Verstappen se dostal do čela na poslední chvíli
VC Kataru – volný trénink
Verstappen zahájil víkend, při kterém si může definitivně zajistit svůj třetí titul, dobře. Nizozemec byl v jediném volném tréninku nejrychlejší před Sainzem a Leclercem. Řada závodníků ale neobula měkkou směs pneumatik. Mezi nimi byl například Alonso, který i přesto skončil čtvrtý.
F1 se tento víkend vrací po dvou letech do Kataru. V 16:30 hodin místního času se jezdci vydali do volného tréninku. Šlo o jedinou možnost vyzkoušet vozy před ostrými jízdami. Velká cena Kataru je totiž koncipována jako sprintový víkend. Zatímco večer je na programu kvalifikace, sobota bude složena ze sprintového rozstřelu a poté také ze samotného sprintu. Trénink se navíc konal ještě za denního světla, to znamená za jiných podmínek a teplot, než které budou panovat při kvalifikaci a závodě. Zatímco vzduch měl před startem 35 stupňů, asfalt 42.
Nebylo překvapením, že se hned po začátku tréninku nahrnula většina pilotů na dráhu. Neměli to ale snadné. Nový povrch byl totiž podle očekávání kluzký a zaprášený. Do toho foukal silný vítr.
V úvodních minutách jsme viděli několik výletů mimo trať. Postarali se o ně Verstappen, Leclerc, Norris, Ocon nebo také Sargeant. Norris dokonce trefil polystyrenovou ceduli, vyvázl však bez poškození. Sainz měl v úvodu problém se senzorem, brzy se ale vše vrátilo do pořádku.
Ze začátku většina jezdců volila tvrdou směs pneumatik. V akci jsme viděli i střední sadu. Rychlá kola na měkkých gumách se ovšem očekávala až ve druhé polovině.
Po polovině tréninku vedl Alonso s časem 1:28,624. Druhý byl Leclerc (1:29,082) a třetí Verstappen (1:29,316). Všichni zajeli svá nejrychlejší kola na tvrdé směsi pneumatik.
Podoba nejlepší trojice se ale brzy změnila. Jak Sainz, tak Leclerc totiž nazuli střední sadu pneumatik. Zatímco Španěl zajel čas 1:29,066 a zařadil se na druhé místo, Leclercův výkon stačil na čas 1:29,082 a na třetí pozici. Monačan předtím strávil nějaký čas v garáži. Stěžoval si na divný hluk, který jeho monopost vydával.
Verstappen vyjel ven z dráhy v šesté zatáčce. Dvojnásobný mistr světa, který má velkou šanci zajistit si tento víkend třetí titul, měl co dělat, aby se neroztočil. Situaci ovšem nakonec ustál.
V dalších minutách byl Alonso sesazen z prvního místa až na čtvrté. Postupně ho překonali Piastri, Norris i Leclerc. Všichni zrychlili na střední sadě pneumatik. V akci už jsme viděli i měkkou směs. Dvanáct minut před koncem ji nazul Albon.
Na měkkou sadu přecházelo v závěrečných deseti minutách stále více pilotů. Nakonec ji nazuli i někteří piloti ze špičky.
Verstappen se v závěru dokázal na měkkých pneumatikách dostat do čela. Zrychlil také Alonso. Pilot Aston Martinu přezul na střední sadu gum a dostal se s ní na druhé místo.
Verstappena už z první pozice nikdo nesesadil. Za ním ale ještě došlo ke změnám. Zatímco na druhé místo se posunul Sainz a na třetí Leclerc. Je ovšem třeba dodat, že ne všichni piloti vyzkoušeli měkkou sadu pneumatik. Byli jimi Alonso, Russell, Piastri, Norris, Hamilton, Stroll, Ocon a Gasly.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:27,428 | 26 | |
2. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:27,762 | + 0.334 | 27 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:27,909 | + 0.481 | 27 |
4. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:27,919 | + 0.491 | 28 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:28,016 | + 0.588 | 24 |
6. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:28,027 | + 0.599 | 28 |
7. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:28,171 | + 0.743 | 22 |
8. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:28,336 | + 0.908 | 28 |
9. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:28,380 | + 0.952 | 20 |
10. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:28,441 | + 1.013 | 24 |
11. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:28,550 | + 1.122 | 25 |
12. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:28,590 | + 1.162 | 26 |
13. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:28,679 | + 1.251 | 26 |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:28,690 | + 1.262 | 28 |
15. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:28,732 | + 1.304 | 25 |
16. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:28,821 | + 1.393 | 23 |
17. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:29,041 | + 1.613 | 27 |
18. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:29,106 | + 1.678 | 29 |
19. | Liam Lawson | AlphaTauri | Red Bull | 1:29,238 | + 1.810 | 29 |
20. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:29,502 | + 2.074 | 26 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull