Testování vozu F1 je pro mě užitečnější než závodění jinde, říká Piastri
Exkluzivní rozhovor s rezervním pilotem stáje Alpine
Loňského šampiona F2 Oscara Piastriho letos čeká s největší pravděpodobností rok bez závodění. Australan totiž po svém loňském zisku titulu nesehnal ve F1 závodní sedačku a nadcházející ročník tak stráví v roli rezervního pilota stáje Alpine. Jako případný náhradník ale bude k dispozici i McLarenu.
Na prahu nové sezony si Piastri udělal čas na server FORMULE.cz a poskytl mu exkluzivní rozhovor. V něm přišla řeč na spolupráci se závodními jezdci Alpine Fernandem Alonsem a Estebanem Oconem nebo s Piastriho manažerem Markem Webberem. Rozpovídal se ale i o tom, zda-li F2 dostatečně plní úlohu hlavní juniorské série.
V letošním roce budete rezervním jezdcem stáje Alpine. V této roli se budete připravovat na případný vstup do F1 v sezoně 2023 a nejspíše vás uvidíme i ve dvou volných trénincích. Můžete přesně popsat, jak bude váš letošní program vypadat?
V první řadě budu během závodních víkendů v pohotovosti, kdyby náhodou někdo z jezdců nemohl nastoupit. Budu přítomen na všech závodech. Také budu mít hodně práce na simulátoru v továrně v Enstone. Tam se budu snažit pomoci co nejvíce. Pak jsou tu samozřejmě ty dva volné tréninky, doufám, že v tomto případě jsem pro tým první volbou. Vedle toho dáváme dohromady velký testovací program ve voze z loňské sezony. Ten se uskuteční na různých tratích po světě. Budu tedy pořád jezdit, což je dobré. Budu hodně zaneprázdněný.
Co se vašich pravděpodobných dvou účastí ve volných trénincích týče, už víte, na jakých okruzích se případně objevíte? Případně existuje už nějaký užší výběr okruhů?
Nejsem si jistý, kde to bude. Ale myslím si, že každý tým si vybere okruhy, které mladí jezdci znají a na kterých to samozřejmě bude vyhovovat i týmům. Kdybych měl hádat, tak si většina týmů vybere nějaké tratě v Evropě.
U týmu Alpine letos spolupracujete s Fernandem Alonsem a Estebanem Oconem. Co si o těchto jezdcích myslíte a jak si spolupráci s nimi užíváte?
Samozřejmě to jsou dva úžasní piloti. Esteban už je po loňském Maďarsku vítězem závodu a několikrát ukázal, že je schopný. Fernando je samozřejmě dvojnásobný mistr světa a myslím si, že více k němu není třeba dodávat. Těším se na spolupráci s nimi a také na to, že se od nich budu učit. Esteban je už nyní zkušenější a Fernando má s F1 asi dvacetileté zkušenosti. Mám se tedy od nich co učit a na spolupráci s nimi se těším. Od obou budu dostávat informace o tom, co se děje na trati a pak se jim budu snažit pomoct na simulátoru.
Co se týče Fernanda Alonsa, ten získal své dva tituly v letech 2005 a 2006. To vám byly čtyři roky, respektive pět let. Sledoval jste ho tedy jako dítě v televizi a vytvořil jste si k němu i nějaký speciální vztah? Byl jste například jeho fanouškem?
Nedá se říct, že bych nějak zvlášť Fernandovi fandil, když jsem ho začal sledovat v televizi. Tehdy byl rok 2009. Fernando jel poslední sezonu za Renault předtím, než odešel do Ferrari, takže se pořád nějakým způsobem pohyboval mezi uchazeči o titul. Když jsem začal F1 sledovat, věděl jsem, jak dobrý jezdec to je. Ale tenkrát samozřejmě závodil za Red Bull Mark Webber a on i Vettel docela hodně vyhrávali. Mark byl ale samozřejmě Australan, takže jsem mu fandil více než komukoli jinému.
Když jsem začínal se závoděním, jezdil jsem na motokáře Fernandovy značky. S tou jsem závodil asi první čtyři nebo pět let mé kariéry. Takže tady bych viděl nějaké spojení mezi mnou a Fernandem.
Mark Webber je nyní vaším manažerem. Myslíte si, že s ním máte například z jezdeckého úhlu pohledu něco společného?
To opravdu nevím. Samozřejmě jsem Marka sledoval, jak závodí, když jsem vyrůstal a když jsem začínal s motorsportem. Ale těžko říct, jak moc jsem tehdy motorsportu rozuměl. Dnes samozřejmě máte k dispozici přepych jako onboard záběry ze všech vozů a další pokrytí, ale tehdy bylo trochu těžší poznat z onboard záběrů, co přesně jezdec v autě dělá. Takže těžko říct. Samozřejmě jsem tehdy Marka ve F1 sledoval, ale já jsem ve F1 ještě nezávodil. Je to tedy trochu složité srovnávat.
Rozhodně se ale snažím získat spoustu jeho vlastností, které měl mimo závodní dráhu. Byl známý jako Aussie Grit (Grit znamená v překladu odhodlání, kuráž nebo také pevná vůle – pozn. red.) a ve všech ohledech byl neuvěřitelně pracovitý. Takže zvláště v těchto aspektech se od něj snažím naučit co nejvíce.
Dal vám Mark například nějakou radu, která vám v kariéře obzvláště pomohla?
Není to tak, že by mi dal jednu dobrou radu, která by nad ostatními vyčnívala. Dal mi spoustu skvělých tipů. Například v Monaku jsem se s ním loni projel na jeho mopedu a on mi na trati ukázal různé tipy a také mi prozradil pár zvláštností ohledně trati. Jeho práce je ale vidět především v zákulisí. Mou kariéru úplně proměnil a právě v tom jeho role spočívá především. Samozřejmě ale za sebou má úspěšnou kariéru v motorsportu, takže když se objeví něco, kde by mohl pomoct, tak to udělá.
Ale nemyslím si, že by to byla jedna konkrétní rada od něj, která by mi změnila kariéru. Spíše mi občas dává nějaké malé rady, které se vždy různí podle konkrétní situace. Například loni ve F2 mi radil vzhledem k okolnostem daného víkendu.
Letos vás čeká rok bez závodění. Nemáte tedy obavy, že by sezona mimo závodní tempo mohla vaši kariéru zkomplikovat a udělat váš návrat k závodění v roce 2023 těžší? Nebo věříte, že účasti ve volných trénincích a testování jsou dostatečné k tomu, abyste se udržel ve formě?
Samozřejmě není nikdy ideální, když nemáte závodní sedačku. Jsme závodníci a vždycky chceme závodit, ale nemyslím si, že to bude mít velký vliv. Letos toho najezdím nejvíce při mém testovacím programu s loňským autem. Myslím si, že testování s vozem F1 má velkou hodnotu, takže že je to pro mě velice důležité. Ve F1 je spousta specifik, zvláště když to srovnáme s F2. Je tu mnohem více lidí, na které si musíte zvyknout, různá oddělení.
Ze šampionátů, kde jsem závodil, je tento první, kde můžete vyvíjet své vlastní díly a tak dále. Už to není pouze o tom, že dostanete auto a v něm ukážete, co umíte. Takže toto všechno se musím během letoška naučit. Při závodění s něčím jiným bych se toto naučit nemusel. Takže si myslím, že testování pro mě bude velice užitečné. Zvyknout si na svět F1 a na řízení těchto aut má pro mě větší hodnotu než závodění někde jinde, kde bych získal zkušenosti, které bych možná nemohl ve F1 ani zužitkovat.
Můžete zcela vyloučit, že letos opravdu nebudete nikde závodit? Nebo je možný například nějaký alespoň jednorázový start? Nedávno jste uvedl, že by vás v budoucnu lákal australský šampionát cestovních vozů Supercars…
Když jste rezervním jezdcem, je tu samozřejmě vždy možnost, že pojedete F1. Co se ale ostatních sérií týče, tak to momentálně vidím dost nepravděpodobně. Budu na 23 víkendech (po zrušení závodu v Rusku jich je 22, tento podnik by ale mohl být nahrazen – pozn. red.) F1, takže jenom z časového hlediska by to bylo docela obtížné. Jak už jsem ale řekl v předchozí otázce, nemyslím si, že by pro mě závodění v nějaké jiné sérii bylo přínosné. V Austrálii letos určitě Supercars nepojedu, není to možné logisticky a ani ještě nepřišel v mé kariéře čas na to, abych se do tohoto dobrodružství pustil.
Člověk nikdy neví, uvidíme. Stoprocentně samozřejmě nemůžu vyloučit, že někde pojedu. Myslím si ale, že je to velice nepravděpodobné.
Loni jste se stal šampionem F2, přesto jste ale závodní sedačku pro letošní ročník F1 nezískal. Myslíte si tedy, že F2 dostatečně plní roli nejvyšší juniorské série nebo by zde podle vás mělo dojít k nějakým změnám? Například v americké Indy Lights to funguje tak, že šampion získá peníze, aby se v dalším roce mohl objevit ve vybraných závodech IndyCar. Myslíte si tedy například, že by něco podobného bylo dobré zavést i mezi F1 a F2?
Na toto je těžké odpovědět. Myslím si, že v určitých aspektech F2 odvádí jako předsíň F1 dobrou práci. Nepodceňoval bych skutečnost, že F2 i F3 mohou být součástí stejných závodních víkendů jako F1. Je to tedy podobný koncept jako v MotoGP a ten funguje velice dobře. Srovnávat F1 s IndyCar je podle mě hodně těžké. Je zde spousta rozdílů. V IndyCar mají vozy stejné šasi a nemůže zde vyvíjet jednotlivé části. A pokud ano, rozhodně ne tak jako ve F1. Pravidlo, že šampion F2 nemůže závodit v její další sezoně, je podle mě dobré, protože to podněcuje týmy F1 k tomu, aby si ho vybrali.
Myslím si, že dříve už někdo navrhl, aby šampion F2 získal automaticky místo ve F1, což je scénář, který se podobá vašemu příkladu s Indy Lights. Já si ale nemyslím, že by to fungovalo, protože by to mohlo vést k tomu, že by si týmy musely vybrat jezdce, kterého třeba ani nechtějí a to by pro ně bylo dost nepohodlné. F1 je navíc vrcholem motorsportu a mám obavu, že by pak někteří jezdci byli ve F2 schopni zůstat třeba pět nebo šest sezon jen proto, aby vyhráli titul a dostali se do F1. Myslím si, že takový nápad má nedostatky a nemyslím si, že by to bylo řešení.
Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: FIA Formula 2