Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Sedm z deseti týmů chce více peněz

Sedm z deseti týmů chce více peněz

Ke zdi je tlačí inflace.

Většina týmů se již shoduje s názorem, že inflace je tlačí ke zdi. Nebo lépe řečeno ke stropu? V roce 2020, kdy začala pandemie, bylo dohodnuto, že týmu F1 má letos na fungování stačit 140 milionů amerických dolarů. Avšak stejně jako naše rodinné rozpočty, i rozpočty týmů F1 křiví inflace. Proto se stále hlasitěji mluví o zvednutí rozpočtového stropu o pár milionů dolarů výše.

Zpočátku chtěly strop zvedat jen tři nejbohatší týmy, Red Bull, Mercedes a Ferrari. Reálně hrozí, že když tým bude muset, kvůli inflaci, více vynaložit na běžné náklady, nezůstanou už finance na vývoj vozu. Z tohoto důvodu se k nim prý teď přidaly i týmy McLaren a Aston Martin.

Zjistili, že jejich vozy mají od dokonalosti velmi daleko, proto chtějí masivně investovat,“ řekl šéf týmu Alpine, Otmar Szafnauer, jenž ještě loni šéfoval Aston Martinu.

Alpine je jedním z údajně pouze tří týmů, které jsou stále proti navyšování rozpočtů. Nejspíše by si francouzská automobilka mohla dovolit utratit více a její vůz také není dokonalý, ale problémy McLarenu a Aston Martinu jí hrají do karet. Za zvýšení stropu je i AlphaTauri, sesterský tým Red Bullu.

Momentálně jsou proti tomu tři týmy. My jsme pro, protože náklady, hlavně náklady spojené s logistikou, nenormálně vyskočily. My jsme se už dostali na úroveň stropu,“ řekl Franz Tost pro Sky Deutschland.

Sedmým týmem má být trochu překvapivě Williams, možná ze stejného důvodu jako McLaren a Aston. Proti je údajně Alfa Romeo, ačkoli nedávno Jan Monchaux a teď i Beat Zehnder říkají, že strop jim začíná dělat problémy.

Alpine odmítá markantní zvýšení stropu, pravděpodobně z taktických důvodů. Foto: Alpine

"Letecká přeprava je o 160 procent dražší než v roce 2020. Něco se musí změnit," vysvětlil týmový manažér Alfy důvod, proč se pro přepravu mimo Evropy používají už téměř výhradně lodě. „Jenže tyto lodě jsou stále větší a větší. Když taková loď přepravuje 28 tisíc kontejnerů, tak nakládka a vykládka trvají pět dní. Bývalo to jeden a půl dne."

Alfa ale možná bude nakloněna kompromisu, stejně jako to udělala při zvyšování hmotnosti vozů.

Nám bude jistě stačit méně,“ řekl Zehnder o návrhu velkých týmů zvýšit strop o osm milionů.

Menší zvýšení by nakonec mohl potřebovat i Alpine, nepropustnou hráz proti zvyšování však staví tým Haas, který se na začátku roku rozloučil s titulárním sponzorem Uralkali.

"Pokud se v září ukáže, že inflace překročila 3 procenta, tak se tím stejně automaticky zvedne strop pro rok 2023. Není důvod to urychlovat," mávl nad zdražováním rukou Günther Steiner, šéf Haasu, jenž velmi pravděpodobně nemá k dispozici ani těch 140 milionů a už se nechal slyšet, že vylepšování vozu během sezony přinášením nových dílů se přeceňuje.

Zdroj: Sky, Auto Motor und Sport, úvodní foto: Red Bull