Tři povinné zastávky?
Pirelli má v Kataru velký problém.
Formule 1 na Mezinárodním okruhu v Losail zavádí bezpečnostní opatření, která mohou zásadně ovlivnit průběh velké ceny. Důvodem je největší problém s pneumatikami od nechvalně známé VC USA 2005. Tehdy však Michelin zásoboval pouze část pole a do závodu nastoupilo šest monopostů tří týmů zásobovaných společností Bridgestone. Pirelli je v pozici monopolního dodavatele, takže není problém se zaváděním opatření ve prospěch bezpečnosti všech jezdců, jakož i ve prospěch diváků, kteří nepřijdou o skutečný závod. Ačkoli to také může být velmi zvláštní závod.
Spouštěčem jsou nové obrubníky katarského okruhu. Jiné, než jaké byly nainstalovány předloni, při první VC Kataru, přičemž loni se tam nezávodilo kvůli MS ve fotbale. Po pátečním tréninku ani bezprostředně po kvalifikaci nic nenaznačovalo problém. Například Lewis Hamilton byl novým „pyramidovým“ obrubníkem nadšený a chtěl ho kopírovat na jiné okruhy.
"Tyto nové obrubníky jsou fantastické," řekl sedminásobný šampion. „Kdo zajede až za nejvyšší bod obrubníku, ztratí čas. Na této trati se zdá být dohlížení na respektování hranic trati zcela zbytečné. Měly by být vzorem pro jiné okruhy. Evidentně nevadí kupříkladu MotoGP a pro nás by byly výborné například v Rakousku. Kdo vyjede příliš daleko, ztrácí čas, takže hlídání bílé čáry je zbytečné. Ale nebude to mé rozhodnutí.“
Max Verstappen byl opatrnější.
„Myslím, že s těmito obrubníky je okruh lepší. Nevím o nikom, kdo by výjezdem mimo trať získal čas. Nevím, jestli je nejlepší, že stačí být trochu široký a může dojít k poškození podlahy, nejen ztrátě času. Ale ve srovnání s minulým závodem je to velké zlepšení.“
Jenže rutinní večerní kontrola pneumatik odhalila obrovský problém. V rámci analýzy se vyřezávají vzorky pneumatik, provádí se detailní kontrola. Je to rutina, která zpravidla neodhalí nic trochu zajímavého, jenže tentokrát bylo odhaleno velké poškození pneumatik, na kterých jezdci v pátek absolvovali 20 nebo více kol. V místě boční stěny dochází k oddělování vnější směsi od kostry pneumatiky.
„FIA a Pirelli předpokládají, že příliš mnoho kol nad tento počet by vedlo k obvodovému poškození pneumatik a následné ztrátě vzduchu, přičemž pneumatiky s nižším počtem kol vykazovaly podstatně menší známky poškození,“ píše se v tiskové zprávě FIA. V podstatě to znamená, že pneumatika dokáže odolávat přibližně 20 kol a pak už to s ní jde z kopce.
20 kol a výměna? Foto: Mercedes
Má se za to, že pneumatiky se nejvíce poškozují ve 12. a 13. zatáčce, kterým byla stanovena nová hranice trati. Aby si na to jezdci zvykli, dostali před začátkem dnešního rozstřelu, který určil pořadí na startu večerního sprintu, deset volných minut na trati. Nejspíše to ale nebude stačit. Očekává se, že FIA v neděli, z bezpečnostních důvodů, zavede limit 20 kol pro novou pneumatiku a 22 kol pro pneumatiku použitou v kvalifikaci (včetně kol odjetých v kvalifikaci). Vzhledem k délce velké ceny by se v podstatě jednalo o tři povinné výměny pneumatik. Zatím to není definitivní. Sprint bude mít 19 kol, takže Pirelli bude mít spoustu pneumatik k noční analýze.
Poškození bylo zjištěno hlavně na předních pneumatikách, ale také na zadních. Hlavně na levých, ale také na pravých. A zajímavé je, že se poškozuje vnější, ale také vnitřní stěna. Vnější zřejmě dostává zabrat při nárazech do strmé plochy obrubníku na straně trati. Vnitřní pak poškodí pouze jezdec, kterému kolo sklouzne za vrchol 50 milimetrového obrubníku, na stranu výjezdové zóny.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: AlphaTauri