Rossi pojede příští rok za Arrow McLaren SP
U Andrettiho jej nahradí Kyle Kirkwood
Bývalý pilot formule 1 a vítěz 100. ročník pětistovky v Indianapolisu Alexander Rossi po sedmi sezonách u týmu Andretti Autosport změní v IndyCar působiště. Tým Michaela Andrettiho to oznámil už ve středu, kdy avizoval, že Rossiho ve voze číslo 27 nahradí Kyle Kirkwood. Změna nastane až od příští sezony.
Následně o den později McLaren potvrdil to, co se dlouhodobě šuškalo, že Rossi bude novým pilotem této stáje v IndyCar. Utvoří tandem s Mexičanem O´Wardem, který před pár týdny kontrakt s McLarenem prodloužil o několik let. I ten Rossiho je víceletý. Budoucnost Felixe Rosenqvista je zatím nejasná, Zak Brown popřel, že by mu stáj oznámila, že bude končit a ať si hledá nové angažmá.
McLaren chce totiž expandovat a příští rok nasazovat tři vozy. Rosenqvist je tak stále ve hře o třetí sedačku. Ale tým má zájem i o dalšího pilota, kterému posledním závodem letošního ročníku skončí kontrakt – o Rinuse VeeKaye.
Talentovaného Holanďana by si rád udržel i Ed Carpenter, ale podle webu Racer.com probíhají námluvy i s McLarenem.
Rossi v prohlášení, které zveřejnil McLaren poděkoval Andrettiho týmu za skvělých sedm let. „Byla to úžasná jízda se skvělým týmem. Bylo mi ctí tak dlouho reprezentovat jméno Andretti a také Michaela. Nazrál ale čas na novou výzvu s týmem, který v tomto sportu roste. Těším se, že přispěji k rozvoji týmu Arrow McLaren SP,“ uvedl Rossi.
Po velmi krátké kariéře ve Formuli 1 v roce 2015 zakotvil zpět za oceánem a hned při premiérovém startu v Indy500 se dočkal tehdy velmi překvapivého vítězství, neboť nepatřil mezi favority. Další rok přidal triumf na jiné historické trati, ve Watkins Glen. V roce 2018 vyhrál v Long Beach a také v Ohiu a Poconu, celkově skončil na druhém místě v šampionátu. O titul bojoval i v následujícím roce, to zvítězil v Long Beach a na Road Americe, za zmínku stojí také stříbrná příčka z Indy500 a celkově třetí místo v šampionátu.
Ale vítězství na Road Americe v roce 2019 je jeho zatím poslední triumf v IndyCar. Předloni přidal alespoň pět umístění na stupních vítězů, vloni se mu to povedlo už jen jednou. U Andrettiho týmu jej zastiňuje v posledních letech Colton Herta a letos navíc stáj posílilo další výrazné jméno – Romain Grosjean. Ten nahradil Ryana Hunter-Reaye a po této sezoně tak skončí u týmu další stálice, Rossi.
Díky tomu dostane ve špičkovém týmu šanci jiný jezdec, třiadvacetiletý Kyle Kirkwood. Ten prostředí týmu Andretti Autosport dobře zná. Kirkwood zářil ve všech juniorských sériích. Nejprve v roce 2018 ovládl šampionátu U. S. F2000, vyhrál přitom 12 ze 14 závodů. O rok později ovládl Indy Pro 2000, vyhrál při tom 9 z 16 závodů. Pak na rok se jeho kariéra zastavila, protože Indy Lights kvůli covidu v roce 2020 nejely. Ale vloni úspěšně navázal a právě za Andrettiho tým vyhrál titul i v této poslední juniorské sérii na cestě do IndyCar. Z 20 závodů jich ovládl přesně polovinu.
Přesto pro něj Andretti letos neměl místo, raději angažoval jeho stájového kolegu Devlina DeFrancesca, který mimochodem byl vloni v Indy Lights šestý, bez vítězství a na Kirkwooda ztratil 211 bodů. DeFrancesco ale týmu přinesl peníze. Kirkwood ale místo našel také a to u týmu A. J. Foyta. Byť s Andrettim avizovali, že je to rozchod v dobrém a rádi na spolupráci jednou navážou.
„Andretti Autosport je místo, které pro mě v minulých letech bylo domovem a cítil jsem se tu jako v rodině. Cítím k tomto týmu věrnost a znamená pro mě strašně moc, že mi Michael a tým dávají tuto možnost,“ dodal Kirkwood.
Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment