Honda bude vyvíjet do poslední chvíle

Dohání opožděný start.
Honda se s veřejností podělila o svůj úmysl homologovat první pohonnou jednotku nové generace až v únoru 2026. V měsíci, kdy už začne předsezonní testování. Cílem je využít každý den zbývajícího času, což je vlastně pochopitelné, jelikož svou tovární podporu z F1 oficiálně stáhla na konci roku 2021, menší továrnu v Milton Keynes i se zaměstnanci přenechala Red Bullu a odborníky v Japonsku přeřadila na jiné projekty. Teprve později si uvědomila, že udělala chybu a před zahájením vývoje vstříc roku 2026 musela znovu dávat dohromady vývojový tým. A ještě měla štěstí, že si Red Bull u sebe rychle postavil novou velkou továrnu a její staré specializované pracoviště jí vrátil.
„Plánem je požádat o homologaci v únoru příštího roku, protože jsme měli trochu opožděný start a teď chceme tlačit až do posledního dne,“ řekl Tecuši Kakuda, šéf Hondy ve F1. "Byly stanoveny klíčové termíny, do kterých obě strany (Honda a tým Aston Martin) musí stihnout homologaci velkých komponent. Koordinujeme se a diskutujeme o tom, kdy chceme učinit finální rozhodnutí."
Aby pohonná jednotka dobře zapadla do šasi, vývoj první verze obou bude nejspíše ukončen o hodně dříve než v únoru, aby byly jasně stanoveny rozměry. Avšak vývoj například vnitřních částí motoru může pokračovat déle. A jelikož to bude začátek nové generace, musíme počítat s překotným vývojem v průběhu sezony.
Honda vítězí s Red Bullem, ale o její novou pohonnou jednotku stejně není velký zájem. Foto: Honda
Prezident Honda Motorsport Corporation, Kodži Watanabe, prozradil, že Honda se nijak nebrání možnosti dodávat v budoucnu svoji pohonnou jednotku i dalšímu týmu. V současnosti vyrábí pohonné jednotky (s již zmraženým vývojem) týmům Red Bull a Racing Bulls, avšak od příštího roku bude mít pouze tovární Aston Martin. Ve F1 bude od příštího roku pět továrních týmů, týmy Racing Bulls a Haas jsou technicky navázány na Red Bull a Ferrari a ze zbývajících tří současných stájí si všechny tři, McLaren, Williams i Alpine, vybraly za svého dodavatele Mercedes. A Andretti si vybral Ferrari. O Hondu nejspíše nebyl zájem právě kvůli opožděnému začátku vývoje a pořád živým vzpomínkám na její trápení v letech 2015 a 2016 a pouze pomalé zlepšování. Ještě větší otazník ale visí nad prvním vlastním motorem Red Bullu.
„Podle mě na konci roku změní tým,“ řekl Zak Brown o Maxi Verstappenovi. "Pravděpodobně půjde do Mercedesu. Vedly se i rozhovory s Aston Martinem, když se k němu připojil Adrian Newey. Avšak i když je Adrian největší génius, musí mít kolem sebe celý tým správných lidí a vybudovanou kulturu. To zabere čas. Mercedes má stabilitu a HPP (Mercedes High Performance Powertrains) je nejlépe připravené na novou sadu pravidel, přičemž Georgi (Russellovi) končí smlouva a Kimi (Antonelli) dostal jistotu pouze na rok.
Zbývá uhodnout, zda to Brown myslel upřímně, nebo se jen pokouší co nejvíce rozhoupat loď jednoho z nejvážnějších soupeřů. Bez vítězství, bez Neweyho a s velkou neznámou na straně motoru by ale Verstappenův přestup teď dával větší smysl než loni. Kromě toho se mu má někdy letos narodit první potomek, takže jeho život je beztak ve fázi velkých změn. Zatím se však odhodlal pouze k takové změně, že prodává svůj starší soukromý tryskáč, jelikož kromě nové jachty koupil i Falcon 8X.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Honda