Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Williams byl v minusu 2.5 miliardy

Williams byl v minusu 2.5 miliardy

McLaren Racing pěkně vydělává.

Ve Spojeném království se ve velkém zveřejňovaly finanční zprávy za loňský rok a týmy McLaren, Red Bull a Williams zaujaly svými výsledky.

Společnost McLaren Racing, s účastí ve F1, Formuli E a v IndyCar, hlásí meziroční navýšení tržeb o krásných 31 procent. Dohromady stáje utržily 431 milionů britských liber (v přepočtu současnými kurzy je to 13 miliard českých korun, 513 milionů eur, nebo 564 milionů amerických dolarů). Díky většímu zájmu sponzorů a nižším nákladům spojených s úvěry se tak z devítimilionové ztráty dostal do zisku 30 milionů liber. Směle můžeme předpokládat, že letošní výsledky přilákají týmu F1 ještě více sponzorů a vyšší budou i příjmy za umístění v Poháru konstruktérů. McLaren přidal zajímavost, že se mu nedařilo bojovat proti emisím CO2, zůstaly na úrovni 4,2 tuny ročně. Tato čísla se týkají závodních týmů, nikoli sesterské automobilky McLaren Automotive.

Ve stejné době oznámil tým Red Bull, že v roce 2023 dosáhl rekordních tržeb 307 milionů liber. To je o 30 milionů více než v roce 2022, přičemž ale zisk klesl ze 2 milionů na 1.2 milionu. Podstatně horší výsledky, než oznámil McLaren. V případě Red Bullu je to ale s finančními toky komplikované. Uvedená čísla se týkají týmu Red Bull Racing (RBR). To je dceřiná společnost Red Bull Technology (RBT), která mu zároveň dodává šasi. A RBT mělo tržby 446 milionů a zisk 11 milionů. RBT však funguje také jako dodavatel některých částí vozu italskému týmu Racing Bulls (loni AlphaTauri), který má jinak oddělené finance, i když celý patří koncernu Red Bull. A společnosti Red Bull Advanced Technologies a Red Bull Powertrains také spadají přímo pod rakouský koncern, přestože pracují jako jedna skupina a sídlí na jedné adrese s RBR v anglickém Milton Keynes. Kruh se uzavírá tím, že koncern platí týmu RBR za pozici titulárního sponzora.

McLaren musel prodat třetinový podíl v týmu a vzít si leasing na vlastní továrnu, ale už svítá na lepší časy. Foto: McLaren

Tým Williams byl loni ve ztrátě 84 milionů liber (2,5 miliardy korun), ale v podstatě je i to pozitivní zpráva. Za červenými čísly je totižto realizace velkých investic, které američtí majitelé připravovali od odkoupení britského týmu ve druhé polovině roku 2020. Tým připomíná, že v roce 2023 dosáhl nejlepšího umístění v Poháru konstruktérů od roku 2017, avšak byly mu vypláceny peníze za umístění v roce 2022, kdy skončil poslední, což se také podepsalo na meziročním poklesu tržeb. Jeho emise byly 3.2 tuny CO2.

Ztráta ve srovnání s rokem 2022 vzrostla, avšak v souladu s očekáváními a strategií společnosti investovat do všech oblastí za účelem zlepšit výsledky na trati i finanční výsledky ze středně a dlouhodobého hlediska,“ píše se ve zprávě Williamsu.

Aston Martin přidal zajímavost, že zatímco při loňském prodeji minoritního podílu investičním společnostem HPS Investment Partners a Accel byla tržní hodnota týmu odhadnuta na miliardu liber, tak díky investicím je dnes účetně ceněn na více než 1.5 miliardy.

Zdroj: Williams, RaceFans, úvodní foto: Williams