Verstappenovi pomohl větrný pytel i Magnussen
VC Mexico City – závod
Verstappenova porážka se přece jen nekonala. Nizozemec se hned v úvodu dostal ze třetí pozice na první a později mu nahrála do karet také nehoda Magnussena. Jako druhý dojel do cíle Hamilton a třetí skončil Leclerc. Ricciardo si díky sedmému místu připsal první body od návratu. Pro domácího hrdinu Péreze skončil závod už po kolizi v první zatáčce.
Velká cena Mexico City měla překvapivou první řadu. V sobotu totiž vybojoval pole position Leclerc před svým týmovým kolegou Sainzem. Za piloty stáje Ferrari stál Verstappen, zatímco čtvrtou příčkou překvapil Ricciardo. Následovali Pérez, Hamilton, Piastri, Russell, Bottas, Čou, Gasly, Hülkenberg, Alonso, Albon, Ocon, Magnussen, Norris, Cunoda a Sargeant. Stroll startoval z boxů.
Cunoda se původně kvalifikoval jako patnáctý, dozadu byl ovšem odsunut poté, co nasadil pátou převodovku a nové komponenty pohonné jednotky. Sargeant obdržel penalizaci deseti míst za předjíždění pod žlutými vlajkami, jelikož ale skončil poslední, tak tento trest nepocítil, naopak se posunul o jedno místo. Vytěžil z trestu pro osmnáctého Strolla, který byl nucen startovat z boxů poté co došlo na jeho voze k úpravám. Tím porušil režim parc fermé.
Pirelli před začátkem závodu počítalo s jednozastávkovými i dvouzastávkovými strategiemi. Preferovanou možností ale byla jízda na jednu zastávku.
Velká většina startovního pole zvolila pro úvodní úsek střední směs pneumatik. Zatímco Albon s Oconem ale sáhli po tvrdé sadě, Norris to zkusil s měkkou směsí.
Už před startem se dalo očekávat, že pro Leclerca budou úvodní metry těžké. Monačan sice startoval z pole position, hlavní rovinka je ale v Mexiku hodně dlouhá. Soupeři tak měli velkou šanci vytěžit výhodu z větrného pytle.
A to se potvrdilo. Dopředu se totiž hnali oba jezdci Red Bullu. Zatímco na vnitřek se dostal Verstappen, na vnějku byl Pérez. Nizozemec se dostal do čela. Pérezovo snažení ale dopadlo hůře. V nájezdu do první zatáčky kolidoval s Leclercem. Monopost domácího hrdiny se na okamžik vznesl do vzduchu a zamířil ven z trati. Zvládl se sice zapojit zpět do závodu, na konci úvodního okruhu ale zamířil do boxů, kde jeho účinkování skončilo.
Ačkoli se po kvalifikaci zdálo, že by to tentokrát mohl mít Verstappen těžší, ve třetím kole už vedl s náskokem sekundy a půl před Leclercem. Pilot Ferrari jel navíc s poškozeným předním křídlem. Třetí byl Sainz.
Leclerc měl sice poškozené přední křídlo, jeho inženýr ho ale ujistil, že nejde o žádné vážné poškození a nebude proto povolán do boxů. Ricciardo nadále držel slušné čtvrté místo. Pátý byl Hamilton, šestý Piastri, sedmý Russell, osmý Hülkenberg, devátý Gasly a desátý Čou.
Ačkoli Pérezovy naděje na dobrý výsledek vyhasly a domácí jezdec se nacházel v garáži, stále seděl v kokpitu. To naznačovalo, že se chce vrátit do závodu a odjet před domácími fanoušky alespoň nějaká kola.
V pátém kole byl vyhlášen režim virtuálního zpomalovacího vozu. Mohly za to úlomky, které se po úvodním incidentu nacházely v první zatáčce. Brzy ale opět vlály zelené vlajky.
Ricciardo sice nadále držel čtvrtou pozici, jeho situace se ale tak trochu podle očekávání začala komplikovat. Hamilton totiž zajel nejrychlejší kolo závodu a už byl na Australanovi nalepen. První náznak útoku přišel od sedminásobného šampiona ve čtvrté zatáčce. Ke změně pořadí ale nedošlo. Další Hamiltonův pokus se odehrál v první zatáčce osmého kola. I tentokrát se ale Ricciardo udržel vpředu, a to i přesto, že Hamilton měl výhodu systému DRS.
Ricciardovi se dařilo vzdorovat dlouho, v první zatáčce jedenáctého kola už ale Hamiltonovi definitivně podlehl. Těsná bitva probíhala i na šesté pozici. Na Piastriho dotíral Russell.
Velké trápení zažívali u Aston Martinu. Zatímco Strollovi patřilo 16. místo, Alonso postupně ztrácel jednu pozici za druhou a ve 12. kole byl až sedmnáctý.
Verstappen vedl v 18. kole před Leclercem už o čtyři sekundy. Sainz si nemohl být jistý třetím místem. Hamilton totiž ztrácel jen něco málo přes sekundu. Albon zdolal Čoua a posunul se na poslední bodovanou desátou pozici. Red Bull oznámil, že Pérez už se do akce nevrátí kvůli rozsáhlým poškozením podlahy a bočnice.
Viděli jsme první zastávky v boxech. Pro novou tvrdou sadu si dojeli Cunoda a Norris. Nedlouho po nich zamířil do boxů i Verstappen. Leclerc tak na okamžik převzal vedení. Sportovní komisaři oznámili, že Monačan bude po skončení závodu vyšetřován za to, že jel s vozem v nebezpečném stavu.
V souboji mezi Sainzem a Hamiltonem přituhovalo. Brit se blížil zejména na konci cílové rovinky, na předjetí to ale zatím bylo málo.
Zatímco Verstappen se po zastávce v boxech prodíral polem a po předjetí Russella s Piastrim se dostal na páté místo, piloti Ferrari stále pokračovali. Zdálo se, že u stáje z Maranella volí jinou taktiku než Red Bull. Sainz dostal od inženýra informaci, že tým stále považuje za nejlepší jednozastávkovou strategii.
Na konci 24. kola zajel do boxů Hamilton. Verstappen současně předjel Piastriho a posunul se na třetí místo. Bylo jen otázkou času, kdy se dotáhne na dvojici jezdců Ferrari.
V nájezdu do 29. kola stále vedl Leclerc. Sainz už ale jezdil po dráze jako třetí. Na cílové rovince se přes něj totiž přehnal Verstappen. Na lídra závodu Nizozemci chybělo osm sekund.
Na konci 30. kola zamířil Sainz k mechanikům. Delší zastávka stála Španěla třetí pozici. Propadl se totiž za Hamiltona, který měl k dobru šest sekund. Pilot Ferrari se ale nacházel na novější sadě pneumatik a mohl tak v dalších kolech těžit z její výhody.
Kolo po Sainzovi byl do boxů povolán i Leclerc. Před Verstappenem se pochopitelně neudržel, na druhé místo to ale stačilo. Hamilton ovšem nebyl daleko.
Ve 33. kole dostal závod nový náboj. Magnussen totiž tvrdě havaroval a do akce byl povolán zpomalovací vůz. Red Bull proto ihned povolal do boxů Verstappena. Díky dobrému načasování zastávky se trojnásobný šampion udržel na prvním místě.
Bylo jasné, že po Magnussenově havárii bude potřeba opravit i bariéry. Ředitelství závodu se proto ve 34. kole rozhodlo vyvěsit červené vlajky. Tohoto přerušení mohli piloti využít i k výměně pneumatik. Dalo se tak očekávat, že zbývající kola po restartu už proběhnou bez zastávek.
Během přerušení vedl Verstappen před Leclercem, Hamiltonem a Sainzem. Pátý byl Ricciardo, šestý Piastri, sedmý Russell a osmý už Cunoda. Bodovanou desítku uzavírali Hülkenberg s Norrisem. Následovali Gasly, Albon, Čou, Ocon, Sargeant, Bottas, Stroll a Alonso.
Ačkoli většina pilotů měla na svých vozech před přerušením tvrdou sadu, červené vlajky situací zamíchaly. Najednou byla ve hře možnost, že by se někdo pro zbývající kola mohl pokusit zariskovat a nazout například střední směs.
Jelikož bylo rozhodnuto, že start proběhne z pevných pozic, měl Verstappen vážný důvod k obavám. Bylo totiž jasné, že jeho soupeři budou mít výhodu větrného pytle. O tom se Nizozemec ostatně přesvědčil sám v úvodu, kdy se prodral ze třetího místa až do čela.
Většina pilotů se sice rozhodla i pro zbývající část závodu zůstat na tvrdé sadě, někteří ale zariskovali. Střední sadu obuli Hamilton, Piastri, Russell, Hülkenberg, Norris, Albon, Ocon a Sargeant.
Verstappenovi se podařilo dobře odstartovat. Leclerc zůstal druhý. Na konci rovinky se sice Monačan pokusil naznačit útok na pilota Red Bullu, ten si ale vedení udržel. Třetí místo patřilo Hamiltonovi a čtvrté Sainzovi.
Hamilton měl na svém voze střední směs a dalo se tak očekávat, že minimálně v několika prvních kolech by mohl být hrozbou nejen pro Leclerca, ale také pro Verstappena. A na pilota Ferrari se Brit skutečně dotahoval. K útoku se ale zatím neodhodlal.
Ve 38. kole bylo povoleno využívání systému DRS. Leclerc, kterému stále dýchal na záda Hamilton, se tak mohl obávat o druhou pozici ještě více než předtím. V nájezdu do 39. kola se Hamilton o útok opravdu pokusil, Leclerc ale zaujal defenzivní stopu a díky tomu zůstal druhý. Bránit se musel i Sainz před Russellem. Brit si stěžoval, že pilot Ferrari na cílové rovince kličkuje.
V nájezdu do 40. kola už Leclerc Hamiltonův nápor neustál. Sedminásobný mistr světa se odvážně přesunul na vnitřek a Leclerc už ho nestačil pokrýt. Za Verstappenem Brit zaostával o necelé tři vteřiny.
Russell nadále vyvíjel tlak na Sainze. Úspěch se ale zatím nedostavoval. Na čele se nezdálo, že by Hamilton byl schopen stíhat Verstappena. Náskok pilota Red Bullu narostl na čtyři vteřiny.
I v dalších kolech byl Russell na konci cílové rovinky velmi blízko Sainzovi, na předjetí to ale stále nestačilo. Britovi se nadále nelíbilo Sainzovo počínání. Tentokrát si stěžoval, že pilot Ferrari mění směr v brzdné zóně. Ostře se bojovalo i v boji o sedmé místo. Zde se Piastri bránil Cunodovi. Mezi dvojicí došlo dokonce i ke kontaktu.
Alonso hodil ručník do ringu. Pilot Aston Martinu, který se trápil na 17. místě, se rozhodl zajet do boxů a tam ze závodu odstoupil. Verstappen vedl před Hamiltonem už o 7,5 sekundy.
V úvodu 49. kola došlo ke kolizi. Cunoda to zkusil na konci cílové rovinky na Piastriho, jezdci ale měli kontakt, po kterém šel Cunoda do hodin. Japonec neskrýval ve vysílačce svůj vztek. V závodě sice pokračoval, spadl ale až na 16. místo.
Sainz si pomalu, ale jistě mohl oddechnout. Rozestup mezi ním a Russellem se totiž zvyšoval. Zdálo se, že jezdci Mercedesu už příliš nefunguje střední sada pneumatik. Opotřebení střední směsi potvrzoval i Hamilton, kterého začínal stahovat Leclerc.
K sedmému Piastrimu se přibližoval týmový kolega Norris. Brit byl rychlejší a McLaren se proto rozhodl zasáhnout. Piastri dostal pokyn, aby pustil svého parťáka dopředu, což také brzy učinil. Šestý Ricciardo měl před Norrisem náskok téměř tří sekund. Na desátého Hülkenberga tlačili Ocon a Gasly.
Rozhodnutí McLarenu prohodit pozice se ukazovalo jako správné. Norris stahoval Ricciarda velmi rychle a jedenáct kol před cílem sebral Australanovi šesté místo. Před pilota stáje AlphaTauri se definitivně protáhl v páté zatáčce. Hülkenberg dál čelil tlaku dvojice stáje Alpine.
Hamilton sice jel na rozdíl od Leclerca na střední sadě, na jeho rychlosti to ale vůbec nebylo znát. Svůj náskok před pilotem Ferrari zvedl nad šest sekund a se ziskem druhého místa to u něj vypadalo velmi slibně.
Oconovi se nakonec podařilo proniknout do první desítky. Pilot stáje Alpine se zvládl vypořádat s Hülkenbergem čtyři kola před koncem. Při chuti byl i Norris, který vyvíjel tlak na Russella. Páté místo bylo reálné. Netrvalo dlouho a pilot McLarenu svého krajana opravdu předjel.
Bottas a Stroll kolidovali v technické pasáži na stadionu Foro Sol. Pilot stáje Aston Martin šel po kontaktu do hodin. Tím pro Kanaďana závod skončil.
Verstappena už nikdo neohrozil a dojel si pro další vítězství. Hamilton dojel druhý a výrazně tak ukrojil ze své ztráty na celkově druhého Péreze. Třetí místo obsadil Leclerc. Ricciardo skončil sedmý a získal své první body od návratu do F1.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | - | 71 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +13,875 | 71 | 18+1 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +23,124 | 71 | 15 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +27,154 | 71 | 12 |
5. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +33,266 | 71 | 10 |
6. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +41,020 | 71 | 8 |
7. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | Red Bull | +41,570 | 71 | 6 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +43,104 | 71 | 4 |
9. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +48,573 | 71 | 2 |
10. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +1:02,879 | 71 | 1 |
11. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +1:06,208 | 71 | 0 |
12. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | +1:18,982 | 71 | 0 |
13. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | +1:20,309 | 71 | 0 |
14. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | +1:20,597 | 71 | 0 |
15. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +1:21,676 | 71 | 0 |
16. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | +1 kolo | 70 | 0 |
17. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes |
+5 kol |
66 | 0 |
DNF | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | - | 47 | 0 |
DNF | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | - | 31 | 0 |
DNF | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | - | 1 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 491, 2. Pérez 240, 3. Hamilton 220, 4. Sainz 183, 5. Alonso 183, 6. Norris 169, 7. Leclerc 166, 8. Russell 151, 9. Piastri 87, 10. Gasly 56, 11. Stroll 53, 12. Ocon 45, 13. Albon 27, 14. Bottas 10, 15. Hülkenberg 9, 16. Cunoda 8, 17. Ricciardo 6, 18. Čou 6, 19. Magnussen 3, 20. Lawson 2, 21. Sargeant 1.
Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 731, 2. Mercedes 371, 3. Ferrari 349, 4. McLaren 256, 5. Aston Martin 236, 6. Alpine 101, 7. Williams 28, 8. AlphaTauri 16, 9. Alfa Romeo 16, 10. Haas 12.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull