Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Zveřejnění Concordské dohody příčinou sváru novinářů

Zveřejnění Concordské dohody příčinou sváru novinářů

"Po přečtení zjistíte, jak nedůležité bylo ji tajit."

Včera jsme v našem Barometru informovali o tom, že magazín RaceFax Online nabízí svým čenářům Concordskou dohodu, která stanoví vztah mezi týmy formule 1, majitelem marketingových práv a Mezinárodní automobilovou federací. Tato smlouva byla podepsána v roce 1997 s platností na deset let. Jedná se přibližně o stostránkový dokument plný pro běžného fanouška nezajímavým čtením.

Condordská dohoda je přísně tajný dokument de facto určující chod formule 1, mj. objasňuje distribuci 47 % z peněz obdržených za prodej televizních práv, které náleží týmům.

Zajímavou není ani tak skutečnost, že se poprvé na světlo světa dostal dokument v přesném znění, jako spíš motivace vedoucí k jeho zveřejnění a následná neshoda dvou novinářských subjektů na toto téma.

RaceFax nabízí předplatné ve výši 50 dolarů na půl roku, Concordskou dohodu však poskytne prostřednictvím e-mailu pouze na speciální žádost s tím, že si vyhrazuje právo žádosti nevyhovět. Šéfredaktor magazínu RaceFax Forrest Bond sám obdržel dokument od anonymního zdroje, stejně jako ostatní novináři, ale doteď si jej nechávali pro sebe.

"Nebyli jsme k tomu vázáni, ale nechali jsme jej utajeným," cituje Bonda Autosport, taktéž placený magazín, který zveřejnil drobné pasáže z Concordské dohody věnující se zejména distribuci financí.

"Současná diskuze mezi FIA, Berniem Ecclestonem a automobilkami nás přivedla k rozhodnutí dokument zveřejnit," řekl dále Bond mající na mysli hlavně hrozbu konkurenční série, protože automobilky nejsou s distribucí financí za současných podmínek spokojeny.

Skutečnost, že zveřejněný dokument je verzí z roku 1997 a tedy verzí neplatnou, protože Concordská dohoda posléze doznala změn v letech 1998 (ještě před tím, než verzi z roku 1997 podepsaly všechny týmy) a později ještě jednou, vedla nejmenovaného novináže ke zpochybnění motivů Forresta Bonda, zejména v situaci, kdy na internetové stránce www.concordeagreement.com/ existuje fundovaný pokus o rekonstrukci současné Concordské dohody.

"Co by mě opravdu zajímalo, je skutečná souvislost mezi zveřejněním neplatného dokumentu Concordské dohody a současnými neshodami mezi FIA, Ecclestonem a automobilkami," ptá se zmíněný novinář. "Dohoda z roku 1997 měla jepičí život, proč ji tedy nyní zveřejňovat?

Kdyby to bylo z Bondovy strany s úmyslem pomoci automobilkám (z jakéhokoli důvodu), pak by pan Bond dokument zveřejnil zadarmo."

Novinář tím naráží zejména na to, že buď si Bond chtěl získat nějaké předplatitele navíc, nebo měl blíže popsat spojitost mezi zveřejněním dokumentu a současnými jednánimi. Na to šéfredaktor internetového Autosportu reagoval obviněním nejmenovaného novináře z předhazování faktů na základě osobních logických závěrů, aniž by na jeho otázku skutečně odpověděl.

Následovala série obvinění z neprofesionalismu a faktických chyb (od novináře to bylo obvinění Autosportu, že informoval o padesátimilionové motivaci Ferrari podepsat členství v GPWC v roce 2003, druhým směrem obvinění z toho, že mínění bylo prezentováno jako fakt v souvislosti s odkoupením bank Lehmann Brothers a JP Morgan Chase bankou Bayerische Landesbank - čtěte více zde - s následným tvrzením Autosportu, že to nezměnilo rozložení sil v týmu ovládající formuli 1).

Překvapivě, ačkoli obě strany pokračují v (již racionální) diskuzi na toto téma, shodli se na jedné věci: po přečtení Concordské dohody z roku 1997(která čtenářům nabídne hlubší pohled do formule 1, komerční a organizační vztahy mezi FOM, FIA a týmy stejně tak jako do procesů Technické skupiny formule 1 či na komplexní právní dohodu ohledně sdružení jezdců) je možná nejdůležitějším poznáním skutečnost, jak nedůležité bylo tento dokument držet v tajnosti.

Nicméně jedním z nejžádanějších poznání bylo, jak jsou distribuovány peníze získané prodejem televizních práv, z nichž týmům náleží 47 %. To se však řídí poměrně složitým systémem přerozdělování. Tento podíl je rozdělen na tři části: 20 % podle výsledků kvalifikace, 45 % podle výsledků závodu, 35 % jsou pevné platby.

První část peněz se rozděluje podle následujícího klíče:

 1.  2.00%
6.
1.30%
11.
0.85%
16.
0.60%
 2.  1.75%
7.
1.20%
12.
0.80%
17.
0.55%
 3.  1.60%
8.
1.10%
13.
0.75%
18.
0.50%
 4.  1.50%
9.
1.00%
14.
0.70%
19.
0.45%
 5.  1.40%
10.
0.90%
15.
0.65%
20.
0.40%

Část peněz určených na výsledky závodu podle následujícího klíče:

délka
závodu
 1/4
1/2
3/4
cíl
1.
 1.020%
1.020%
1.020%
5.440%
2.
 0.780%
0.780%
0.780%
4.160%
3.
 0.630%
0.630%
0.630%
3.360%
4.
 0.510%
0.510%
0.510%
2.720%
5.
 0.390%
0.390%
0.390%
2.080%
6.
 0.300%
0.300%
0.300%
1.600%
7.
 0.240%
0.240%
0.240%
1.280%
8.
 0.216%
0.216%
0.216%
1.152%
9.
 0.192%
0.192%
0.192%
1.024%
10.
 0.168%
0.168%
0.168%
0.896%
11.
 0.150%
0.150%
0.150%
0.800%
12.
 0.138%
0.138%
0.138%
0.736%
13.
 0.126%
0.126%
0.126%
0.672%
14.
 0.114%
0.114%
0.114%
0.608%
15.
 0.102%
0.102%
0.102%
0.544%
16.
 0.090%
0.090%
0.090%
0.480%
17.
 0.078%
0.078%
0.078%
0.416%
18.
 0.066%
0.066%
0.066%
0.352%
19.
 0.054%
0.054%
0.054%
0.288%
20.
 0.036%
0.036%
0.036%
0.192%

Poslední skupina (35 %) má být rozdělena na dvě stejné části po 17,5 %:

a) ta se rozdělí týmům proporcionálně v závislosti na počtu získaných bodů v posledních dvou celých sezonách formule 1

b) ta se rozdělí prvním deseti účastníkům stejným podílem prvním deseti, kteří se zúčastnili předchozích dvou sezon formule 1