Janiš míří do Monzy, Charouz na Brands Hatch
Janiš startuje v italské F3000, Charouz v A1 GP.
Druhý jezdec týmu Jan Charouz bude o víkendu startovat v závodu A1GP v anglickém Brands Hatch, Janiš proto bude jediným zástupcem v Monze. Olomouckému rodákovi patří v průběžném pořadí druhá příčka za Lucou Filippim a je jediným jezdcem, který ho ještě teoreticky může připravit o titul. K tomu potřebuje plný bodový zisk včetně bonusů za pole position a nejrychlejší kolo závodu, jeho soupeř nesmí bodovat. Janiš má zároveň za sebou smečku pronásledovatelů, třetí Giacomo Ricci je jediný bod za českým jezdcem.
„Italský šampionát měl dlouhou přestávku," řekl Jarek Janiš. "O to více se těším na nadcházející závod. I o přestávce jsem měl ale dost příležitostí usednout do závodního vozu, s týmem MenX jsem jel dva závody LMES a rovněž jsem testoval vůz A1GP. Věřím, že do Monzy odjíždíme dobře připraveni, v Brně jsme při funkčním testu odzkoušeli výchozí nastavení. Nadcházející víkend bude pro nás trochu těžší, protože můj stabilní inženýr a někteří členové týmu jsou v Anglii na úvodním závodu A1GP, ale doufám, že to zvládneme. Cílem je dopadnout co nejlépe, musíme bojovat o příčky nejvyšší.“
Britský okruh Brands Hatch hostí o tomto víkendu premiérový závod série A1GP, kterou organizátoři pojali jako Světový pohár národů, a barvy českého týmu bude hájit osmnáctiletý Jan Charouz.
Pětadvacet zemí v čele s giganty typu USA, Velké Británie, Německa a Francie bude s identickými vozy ve dvanácti podnicích bojovat o to, kdo se bude pyšnit prvním triumfem. Tým České republiky si vůz A1GP vyzkoušel poprvé tento týden v Silverstone, kde se vystřídali Tomáš Enge, Jarek Janiš a Jan Charouz, který také nastoupí k úvodnímu závodu. Osmnáctiletý Charouz má i přes nízký věk relativně dost zkušeností s formulovými vozy, v uplynulých dvou letech závodil ve formuli BMW a letos startoval v italském šampionátu F3000.
„Jsem hrdý na to, že jsem dostal šanci při premiérovém závodu A1GP," řekl Jan Charouz. "Brands Hatch je pro mě nová trať, tím to bude pro nás obtížnější, protože s vozem ještě nemáme mnoho najeto. V Silverstone se nám ho podařilo docela slušně vyladit, uvidíme, jak to bude vypadat o víkendu. Důležité pro mě budou všechny tréninky, na učení budeme mít tři hodiny. Možná upravím trochu můj styl. Vůz A1 skýtá možnost brzdit levou nohou, protože se řadí na volantu a není potřeba používat spojku. Brzdění levou asi bude obecně lepší, ale nejsem na to moc zvyklý, a proto nejspíš zůstanu u klasiky. Jde o první závod, těžko se proto dá odhadnout síla jednotlivých týmů, samozřejmě mají výhodu ti, kteří absolvovali všechny úvodní testy. Byl bych spokojený, kdybych jel ve středu startovního pole.“
Okruh Brands Hatch leží přibližně 30 na jihovýchod od centra Londýna a v minulosti hostil i 14 závodů formule 1. V letošním roce mezi hlavní podniky sezony patří vedle A1GP světový šampionát superbiků a populární britský šampionát cestovních vozů (BTCC). Historie okruhu sahá až do roku 1926, se jezdilo ještě na trávě. Tehdy se jelo ještě proti směru hodinových ručiček, nyní se jezdí opačným směrem. V průběhu let na trati závodili velikáni jako Jack Brabham, Jim Clark, Niki Lauda, Ayrton Senna. V roce 1985 se jel závod s přívlastky poprvé – Senna získal svůj první pole position, Nigel Mansell vyhrál první závod a Alain Prost si zajistil první mistrovský titul.
První závod A1GP – Brands Hatch
Délka okruhu: 4220 metrů
Délka sprintérského závodu: 18 kol
Délka hlavního závodu: 38 kol
Očekávaný čas na kolo: 1:10
Časový program
Pátek 23. září
14:00-15:00 Volný trénink
17:00-18:00 Volný trénink
Sobota 24. září
12:00-13:00 Volný trénink
15:00-16:45 Kvalifikace
Neděle 25. září
11:00-11:50 Zahřívací trénink
14:30-15:00 Sprinterský závod
16:00-17:00 Hlavní závod