého kolegu Péreze, který tak mohl poznat pocit, jaké to je vést domácí velkou cenu. Rozestup mezi Verstappenem a Hamiltonem se po zastávkách pohyboval okolo sedmi sekund.
Verstappen sice podle očekávání stahoval náskok Péreze, Mexičan ale hlásil do vysílačky, že gumy jsou na tom dobře a nezdálo se, že by se mu chtělo stavět. Kromě stahování Péreze se Verstappenovi také dařilo ujíždět Hamiltonovi. Na něj už měl náskok devíti sekund. Bottas v úvodu 39. kola opět zkusil zaútočit na Ricciarda na konci cílové rovinky. Ani tentokrát ale neuspěl. Na konci kola mu však Australan zmizel z cesty, neboť zajel do boxů.
Na konci 40. kola zajel do boxů i Pérez. Na trať se podle očekávání vrátil jako třetí. Na Hamiltona ztrácel po výjezdu téměř deset sekund. Krátce po Pérezovi zajel do boxů i Bottas. Zde se ale zprvu nedařilo sundat z Finova vozu jednu z pneumatik. Bottas tak ztratil čas a jeho trápení pokračovalo.
Pérez těžil z výhody čerstvých pneumatik. Zajel nejrychlejší kolo závodu a z Hamiltonova náskoku ukrojil sekundu. Verstappen už vedl před Hamiltonem o více než deset sekund. Hamilton se ale odmítal vzdát. "Řekněte mi, kde jsou rychlejší," požádal svůj tým. Verstappenovi zase dělal starosti stav jeho levé přední pneumatiky. "Mohli byste se na ni podívat a porovnat to s ostatními jezdci?", poprosil svého inženýra.
Ve 47. kole kole už měli všichni piloti na kontě alespoň jednu zastávku v boxech. Vedl Verstappen před Hamiltonem (+11,825), Pérezem (+18,736), Gaslym (+42,382), Leclercem (+47,906), Sainzem (+54,082), Vettelem (+65,437), Räikkönenem (+69,860), Alonsem (+79,074) a bodovanou desítku uzavíral Norris, který už byl za Verstappenem o jedno kolo pozadu. Jedenáctý byl Giovinazzi, dvanáctý Ricciardo, třináctý Bottas, čtrnáctý Ocon, patnáctý Russell, šestnáctý Stroll, sedmnáctý Latifi a osmnáctý Mazepin.
Verstappenova dominance ale pokračovala a v 50. kole už měl na Hamiltona k dobru 12,5 sekundy. Pérez stáhl Hamiltona pod šest sekund. Mexičan byl nejrychlejším vozem na dráze a stále měl ve svém držení nejrychlejší kolo závodu. Latifi zajel podruhé do boxů a nazul střední směs pneumatik. Kromě něj na ní tou dobou jezdili i Bottas, Ricciardo a Stroll. I tato trojice už měla na kontě dvě zastávky.
Verstappen zajel v 52. kole nejrychlejší kolo a jeho náskok před Hamiltonem narostl na třináct sekund. Rozestup mezi Hamiltonem a Pérezem stále zůstával na pěti sekundách. Schylovalo se k dalšímu souboji mezi Ricciardem a Bottasem. Australan byl dvanáctý, Fin třináctý. Kousek před nimi kroužil Giovinazzi.
V 55. kole došlo k týmové režii u Ferrari. Pátý Leclerc byl požádán, aby přepustil pozici Sainzovi a umožnil mu tak pokusit se o dohnání Gaslyho. Rozestup mezi piloty Ferrari činil zhruba 1,5 sekundy. Gasly měl před pátým Leclercem náskok necelých deset sekund. Zanedlouho Leclerc uposlechl a Sainze, který jel na novějších pneumatikách, skutečně pustil.
V 60. kole vedl Verstappen už o téměř sedmnáct sekund před Hamiltonem. Britovi už ale dýchal na záda Pérez, který ztrácel jen sekundu. Hamilton si navíc stěžoval, že se mu přehřívají pneumatiky. Brzy už byl Pérez za Hamiltonem o méně než sekundu a mohl na cílové rovince využívat systému DRS. Zatím se mu ale nedařilo Hamiltona předjet. Oba navíc museli předjíždět vozy jedoucí o kolo zpět a Britův náskok opět narostl na více než sekundu.
Bottas zamířil pět kol před koncem do boxů a nazul nejměkčí směs pneumatik. Bylo jasné, že Mercedes chce, aby se Fin pokusil o nejrychlejší kolo a sebral tak bonusový bod Verstappenovi. I kdyby ale Verstappenovi Bottas nejrychlejší kolo skutečně sebral, neměl by na extra bod nárok. Kroužil totiž po trati až jako čtrnáctý, tedy mimo nejlepší desítku.
Sainz po prohození pozic ujel Leclercovi o sedm sekund. Stejně velká byla i Španělova ztráta na čtvrtého Gaslyho. Bottas na červené směsi pneumatik předjel Verstappena a vrátil se do stejného kola. Nejrychlejší kolo se ale Finovi zajet nedařilo a zastavil tak ještě jednou pro další sadu nejměkčích gum. Mercedes nechal Bottase čekat v boxech o trochu déle, aby se ujistil, že po návratu na dráhu bude mít kolem sebe volno.
Charles Leclerc sice pustil Carlose Sainze před sebe, Španěl ale čtvrtého Pierra Gaslyho dohnat nedokázal a v závěru tak svému parťákovi pozici vrátil. Foto: Ferrari
To už byl ale Verstappen na cestě za vítězstvím. Pro Nizozemce se jedná o třetí triumf v Mexico City a o deváté prvenství v letošní sezoně. Na Hamiltona sice opět v závěru dotíral Pérez, druhé místo ale udržel. Jeho ztráta na Verstappena v šampionátu ovšem narostla na 19 bodů. Bottas v závěru přeci jen sebral Verstappenovi nejrychlejší kolo a Nizozemec tak bonusový bod nezískal. V závěru došlo v nejlepší desítce ještě k jedné změně. Sainz nedokázal dohnat Gaslyho a vrátil tak Leclercovi páté místo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:38:39,086 | 71 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +16,555 | 71 | 18 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | +17,752 | 71 | 15 |
4. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | +63,845 | 71 | 12 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +81,037 | 71 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1 kolo | 70 | 8 |
7. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1 kolo | 70 | 6 |
8. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 70 | 4 |
9. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1 kolo | 70 | 2 |
10. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1 kolo | 70 | 1 |
11. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 70 | 0 |
12. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1 kolo | 70 | 0 |
13. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1 kolo | 70 | 0 |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 2 kola | 69 | 0 |
15. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 2 kola | 69 | 0 |
16. | George Russell | Williams | Mercedes | 2 kola | 69 | 0 |
17. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 2 kola | 69 | 0 |
18. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 3 kola | 68 | 0 |
DNF | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | - | 0 | 0 |
DNF | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí: 1. Verstappen 312.5, 2. Hamilton 293.5, 3. Bottas 185, 4. Pérez 165, 5. Norris 150, 6. Leclerc 138, 7. Sainz 130.5, 8. Ricciardo 105, 9. Gasly 86, 10. Alonso 60, 11. Ocon 46, 12. Vettel 42, 13. Stroll 26, 14. Cunoda 20, 15. Russell 16, 16. Räikkönen 10, 17. Latifi 7, 18. Giovinazzi 1, 19. Schumacher 0, 20. Kubica 0, 21. Mazepin 0.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. Mercedes 478.5, 2. Red Bull 477.5, 3. Ferrari 268.5, 4. McLaren 255, 5. Alpine 106, 6. AlphaTauri 106, 7. Aston Martin 68, 8. Williams 23, 9. Alfa Romeo 11, 10. Haas 0. Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull