Čouova chvíle slávy, starosti pro Mercedes
Předsezonní testy F1 v Bahrajnu – 2. den
Čou Kuan-jü zajel nejrychlejší čas, Mercedes řešil problémy s hydraulikou a vyvážením a o Aston Martinu se začíná spekulovat jako o černém koni. Takový byl druhý den předsezonních testů.
Čou byl jedním ze tří pilotů, kteří jezdili po celý den. Jeho týmový kolega Valtteri Bottas měl totiž volno. Stejné to bylo u Aston Martinu a Williamsu, kde během pátku jezdili pouze Fernando Alonso, respektive Logan Sargeant.
O svém vítězství rozhodl Čou krátce před koncem dne. Je ale třeba dodat, že svůj čas 1:31,610 zajel na nejměkčí směsi pneumatik C5. Druhý Max Verstappen, který zaostal o pouhých 40 tisícin, měl při svém nejrychlejším kole nasazené o dva stupně tvrdší pneumatiky.
Čoua sice během odpolední části potkal mimo jiné i problém s motorem, přesto si ale v táboře týmu pochvalují zlepšení spolehlivosti. Ta je v loňském roce hodně trápila. Pokrok se povedl také ohledně stability zadní části vozu.
„Byl to tak trochu náš hlavní cíl,“ říká Čou o lepši stabilitě. „Snažili jsme se to vyřešit už ve druhé polovině loňské sezony, když jsme ale našli řešení, ztratili jsme kvůli tomu určitou výkonnost. Letos jsme se proto pokusili dostat zpět do formy, kterou jsme měli v úvodu loňské sezony. Loni jsme měli problém ve vysokých rychlostech. Zkusili jsme tedy udělat pokrok a zdá se, že to funguje. Zlepšení je nyní jasně vidět,“ dodává.
Aston opět vpředu
Bez povšimnutí zatím nezůstávají výkony Aston Martinu. Ve čtvrtek měl sice Felipe Drugovich potíže s elektronikou a Fernanda Alonsa zdrželo drobné poškození podlahy, i přesto ale Španěl dokázal zajet druhý nejrychlejší čas. A britská stáj byla vidět i v pátek. Alonso se totiž opět vešel do nejlepší trojice. Obsadil třetí místo a na Verstappena ztratil necelých šest desetin.
Poklonu týmu složil například Kevin Magnussen ze stáje Haas: „Řekl bych, že Aston Martin je rychlý. Vypadá to, že v jízdách na dlouhou vzdálenost jsou konstantně dobří a zdá se, že se jim daří zajíždět i rychlé časy. Myslím si, že udělali velký pokrok,“ podělil se Dán se svými postřehy.
U Ferrari zažili bezproblémový den, během kterého odjeli 138 kol. Carlos Sainz se po dráze proháněl dopoledne a před obědovou pauzou se s časem 1:32,486 nacházel na prvním místě. Nakonec skončil šestý. Leclerc obsadil osmou příčku.
Vystřízlivění u Mercedesu
O ideálním dni ale nelze hovořit v případě Mercedesu. U německé stáje sice byli po čtvrtku nadšeni pokrokem, v pátek ale přišla nečekaná rána. Lewis Hamilton sice dopoledne odjel solidních 72 kol, George Russell jich ale odpoledne přidal jen 26. Hodinu a půl před koncem ho totiž zastavily potíže s hydraulikou.
Russell ovšem věří, že páteční problémy nejsou pro Mercedes velkým důvodem k obavám: „Je to jedna z těch věcí, které se sem tam stanou. Mohou se stát komukoli. Neznamená to, že bychom měli mít pro zbytek testů vážné obavy,“ nechal se slyšet Brit.
Uznává však, že momentálně nemá Mercedes nejlepší auto v poli: „Pokud bych měl teď říct, jak to příští týden nejspíše dopadne, tak si myslím, že budeme trochu za Red Bullem. Momentálně vypadají velmi silně. Zároveň si ale myslím, že jsme ještě neukázali všechno. Rád bych věřil, že je nakonec doženeme,“ nehází flintu do žita.
Mercedes měl ale během pátku ještě jiný problém. Trápilo ho vyvážení auta.
„Ráno nebylo auto dobře vyvážené. Bylo horko a my pro tyto podmínky zkrátka nenašli správné nastavení. Ale tak to je, když se učíte pracovat s novým autem. Starosti s tím určitě máme, protože to není jezdec, kdo dává zabrat pneumatikám nebo kdo na to tlačí. Může za to auto, které mu vzadu neposkytuje dostatečnou přilnavost. Musíme to proto vyřešit,“ říká výkonný ředitel týmu Toto Wolff.
Nejlepší dojmy neměli po skončení druhého dne testů ani u McLarenu.
„Víme, že jsme si stanovili nějaké vývojové cíle, které se nám nepodařilo splnit. Cítíme, že je lepší být upřímný. Tak jako každý tým budeme i my ještě hodně vyvíjet. Jsme tedy povzbuzení tím, co přijde. Myslím si ale, že až půjdeme do prvního závodu, budeme se nacházet za cíli, které jsme si stanovili. Je ale těžké říct, jakou pozici nám to přinese ve startovním poli,“ nezastírá výkonný ředitel McLarenu Zak Brown.
Šéf týmu Andrea Stella vidí problém v aerodynamice: „Aerodynamická účinnost zatím není na takové úrovni, jakou bychom si přáli. Není taková, abychom mohli bojovat o nejlepší čtveřici. Řekl bych tedy, že v tomto případě je to stále málo,“ dodává.
Trable se během pátku objevily i u Williamsu. Logan Sargeant měl problémy s elektronikou.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:31,610 | 133 | |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:31,650 | + 0.040 | 47 |
3. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:32,205 | + 0.595 | 130 |
4. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 1:32,222 | + 0.612 | 74 |
5. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:32,466 | + 0.856 | 68 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:32,486 | + 0.876 | 70 |
7. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:32,549 | + 0.939 | 154 |
8. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:32,725 | + 1.115 | 68 |
9. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:33,175 | + 1.565 | 74 |
10. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:33,186 | + 1.576 | 59 |
11. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:33,442 | + 1.832 | 67 |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:33,490 | + 1.880 | 49 |
13. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:33,654 | + 2.044 | 26 |
14. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:33,751 | + 2.141 | 76 |
15. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:33,954 | + 2.344 | 72 |
16. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:35,522 | + 3.912 | 65 |
17. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:35,708 | + 4.098 | 85 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Alfa Romeo