Čou nenacházel slova
Bod z první velké ceny nemá každý.
Při tom všem, co se stalo a o čem se mluvilo po první velké ceně letošní sezony, se nedostalo přiměřeného prostoru čínskému nováčkovi ve voze týmu Alfa Romeo. Kuan-jü Čou získal bod ve svém prvním závodě ve F1, tím se opravdu nemůže pochlubit každý. Samozřejmě mu pomohlo odstoupení obou jezdců Red Bullu v závěru závodu, ale na to se historie ptát nebude.
„Je to úžasné. Nemám slov,“ přiznal po závodě 22letý závodník. „Bylo to velmi náročné. Nemyslím fyzicky, ale mentálně. Získat bod v mém úplně prvním závodě ve F1, o tom jsem mohl před rokem pouze snít. I před dvěma týdny. Všechno se to událo tak rychle. Jsem šťastný a jsem hrdý na náš tým.“
Žou nezapomněl zmínit, že dal skvělou odpověď kritikům, kteří ho po oznámení přestupu začali nazývat paydriverem, platičem, jezdcem platícím za své místo v kokpitu nikoli výkony, ale sponzorskými penězi. Před přestupem do F1 přece jen nevyhrál žádný šampionát kromě málo prestižní Asijské F3, má tedy co dokazovat.
Podstatně větší bodovou nadílku doručil v prvním závodě za tým Alfa Romeo zkušený Valtteri Bottas. V kvalifikaci si sice troufl i na mercedesy, ale měl otřesný start a po něm je rád i za šesté místo. Kdyby šlo všechno podle plánu, nejspíš by byl i před Kevinem Magnussenem z Haasu, takže Alfa může být překvapivě lídrem nového středu pole, pokud se na špici ustálí Red Bull, Ferrari a Mercedes.
„Kdyby nám někdo před závodem řekl, že obsadíme šesté místo v kvalifikaci i v závodě, tak bychom to brali,“ řekl Bottas. „A dva vozy v první desítce, to je o dost lepší výsledek, než na jaké byl tým v posledních letech zvyklý. Řekl bych, že novým cílem je porazit Haas. Také oni mají silný vůz, ale Mercedes, Red Bull a Ferrari jsou o kus vpředu. Vypadá to, že jsme v boji o místo nejlepšího ve druhé lize, to by nebyl špatný odrazový můstek.“
V kvalifikaci byl Bottas rychlý, v závodě se dostal před většinu středu pole, už jen doladit starty. Foto: Alfa Romeo
Pokud Alfa potvrdí konkurenceschopnost v dalších závodech, může pomýšlet na obsazení čtvrté příčky Poháru konstruktérů, což by bylo masivní zlepšení oproti loňskému předposlednímu místu. Doteď nejlepším umístěním týmu se jménem Alfa Romeo v Poháru konstruktérů je šesté místo z roku 1983. Ve zlaté éře Alfy na začátku 50. let ještě existoval pouze šampionát jezdců.
Zdroj: MotorsportWeek, úvodní foto: Alfa Romeo