Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Co navrhly týmy na diskuzi s FIA

Co navrhly týmy na diskuzi s FIA

Část 2/4 - Williams.

Před zasedáním s Mezinárodní automobilovou federací, kterého se nakonec zúčastnilo jenom Ferrari, vyzvala FIA týmy formule 1, aby přišly s vlastními návrhy pravidel.

Na výzvu reagovaly pouze čtyři týmy: Renault, Williams, Ferrari a BAR.

Williams FIA zaslal návrhy, které by dokázaly jeho rozpočet zredukovat o 15 %. Podle Williamsu jsou na formuli 1 fascinující hlavně dvě věci: rychlost a hlasitost.

"Aby formule 1 nadále zůstala královnou motorsportu, je důležité, aby tyto dvě položky zůstaly zachovány, musí si udržet významně vyšší výkon, větší aerodynamickou přilnavost stejně jako přilnavost pneumatik a nižší váhové limity, a to zejména ve vztahu k sériím jakými jsou GP2 či A1 GP," píše Williams ve své zprávě.

Williams při testech najezdí přibližně 60 000 km ročně, testy jsou zaměřeny zejména na spolehlivost a výkon, přičemž důležité jsou podle Williamsu ony testy na spolehlivost. Williams tedy nadále navrhuje odsouhlasení limitu testů na 30 dní, přičemž by měl v rozpočtu ušetři 5 %, v kombinaci s jediným dodavatelem pneumatik až 10 %.

Právě testy pneumatik představují až 60 % všech testů. Při existenci tzv. pneumatikářské války je nevyhnutelné, že týmy budou testovat co to dá.

"Když v letech 1999 a 2000 měla formule 1 jediného dodavatele pneumatik, závodění bylo nadále zajímavé a dokonce to umožnilo menším týmům bojovat na čele," říká Frank Williams. "Dnes to již není možné, protože menší týmy nemají takový rozpočet."

Williams tedy navrhuje návrat k tzv. slickům a třem sadám pro celý rok: tvrdou, střední a měkkou.

V oblasti aerodynamiky se Williams zaměřil také na komerční stránku věci. Ve snaze získat na přítlaku inženýři implementují mnoho aerodynamických komponent, které zakrývají plochy sponzorů.

"Viditelnost se nepočítá, pokud není vidět celé logo sponzora," připomíná Williams. Přínosem navrhovaných opatření (minimální plocha krytu motoru či odstranění zmíněných aerodynamických komponent) je navýšení příjmů od sponzorů.

Dalším z návrhů bylo snížení počtu převodových stupňů ze sedmi na pět. Williams používá na 70 převodových sad, přičemž redukce na 20 sad by přinesla jednak 2 % úspor v rozpočtu Williamsu a také je analogově shodná s přechodem z desetiválcových motorů na osmiválce.

Williams narozdíl od Renaultu nevidí přínos v zavedení jednotné ECU. Jednak je určitá svoboda v oblasti elektroniky důležitá pro nalákání sponzorů, jejichž důležitost se zákazem tabákové reklamy stoupne, a jednak by si podle Williamsu zavedení ECU ve skutečnosti vyžádalo více peněz.

"Co ovšem stojí hodně peněz, je vývoj softwaru pro kontrolu trakce a stabilizační systémy." Alternativně tedy Williams navrhuje místo zavedení ECU zakázat kontrolu trakce a senzorů, které s tím souvisí: rychlostní senzory předních kol, gyroskopy, měřiče zrychlení, měřiče rychlosti vzduchu a tlaku a pod.

Co se obvyklých návrhů týče, Williams by zrušil třetí auta pro páteční tréninky a místo nich zavedl šestihodinové testy. Třetí auta by ovšem podobně jako Ferrari povolil malým týmům, které by si díky tomu mohly přijít na nějaký peníz.

"Třetí auta byla zavedena pro to, abychom malým týmům umožnili prodávat je jezdcům [sponzorské jízdy], což nyní tento účel neplní," tvrdí Williams.