Williams se změní od základů
Se zastaralou továrnou nelze ve F1 uspět.
James Vowles pokračuje v odhalování neutěšené reality, která se ukrývala v továrně slavného týmu Williams. Tým z Grove je z pohledu nasbíraných konstruktérských pohárů pořád druhým nejúspěšnějším po legendárním Ferrari. Trofej získal devětkrát, McLaren a Mercedes s osmi poháry mu dýchají na krk, Lotus se sedmi z F1 zmizel a Red Bull má „pouze“ pět (šestý na cestě). V uplynulých pěti letech byl však až čtyřikrát poslední a letos opět sedí na posledním místě s jediným získaným bodem.
Nový šéf z Mercedesu za tím jednoznačně vidí skutečnost, že bývalí majitelé moc neinvestovali do vývojových nástrojů v továrně. To odchovanec týmu z Brackley nezná, tam za uplynulá dvě desetiletí natekly peníze tabákového gigantu BAT, japonské Hondy a od roku 2010 Mercedesu. Některá zařízení v Grove jsou prý více než 20 let staré, což znamená, že byly nakoupeny ještě ze sponzorského příspěvku BMW, když byl Williams továrním týmem německé automobilky, což si část současných fanoušků F1 ani nemůže pamatovat. Noví američtí majitelé z Dorilton Capital musí hodně investovat, aby byl jednou z Williamsu opět konkurenceschopný tým.
„Prakticky nic není na podobné úrovni jako má Mercedes,“ odpověděl James Vowles na otázku ohledně rozdílů mezi týmy Mercedes a Williams. „Některé věci jsou už 20 let nemoderní. A dává to smysl, když znáte historii tohoto týmu. Investice byly na nule přibližně 20 let, teď přišla investiční skupina. Spoustu zařízení jsem našel v podstatě ve stejném stavu, v jakém bych je našel před 20 lety. Kupříkladu výroba kompozitů je horší, než měl můj první tým (BAR) před 20 lety. A není to pouze o nástrojích. I práce odváděná zaměstnanci musí být kvalitnější. Potřebují správné nástroje a správné vedení.“
Nejprve musí být v pořádku továrna a organizace, teprve pak se zlepší konkurenceschopnost závodních vozů nesoucích slavné jméno Williams. Foto: Williams
Vowles se zasazuje i o úpravu v pravidlech rozpočtového stropu, aby týmy dostaly výjimky i na menší investiční projekty, nejen na jednorázové mamutí projekty typu nové továrny Aston Martinu.
„Dobré je, že jsme v pozici, ve které se nemusíme ohlížet přes rameno a můžeme celý tým znovu vybudovat od základů. Stvořit zcela nový, solidní, dobře namazaný stroj. Peníze máme, můžeme investovat, ačkoli tím se může pochlubit více stájí.“
Velikost rozdílu v práci odvedené na voze Williamsu a na voze aktuálně dominantního vozu Red Bull spatřili aerodynamici z Grove i při incidentu v Monaku, kdy jeřábník odhalil světu spodní stranu podlahy RB19.
„My jsme při vývoji nezašli do takových detailů jako oni. Ale nepotřebovali jsme vidět podlahu, abychom si to uvědomili. Je to zřejmé z dosahovaných časů na kolo.“
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Williams