Sága Palou II: Odmítl dodržet smlouvu, zuří McLaren
Španěla to pro změnu má táhnout ke Ganassimu
Aktualizováno: Doplnili jsme vyjádření bývalých manažerů Paloua a některé okolnosti, které se týkaly jeho klauzule ohledně budoucí smlouvy.
Přestupová sága kolem předloňského šampiona IndyCar a současného lídra mistrovství Álexe Paloua je zpět. Šéf McLarenu Zak Brown v pátek v dopise oznámil zaměstnancům týmu, že Palou nechce naplnit smlouvu, kterou s týmem má, a přesednout od příští sezony do jednoho z vozů McLarenu v IndyCar.
"Je to neuvěřitelné zklamání vzhledem k tomu, že se nám přímo i veřejně zavázal a že jsme do něj na základě tohoto závazku významně investovali," napsal Brown v dopise, který od jednoho ze zaměstnanců získala agentura AP, která o případu jako první informovala.
Přichází to jako nečekaný zvrat dlouhé ságy, která měla po sezoně vyvrcholit přestupem dost možná dvojnásobného mistra k McLarenu. Vše začalo už vloni. Tehdy úřadující šampion Palou závodil druhým rokem za tým Chipa Ganassiho. Jeho původní smlouva byla na dva roky s opcí na jeden další.
Ganassi v létě oznámil, že opci využívá a Palou bude i příští rok (letos) závodit za jeho tým. Palou na to ale reagoval na sociálních sítích příspěvkem, ve kterém popřel, že by s aktivací opce souhlasil, uvedl, že slova, která mu jsou v citaci v prohlášení stáje přisuzována, nikdy nevyřkl, a že nemá zájem za tým po skončení sezony dál závodit.
Jeho cíl je totiž dlouhodobě jiný – je jím Formule 1. A v tu chvíli se zdálo jasné, že v americkém programu slavné stáje F1 má k tomuto cíli mnohem blíže. Rozhořela se tak právní bitva, která nakonec skončila mimosoudním smírem. Palouovi právníci pochopili, že smlouva je tak jasně napsaná, že stáj má opravdu právo aktivovat opci, ať se to španělskému pilotovi líbí nebo ne.
Dva důvody, proč nejít k McLarenu
Rok se s rokem sešel a situace je diametrálně odlišná. Vloni Palou zvítězil až v závěrečném závodě sezony a do boje o titul vlastně vůbec nezasáhl, zatímco teď vede čtyři závody před koncem šampionát s náskokem 84 bodů (za vítězství je v IndyCar 50 bodů), má na kontě čtyři vítězství, pole position pro 500 mil v Indianapolisu, kde by jistě bojoval o vítězství, nebýt jím nezaviněné kolize v boxech. To jsou všechno dobré důvody, proč si ho i přes to, co poslední rok předvádí mimo dráhu, může chtít ponechat Chip Ganassi.
Palou sám má ale dva důvody, proč zařadit zpátečku a nechtít k McLarenu. Jmenují se Lando Norris a Oscar Piastri. Britská stáj má v F1 dva jezdce, do kterých už dost investovala, kteří jsou oba mladší než Palou (tomu je 26, Norrisovi 23, Piastrimu 22), jsou už nějaký čas s týmem, který se netají tím, že je s nimi spokojený. Náhle to vypadá, že přes ně cesta do kokpitu Formule 1 nevede.
Pak ale Palouovi nedává smysl přestoupit k McLarenu. Pokud by chtěl spojit svoji kariéru s IndyCar, tak by to byl krok zpátky. Byť McLaren do IndyCar významně investuje, staví novou továrnu a mluví se o tom, že v příští sezoně chce mít dokonce čtyři vozy, počet vítězství v letošní sezoně je následující: Palou 4, O´Ward, Rossi a Rosenqvist dohromady 0.
Zároveň se mluví o tom, že Ganassi nabídl Palouovi kontrakt v milionových částkách, což je už srovnatelné s některými piloty Formule 1.
Pokud se dokáže přenést přes to, že mu chtěl utéct k McLarenu, dává z pohledu Chipa Ganassiho naprostý smysl Palouovi takové peníze dát. Na poměry IndyCar je velmi mladý, brzy bude nejspíš dvojnásobným šampionem a ukázal, že může bojovat o vítězství v Indy500. Pokud dozná, že je pro něj cesta do Formule 1 zavřená, může v něm mít Ganassi pilota, na kterém bude dalších 15 let stavět.
Od doby, kdy za stáj závodil vedle Scotta Dixona Dario Franchitti neměl Ganassi tak silnou jezdeckou dvojici. Co Franchitti v roce 2013 skončil, tak to bylo věčné hledání koho k Dixonovi. Vždyť za sedm let získali ve voze číslo 10 dohromady Tony Kanaan, Ed Jones a Felix Rosenqvist DVĚ vítězství. Palou hned ve své první sezoně tři, dohromady jich má na kontě za necelé tři sezony osm.
Mimochodem Dixon za stejnou dobu vyhrál třikrát. Navíc Dixonovi je 43 let a i když minimálně v příští sezoně bude s týmem pokračovat, jeho čas v IndyCar se krátí. Do toho si připočítejme, že na odchodu je nejspíš i Marcus Ericsson, který sice jedná s Ganassim, smlouva, kterou mu stáj nabídla, jej ale spíš měla urazit a jeho budoucnost má být u týmu Michaela Andrettiho.
Zklamaný Zak Brown
Palou tak svými výkony tým Chipa Ganassiho už bohatě přesvědčil o tom, že má smysl s ním pokračovat, co je na vážkách, je jeho chování mimo trať. A dost pravděpodobně s tím počítá i Zak Brown, kterému muselo být jasné, že když pošle mail s tím, že Palou porušil s týmem dohodu, že se to dostane k novinářům.
Ze smlouvy, kterou podepsal před lety s Ganassim, vyplývalo, že až do 1. září nesměl Palou jednat s jinými týmy. Podle webu Racer.com mu ale jeho management při mimosoudním vyrovnání během loňského sporu vyjednal výjimku, aby mohl podepsat s McLarenem. Brown je tak zklamaný.
"Přípravám na přijetí Alexe do našeho týmu jsme věnovali spoustu času, peněz a prostředků, protože jsme v něj věřili a těšili se na vítězství v IndyCar s ním. Po ukončení sporu s týmem na podzim loňského roku nás Alex ujistil o svém závazku vůči Arrow McLaren, který se odrazil ve smlouvě, kterou s námi uzavřel,“ píše Brown.
To se podle manažera McLarenu odrazilo v tom, že mu stáj vyplatila část platu dopředu a investovala miliony dolarů v jeho testy s vozem Formule 1. Ostatně Palou testoval v červnu v Budapešti, byl oficiálním rezervním jezdcem, vloni jel ve volném tréninku před Velkou cenou USA v Austinu a několikrát jezdil v předchozích generacích vozů McLaren.
"Bohužel se nyní ukazuje, že naše víra, závazek, investice a důvěra v Alexe nebyly na místě, protože nebyly opětovány," dodává v dopise zaměstnancům Brown.
Ve hře soudy a odškodné
Obvykle výborně informovaný indianapoliský deník IndyStar.com v návaznosti na zprávu AP o Brownově oznámení zaměstnancům McLarenu uvedl, že v průběhu roku mu několik lidí z padoku IndyCar řeklo, že viděli smlouvu, kterou s McLarenem Palou na rok 2024 podepsal.
Tým Chipa Ganassiho celou situaci kolem Paloua a budoucnosti jezdecké sestavy odmítl v pátek v Indianapolisu komentovat.
Podle IndyStaru mělo být součástí dohody s McLarenem to, že Palou se z kontraktu může vyvázat, pokud do určitého data, zřejmě 31. 7., podepíše smlouvu s jiným týmem Formule 1 na místo závodního jezdce pro příští ročník. Později by už se změnou musel souhlasit McLaren, který by Paloua po tomto datu mohl jiné stáji vypůjčit, či by se mohl z kontraktu nechat vyplatit. Rozhodně ale smlouva neměla počítat s tím, že bude Palou závodit v jiném týmu v IndyCar.
Ostatně jeho tehdejší manažeři se něčeho podobného snažili dosáhnout větší část letošního roku, kdy obcházeli padok F1 a pro Španěla se snažili najít místo u jiné stáje. Ve čtvrtek v Indianapolisu Palou, který jinak o své budoucnosti odmítá mluvit s tím, že se soustředí na letošní sezonu a vše oznámí po jejím skončení, prozradil, že žádnou nabídku na místo ve Formuli 1 nemá.
IndyStar také přinesl informaci, že jezdce opět coby manažer zastupuje bývalý pilot IndyCar Roger Yasukawa. Ten mu zařídil přestup z japonského šampionátu Super Formula do IndyCar, nejprve k týmu Dale Coyne Racing a před třemi roky pak k Chipovi Ganassimu. Pak se s ním Palou rozešel a vyměnil jej za monackou firmu, která mu měla zajistit místo ve Formuli 1. Když zjevně neuspěla, vrátil se jezdec k Yasukawovi.
Ostatně v sobotu to potvrdili i jeho manažeři. "Společnost Monaco Increase Management je hořce zklamaná, když se dozvěděla o rozhodnutí Alexe Paloua porušit stávající smlouvu s McLarenem na rok 2024 a další roky. Společně jsme vybudovali vztah, který podle nás přesahoval jakékoli smluvní závazky a vyvrcholil ziskem titulu v IndyCar v roce 2021 a vytyčením cesty k příležitostem v F1. Život jde dál a my Alexovi přejeme vše nejlepší k jeho dalším úspěchům," uvedla společnost.
McLaren se podle Browna poradí, jak bude dál postupovat ohledně Paloua a budoucí jezdecké sestavy. Ve hře je ale samozřejmě i to, že bude Španěla žalovat. Minimálně bude Brown chtít zpět peníze, které mu měl dopředu zaplatit. Ve hře jsou ale také náklady, které stáj dala na jeho testy s vozem formule 1.
Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment