Jezdci opět nepijí
Jeden litr vody je jedním ušetřeným kilogramem.
Letos se ve F1 opět rozmohl nešvar, který už měl být minulostí. Nezdravé hubnutí. Jezdci, hlavně ti vyšší, zkoušejí i v horku během fyzicky namáhavého závodu pít co nejméně nebo vůbec, aby si s sebou do kokpitu nemuseli brát vodu, která je prostě těžká.
Má se za to, že velká většina vozů stále nedosáhla minimální pravidly předepsané hmotnosti 798 kilogramů, pořád mají nadváhu. Jezdci jsou však, narozdíl od minulosti, chráněni stanovenou minimální hmotností jezdce v kokpitu. Ta je 80 kilogramů a je-li jezdec, například nižšího vzrůstu, pod touto hmotností, má kokpit obtěžkaný závažími.
To letos zachránilo hlavně vyšší jezdce od nezdravé diety, zbavování se svalové hmoty, za účelem kompenzování nadváhy vozu. Výšku 180 centimetrů a více mají Max Verstappen, Lance Stroll, Esteban Ocon, Daniel Ricciardo, Charles Leclerc, Nicholas Latifi, Alexander Albon i George Russell. Na hmotnost nápoje se však zapomnělo, a tak jezdci šetří.
Max Verstappen například po závodě řekl, že během dvou hodin ztratil tři kilogramy tělesné hmotnosti. Jezdci se po skončení závodu váží, takže musel mít docela dobrou představu o tom, kolik vypotil. Do kokpitu si přitom prý nápoj vzal, ale záměrně v nedostatečném množství. I proto jednou z prvních věcí, které přes vysílačku řekl svému týmu po vítězství v Miami, bylo, ať ho určitě čeká někdo s nápojem. Ricciardo zase o sobě prohlásil, že je žíznivý jako houba.
„Ano, vedro bylo v tomto závodě určitě faktorem, protože každých pár gramů se počítá,“ řekl jezdec McLarenu. „Nedopřál jsem si luxus tří litrů tekutin v kokpitu. Vzal jsem si trošku, ale ne plnou nádobu, ne dost. Ale nebyl jsem jediný. Jezdci jsou pak na konci závodu samozřejmě poněkud dehydrovaní. A bylo pořádné vedro.“
Tři litry tekutin by byly považovány za luxus. Foto: McLaren
Podle komentátora Sky F1, Martina Brundla, je dehydratace a s tím spojené vyčerpání a zhoršený úsudek za větším množstvím jezdeckých chyb v závěru závodu. Viděli jsme tam kolizi Landa Norrise s Pierrem Gaslym, neobvykle optimistické manévry Sergia Péreze i Fernanda Alonsa, kolizi Micka Schumachera se Sebastianem Vettelem, kolizi Kevina Magnussena s Lancem Strollem a Valtteri Bottas před sebe zdarma pustil oba mercedesy.
Zdroj: f1i, Sky, úvodní foto: Red Bull