Inženýři AlphaTauri přišli o Tostovu důvěru
AT04 mělo být úžasné.
Ještě před Velkou cenou Saúdské Arábie se Franz Tost nechal slyšet, že přestal důvěřovat inženýrům svého týmu. Mimořádně tvrdá slova, jaká nejsme zvyklí slyšet od šéfa některého z týmů F1. Po VC Saúdské Arábie si však můžeme být již naprosto jisti frustrací 67letého Rakušana v čele týmu s jedním z nejpomalejších vozů začátku sezony 2023.
„Očekávali jsme, že budeme mít mnohem lepší vůz, než reálně máme,“ neskrýval Tost své zklamání. „Inženýři mi říkají, že brzy přijde dobré zlepšení, ale já jim už nevěřím. Chci vidět ty lepší časy na kolo, nic jiného se nepočítá. V zimě mi tvrdili, že vůz je fantastický, že jsme udělali velký skok vpřed. Dorazíme do Bahrajnu a skutek utek. Co víc k tomu říct? Nemáme dostatek přítlaku, takže vůz není stabilní při brzdění, přehřívají se mu zadní pneumatiky, není schopen trefit apex zatáčky, nemá dobrou trakci... Chybí mu vše, co vůz potřebuje, aby byl rychlý.“
Ve srovnání časů dosažených během víkendu VC Bahrajnu bylo AlphaTauri týmem s druhým nejmenším meziročním zlepšením. Zlepšení o 0,2 sekundy je jistě frustrující, když ho Tost porovnal s Williamsem, který se zlepšil o 1,2 sekundy. Méně se meziročně v Bahrajnu zlepšila pouze Alfa Romeo, ale ta měla alespoň silný start do sezony 2022, takže měla letos výše položenou laťku. Extrémní zklamání pak přišlo v Džiddě, kde bylo AT04 o téměř 0,7 vteřiny pomalejší než jeho předchůdce. Trať před letošním závodem prošla menšími úpravami, změnily se obrubníky, takže horších časů dosáhlo více vozů. Jenže opět, Williams zrychlil o 0,5 sekundy, ještě i McLaren byl o 0,4 sekundy rychlejší než loni.
A úplně nejhorší musí být pro Tosta pohled na zelený vůz týmu Aston Martin. Je to vůz aerodynamicky hodně podobný loňskému Red Bullu RB18, zároveň je Aston týmem se suverénně nejlepším meziročním zlepšením v Bahrajnu (2.4 sekundy) i v Saúdské Arábii (1.5 sekundy). O kolik snazší by bylo pro AlphaTauri napodobit loňský vůz sesterského týmu než pro Aston Martin, když na rozdíl od něj má vzadu stejnou pohonnou jednotku Honda a beztak od Red Bull Technology nakupuje některé díly, které jsou naprosto shodné s loňským nebo dokonce letošním Red Bullem? Jenže technické oddělení Tosta přesvědčilo, aby byl tým samostatnější a vydal se vlastní cestou.
AlphaTauri a McLaren, momentálně poslední dva týmy Poháru konstruktérů. Foto: AlphaTauri
„Jelikož pro rok 2022 si museli všichni navrhnout zcela nový vůz, dohodli jsme se s Red Bullem, že budeme mít stejnou zadní část vozu a předek si uděláme sami,“ vysvětluje technický ředitel AlphaTauri, Jody Egginton. „Naše synergie s Red Bullem se neustále mění, za posledních pět let nebyly ani dva roky v řadě stejné.“
Italský tým pokračoval ve vývoji vlastní cestou a evidentně se to nevyplatilo. V Poháru konstruktérů je momentálně na předposledním místě, na posledním místě je McLaren, a ten tam pravděpodobně nezůstane dlouho. Aston Martin je druhý za dominantním Red Bullem.
Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Aston Martin