Key dostal padáka
McLaren bere Sancheze a spouští restrukturalizaci.
McLaren už při představení letošního vozu přiznal, že ani ve virtuální realitě nesplňuje stanovené cíle. Testování na reálné trati bylo plné technických problémů a první velká cena sezony velikým zklamáním. Nulu McLaren získal i ve druhém závodě, díky čemuž je aktuálně posledním týmem Poháru konstruktérů, avšak tehdy už bylo zřejmě rozhodnuto, koho hlava padne.
Je to hlava technického ředitele Jamese Keye, který se k týmu připojil v roce 2019. Tehdy přestoupil z Toro Rosso jako mimořádně dobrý technický ředitel, který kvůli Adrianu Neweymu neměl možnost postoupit do A-týmu Red Bullu, a tak musel přijmout jinou nabídku. Dříve byl technickým ředitelem týmů MF1 Racing, Spyker F1, Force India a Sauber.
Kromě toho, že pod jeho vedením McLaren v posledních letech investoval do nového jezdeckého simulátoru a větrného tunelu, je podepsán na čtyřech monopostech. V roce 2020 McLaren obsadil třetí místo PK s vozem MCL35, i díky slabým výkonům Ferrari. V roce 2021 se před něj vrátilo Ferrari, loni ho už porazil i Alpine, ačkoli to jde do značné míry na triko Danielu Ricciardovi, jelikož Lando Norris získal nejvíce bodů ze všech „druholigistů“. I loni měl McLaren na začátku sezony problémy, ale mít po dvou závodech na bodovém kontě nulu je opravdu studenou sprchou pro tým, který chce dohánět velkou trojku.
A McLaren se po neúspěchu maticové struktury managementu a návratu k běžné struktuře opět pouští do něčeho vlastního. Místo jednoho technického ředitele bylo zrušeno a pod šéfem týmu budou nyní působit tři „specialisté“, tři různí techničtí ředitelové. Jedním z nich bude David Sanchez, jenž nedávno oznámil odchod z místa hlavního designéra Ferrari a ke konkurenčnímu týmu se bude smět připojit až 1. ledna 2024, pokud se Ferrari a McLaren nedohodnou jinak. Po nástupu do práce dostane funkci technického ředitele konceptu a výkonnosti vozu.
Peter Prodromou, dosavadní šéf aerodynamického oddělení, je novým technickým ředitelem aerodynamiky. Neil Houldey byl ředitelem konceptu a zlepšování výkonu vozu, nyní je technickým ředitelem inženýrství a designu. Koordinovat je bude Andrea Stella, šéf týmu, který má výhodu, že má technické vzdělání, ve F1 se prosadil jako inženýr a od roku 2000 pracoval v technických odděleních Ferrari a McLarenu.
Abychom si udělali celý obrázek o změnách, připomeňme si, že do konce minulé sezony byl šéfem týmu McLaren Andreas Seidl a pod ním působil triumvirát James Key (technický ředitel), Piers Thynne (produkční ředitel), Andrea Stella (závodní ředitel). Seidl odešel do Sauberu, starý triumvirát byl rozpuštěn, Stella povýšen na šéfa týmu, Key dostal vyhazov. Piers Thynne bude pracovat pod Stellou mimo technický triumvirát a jako provozní ředitel bude Stellovi pomáhat zlepšovat efektivnost celého týmu.
McLaren nemá nejpomalejší vůz v poli, přesto je v Poháru konstruktérů poslední. Foto: McLaren
Stella se samozřejmě s Keyem rozloučil a poděkoval mu za tvrdou práci. V jiném rozhovoru zchladil očekávání fanoušků McLarenu, když řekl, že od připravovaného balíku nových dílů, který by měl tým nasadit v Ázerbájdžánu, si nesmí slibovat skok do čela druhé ligy. Slabý poměr aerodynamického přítlaku a odporu se nenapraví z měsíce na měsíc. Dokonce i rychlost v Saúdské Arábii byla nadprůměr, jelikož vozu se slabou aerodynamikou pomohla dobrá přilnavost asfaltu, tedy silná mechanická přilnavost nahradila část chybějícího aerodynamického přítlaku.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren