Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Alpine nabízel Piastrimu smlouvu na 4 roky

Alpine nabízel Piastrimu smlouvu na 4 roky

Mělo to však pár háčků.

Oscar Piastri po ukončení sporu s Alpinem týmu poděkoval za podporu v uplynulých letech, jak se to nakonec patří.

"Závodím už 12 let a od dětství bylo mým snem dostat se na starty velkých cen," řekl Australan. „Proto chci poděkovat všem, kteří mě na této cestě podpořili, včetně mých kolegů v Alpinu, se kterými jsem byl posledních pár let.

Díky zdrojům zahraničních webů jsme se dozvěděli detaily z pojednávání před CRB, orgánem posuzujícím kontrakty. Ukázalo se, že Alpine si je neplněním termínů sám na chybě. Piastriho manažerovi, bývalému závodníkovi Marku Webberovi, bylo přislíbeno, že smlouvy k podpisu obdrží před začátkem sezony, tedy v březnu. Mělo se jednat o dvě smlouvy, jednu na pozici náhradníka v roce 2022 a další na závodní sedačku v letech 2023 a 2024. Alpine se zpožděním poslal kontrakt na náhradníka a smlouva na závodní sedačku měla následovat ještě o trochu později.

Po průtazích si Webber mohl přečíst návrh smlouvy až 19. května. Byl to čtyřletý kontrakt, ovšem s tím, že místo v Alpinu garantoval až ve vzdálených letech 2025 a 2026. Mezitím by měl Piastri garantovanou pouze "nějakou závodní sedačku", přičemž šly zvěsti o vyjednávání Alpinu s Williamsem. Ten sice odchoval Nica Rosberga, Valtteriho Bottase i George Russella, avšak letos opět paběrkuje ve vlastní lize na chvostu pole. Není divu, že se Piastrimu i Webberovi více zalíbila nabídka od McLarenu, když Alpine si evidentně chtěl ještě alespoň dva roky podržet Fernanda Alonsa.

Daniel Ricciardo byl v květnu McLarenem oficiálně vyrozuměn, že je za něj hledaná náhrada. Tým z Wokingu s Piastrim podepsal smlouvu na neurčitou pozici 4. června, na pozici závodního jezdce 4. července. Pokud by se Ricciardo zuby nehty udržel ještě rok v McLarenu, Piastri by se do závodního vozu McLarenu stejně dostal o rok dříve než do vozu Alpinu.

Jelikož Alpine vystavěl svůj případ pouze na předběžné dohodě, která nebyla naplněna, CRB jeho stížnost jednomyslně smetla ze stolu. Aby ostuda nebyla malá, Alpine si stěžoval i na povinnost uhradit po prohraném sporu všem stranám náklady řízení, které ho vyšly na mastných 540 tisíc britských liber. Nejprve si stěžoval, že nemá co platit Piastrimu 120 tisíc, protože ten prý neměl být zastupován. Stížnost byla zamítnuta, jelikož jezdec měl plné právo být během jednání kvalitně zastupován. Úplně stejně dopadla stížnost Alpinu, že náklady McLarenu byly přehnaně vysoké. McLaren nejspíš věděl, že jde do vítězné bitvy, tak nešetřil. Tohle si Otmar Szafnauer, šéf týmu Alpine, za rámeček určitě nedá.

Alpine financoval asi pětinu Piastriho kariéry, ale kromě toho ho i seznámil s vozem F1. To se mu bude příští rok hodit. Foto: Alpine

Moje rozhodnutí odejít do McLarenu bylo týmu oznámeno s velkým předstihem před Alonsovým oznámením. O to více zarážející a nepochopitelné bylo tiskové oznámení Alpinu, že za něj budu závodit já, když já jsem už byl úplně jinde. Bylo to falešné oznámení a v podstatě mě připravilo o možnost normálně se rozloučit s týmem lidí v Enstonu,“ vysvětluje 21letý závodník.

Lidé nabyli dojmu, že Alpine na Piastriho nehorázně utrácel,“ vyjádřil se Webber. „Ve skutečnosti měl Oscar peníze za výhry v šampionátech a další zdroje. Ve skutečnosti více než 80 procent peněz na jeho kariéru přišlo od jiných sponzorů a (dříve) od jeho rodiny. To jsem musel říct, kvůli kontextu.

Potkali jsme se (s Webberem) osobně,“ prozradil Daniel Ricciardo, další Australan, který nyní zůstal bez místa. „Nemuseli jsme, ale on měl pocit, že je to nutné. Tak trochu se mi omluvil a zajímal se o to, co budu teď dělat. Nejsem tu nový a chápu, že tyto věci není třeba brát osobně. Potom jsem mluvil s Piastrim, abych i jeho ujistil, že se nezlobím. Takhle to prostě chodí.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Prema