Nehasí, co ho nepálí?
Aston se nechá inspirovat McLarenem.
Tento týden končí netradiční podzimní přestávka a už nás čeká poslední čtvrtina sezony, dva tripleheadery na americkém kontinentu a Blízkém východě. Od týmů se očekává, že pokud ještě mají v rukávu výsledky letošního vývoje, odhalí je v Austinu. Red Bull si dal za cíl markantně svůj vůz zlepšit, někteří jiní začali hledat inspiraci u McLarenu, který si přestávku užívá v čele Poháru konstruktérů. Šéfové McLarenu na začátku přestávky sami přiznali, že nevědí, zda se chtějí držet agresivního vývojového plánu nastaveného na začátku sezony, protože by mohli, byť možná jen dočasně, rozhodit vítěznou mašinu.
Ale Aston Martin si všiml, že opatrnost se McLarenu vyplatila již v dosavadním průběhu sezony. Konkrétně podlahu, kterou používá, poprvé nasadil v Miami. Fungovala, nehoupala se, neztrácela nečekaně přítlak, nebyla přecitlivělá na poryvy větru a McLaren se jí už od té doby nedotkl. Jiné týmy, včetně Red Bullu, vyvíjely a následně musely odstraňovat problémy, respektive s nimi stále bojují. Například Mercedes svou nejnovější podlahu z Belgie po pár neuspokojivých pokusech už prostě hodil do popelnice a v Austinu zkusí zase jinou, asi už i v rámci přípravy na příští sezonu. To McLaren se od začátku května soustředil na vylepšování jiných částí vozu, aby dobře fungovaly s aktuální podlahou, která je v současné generaci rozhodující při generování aerodynamického přítlaku. A krůček po krůčku předčil Red Bull, který se ještě na začátku roku zdál být téměř neporazitelný, když Max Verstappen z první pěti závodů vyhrál čtyři a z jednoho musel odstoupit.
McLaren se od vítězství v Miami soustředil na optimalizaci a vyplatilo se. Foto: McLaren
„Věnujeme tomu velkou pozornost,“ přiznal Mike Krack, šéf Astonu, který na začátku sezony vypadal být jedním ze čtyř týmů za Red Bullem, avšak z této skupiny vypadl a již nemá naději na lepší než páté místo.
„Když se například podíváme na balíček nových dílů v Zandvoortu, tak to byla malá věc tady, malá věc tam a malá věc tamhle. Vozy jsou teď extrémně komplexní. Byli bychom hloupí, kdybychom si tohoto trendu nevšimli. V minulosti byl závod ve vývoji ve F1 o nekompromisní honbě za čistým přítlakem. Teď to není tak jednoduché. Více záleží na stabilnosti, dobrém vybalancování, ale samozřejmě stále i na síle přítlaku.“
Poslední velký balík nových dílů v Austinu nasadí Ferrari, které se, jako většina týmů, v továrně již soustředilo na vývoj vozu příští sezony. Nějaké dobré karty prý má ještě odloženy v rukávu tým Alpine, jelikož mu tam zůstaly po otřesném začátku roku a následným změnám ve vývojovém plánu.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren