SPECIÁL: Pár hodin před startem A1 GP
Významný milník v dějinách motorsportu?
Český národní tým (dá-li se naše účast ve Světovém poháru motorsportu takto nazvat) se v Praze při tiskové konferenci oficiálně představil jen pár desítek hodin před startem úvodního závodu tzv. zimní formulové série, nebo také A1 Grand Prix. V ní budou jezdci z daných zemí reprezentovat nikoli týmy nebo sebe, ale národy. Na start nedělních závodů se postaví 25 zemí. Začíná se na britském Brands Hatch, který v dobách minulých hostil čtrnáct velkých cen formule 1. Vozy formule 1 budou v rámci různých historických závodů k vidění i letos.
Když jsme jako jediní v únoru 2004, tedy před více jak rokem a půl, začali pravidelně informovat o připravované A1 Grand Prix, naši čtenáři i my samotní jsme byli k nápadu dubajského šejka Maktúma Hašíra Maktúma al Maktúma skeptičtí. Vždyť jen pár týdnů před tím bylo jasné, že připravovaný projekt formulové série v barvách fotbalových týmů pod názvem Premier1 Grand Prix zkrachoval.
Jenomže Maktúm přišel s novou myšlenkou. Nikoli, jako je tomu zvykem v ostatních sériích, že jezdci reprezentují sebe a své týmy, nýbrž svou zemi a monoposty budou startovat v barvách jednotlivých států.
"Jako fotbal, A1 je také týmový sport," řekl fotbalista Ronaldo, který se podílí na chodu brazilského týmu. "Ve fotbale jsme vyhráli už pětkrát, bylo by pěkné vyhrát i první světový pohár v motorsportu."
A1 Grand Prix není konkurencí pro formuli 1, jak mnozí špatně vykládají, ale spíše doplňkovým artiklem v měsících, kdy je na závodních okruzích ticho a motorističtí fanoušci trpí hladem. Za vedení týmů zodpovídají mnohdy slavná jména, ať už to jsou mistři světa formule 1 John Surtees, Alan Jones, Keke Rosberg nebo Niki Lauda, fotbalisté Ronaldo, Luis Figo, asistent trenéra Manchesteru United Carlos Queiroz nebo spoluvězeň Nelsona Mandely Tokyo Sexwale (jejich vůz bude mít na sobě Mandelovo vězeňské číslo 46664 a také číslovku 2010 - rok, kdy se v Jižní Africe bude hrát mistrovství světa v kopané). Německý tým povede manažer bratří Schumacherů Willi Weber. V Británii by se v českém paddocku mohl objevit Milan Baroš.
Za volanty monopostů Lola s osmiválcovými motory o výkonů 520 koní se objeví neméně slavná jména, vždyť můžeme vzpomenout naši účast a tři mušketýry v čele s Tomášem Engem (v Británii ale bude auto řídit Jan Charouz). Uvidíme Alexe Yoonga, Scotta Speeda, Jose Verstappena, Tomase Schecktera, mladšího Nelsona Piqueta, mezi kandidáty jsou například Pedro Lamy či Ralph Firman. V mezisezónní přestávce by se mohli navíc ukázat i některá slavnější jména z F1, IRL či ChampCar.
"Srovnání jsou nevyhnutelná, ale pochybuji, že by se lidé snažili A1 postavit jako konkurenci vůči formuli 1," řekl šéf irského týmu Mark Gallaghe. "Myslím, že by mohla uspět tam, kde nemají ani formuli 1, ani tým ani jezdce."
"Je to správný koncept ve správnou dobu se správnými auty," je přesvědčen Maktúm. "Až půjdeme do druhé sezóny, bude z toho dvoumiliardový bussines. Jenom blázen jako já může přijít s takovýmhle nápadem."
Cena tříleté licence, která opravňuje získat jedno z 25 míst na startu A1 Grand Prix, je různá, záleží na finanční síle té které země. Pořadatelé zajišťují vozy a veškerou logistiku a za vysoká umístění budou týmy dostávat finanční odměny, takže úspěšné týmy mohou vložené peníze získat zpět. Každé setkání se bude sestávat ze tří dní, v prvních dvou dnech to budou tréninky a kvalifikace a v neděli se pojedou dva závody - sprint na krátkou vzdálenost s letmým startem a hodinový závod s povinným pitstopem. Po závodě se vozy musí vrátit organizátorům.
Do vozu každého týmu může usednout i více jezdců a to dokonce během tréninků, startovat do závodu může za určitých podmínek někdo jiný než ten, co jel kvalifikaci. Auta nebudou tak výkonná jako formule 1, ale jsou postavena tak, aby poskytovala možnosti k předjíždění. Bodovat se bude prvních deset umístění v obou závodech.
V pátek se pojedou dva hodinové tréninky od 13:00 a 16:00 místního času, v sobotu další trénink v 11:00 následován kvalifikací ve 14:00. Ta bude rozdělená do patnáctiminutových jízd, v níž každý vůz zajede jediné měřené kolo (pořadí nebude určeno). Během následující desetiminutové přestávky bude divákům představeno aktuální pořadí, nabídnuty nějaké reklamy, rozhovory a pod. Takto se pojedou celkem čtyři patnáctiminutovky. Součet dvou nejrychlejších časů určí postavení na startu prvního závodu.
"Viděli jsme kvalifikaci ve formuli 1, kde každý jezdec sám odjel jediné kolo, viděli jsme i starší kvalifikaci, kde se prvních pětadvacet minut nic nedělo a v posledních pěti se mohli všichni zbláznit a diváci pořádně nevěděli, co se děje," tvrdí organizátoři. "Ano, někteří už říkali, že systém se zdá zbytečně komplikovaný, ale není. Navíc během každé přestávky dostanou diváci kompletní servis. Hned budou vědět, jak si jejich země stojí."
Výsledky prvního závodu určí pořadí na startu druhého. V neděli dopoledne v 10:00 nás navíc čeká patnáctiminutový warm-up. První závod odstartuje ve 13:30, druhý v 15:00. Body bere prvních deset v obou závodech podle jednoduchého klíče 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. Tým s nejrychlejším kolem dne dostane navíc další bod.
Po Británii se série přesune do Německa a Portugalska, poté do Austrálie, Malajsie a Dubaje, Indonézie, Jižní Afriky, Brazílie, Mexika, USA a finále se odehraje v Číně 12. dubna 2006.
Česká republika vstoupila do seriálu na poslední chvíli, a tak nestihla žádné oficiální testy. Malé zkušenosti jak týmu tak i Jana Charouze se budou Češi snažit dohnat při pátečních trénincích. Ve speciálně připraveném testu pro opozdilce pak na Silverstone zajela Česká republika celkově devatenáctý čas (viz tabulku).
"Vše proběhlo bez problémů. Soustředili jsme se na seznámení s vozem a jeho nastavením," řekl Janiš, podle kterého je závodní auto hodně podobné formuli 3000. "Jen má silnější motor, řazení pod volantem jako formule jedna a lepší brzdy než F3000."
Ne všichni však sdílí nadšení ze zajímavého nápadu.
"A1 je jenom jednou z mnoha účelových mezinárodních sérií," řekl šéf FIA Max Mosley. "Příliš se to neliší od Nissan World Series či GP2."
Závody u nás by měla nabízet Galaxie Sport, ale jak našemu magazínu potvrdil její šéf Martin Kindernay, jednání jsou komplikovaná, neboť na tuto neděli má Galaxie Sport již jiné smluvní závazky ohledně italské A série a vše se řeší na poslední chvíli.
"Jednání ovšem stále pokračují," řekl Martin Kindernay s tím, že s druhým závodem v Německu už by neměl být žádný problém.
Informovali jsme také o problémech série s použitím názvu A1 Grand Prix v souvislosti s Grand Prix Austrálie, která má ochrannou známku na značku Grand Prix. Pořadatelé série ovšem suše konstatovali, že jsou plně oprávnění používat značku A1 Grand Prix a A1 Grand Prix of Nations.
"Nemáme k tomu dál co říci v tuto chvíli."
Veškeré články o A1 GP na FORMULE.cz najdete zde.
p. |
Datum | Tým |
Čas |
Odstup |
1. |
4.8. | Francie |
0:48.183 |
|
2. |
4.8. | Švýcarsko |
0:48.408 |
+ 0.225 |
3. |
4.8. | Brazílie |
0:48.439 |
+ 0.256 |
4. |
4.8. | Malajsie |
0:48.535 |
+ 0.352 |
5. |
19.9. | Německo |
0:48.568 |
+ 0.385 |
6. |
4.8. | Pákistán |
0:48.573 |
+ 0.390 |
7. |
4.8. | Velká Británie |
0:48.585 |
+ 0.402 |
8. |
19.9. | Kanada |
0:48.736 |
+ 0.553 |
9. |
4.8. | Nizozemí |
0:48.766 |
+ 0.583 |
10. |
4.8. | Portugalsko |
0:48.835 |
+ 0.652 |
11. |
19.9. | Irsko |
0:48.923 |
+ 0.740 |
12. |
19.9. | Indie |
0:48.983 |
+ 0.800 |
13. |
19.9. | Indonézie |
0:48.988 |
+ 0.805 |
14. |
4.8. | Nový Zéland |
0:49.088 |
+ 0.905 |
15. |
4.8. | Jižní Afrika |
0:49.115 |
+ 0.932 |
16. |
4.8. | Austrálie |
0:49.203 |
+ 1.020 |
17. |
4.8. | Mexiko |
0:49.226 |
+ 1.043 |
18. |
19.9. | Japonsko |
0:49.286 |
+ 1.103 |
19. |
19.9. | Česká republika |
0:49.446 |
+ 1.263 |
20. |
4.8. | USA |
0:49.514 |
+ 1.331 |
21. |
4.8. | Libanon |
0:49.786 |
+ 1.603 |
22. |
19.9. | Rakousko |
0:49.979 |
+ 1.796 |
23. |
4.8. | Čína |
0:50.640 |
+ 2.457 |